اخبار

ایران خواستار تحقیقات مشترک با سوئد، نروژ و دانمارک درباره اتهام ترور شد

ایران خواستار تحقیقات مشترک با سوئد، نروژ و دانمارک درباره اتهام ترور شد

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با احضار سفیران نروژ و سوئد و همچنین کاردار دانمارک در تهران به این وزارتخانه، آمادگی جمهوری اسلامی برای «انجام تحقیقات مشترک به‌ منظور کشف واقعیات» در ارتباط با اتهام مطرح شده در مورد توطئه ترور در دانمارک را اعلام کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت مدیرکل اروپای وزارت خارجه آمادگی تهران را برای «همکاری‌های جامع و گسترده، از جمله در حوزه‌های امنیتی،» با این سه کشور اعلام و همچنین نسبت به حضور اعضای گروه مسئول حمله تروریستی اهواز در دانمارک اعتراض کرده است.

سازمان امنیت دانمارک سه‌شنبه گذشته اعلام کرد یک فرد ایرانی-نروژی به ظن همکاری با دستگاه امنیتی ایران و تلاش برای ترور فردی به نام «حبیب جبر،» از سران گروه موسوم به «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز،» که در ایران عموما با نام «الاحوازیه» شناخته می‌شود، بازداشت شده است.

اقدام دانمارک با واکنش مثبت ایالات متحده روبرو شد. وزیر خارجه آمریکا از دولت دانمارک برای بازداشت فردی که متهم به اجرای ترور برای رژیم ایران است، تقدیر کرد. مایک پمپئو روز سه شنبه ۸ آبان در پیامی توئیتری نوشت: «ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می‌گوئیم.»

۳۱ شهریور ماه و در جریان حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق، ۲۴ تن – از جمله چند غیرنظامی – کشته شدند. الاحوازیه گرچه در ابتدا مسئولیت حمله را پذیرفت، اما کمی بعد اعلام شد مسئولیت این حمله با گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش است.

جمهوری اسلامی الاحوازیه را گروهی تروریستی می‌‌داند و آن‌ را مسئول چند حمله در سال‌های اخیر در ایران معرفی می‌کند.

وبسایت وزارت امور خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با همتای دانمارکی خود، ضمن رد ادعای تلاش ایران برای حمله به فرد مذکور، از آمادگی جمهوری اسلامی برای «همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به منظور روشن‌سازی ابعاد مختلف» این مساله خبر داده بود.

هم‌زمان با احضار نمایندگان دیپلماتیک سوئد، نروژ و دانمارک به وزارت خارجه در تهران، وزیر اطلاعات ایران اتهام مطرح شده را «توطئه صهیونیستی» برای «اثر گذاشتن» بر روابط ایران و اروپا دانست. جمهوری اسلامی کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن با عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کند.

محمود علوی توضیح بیشتری در باره این ادعای خود ارائه نداد.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته اعلام کردند که سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، آنچه را که آنها «توطئه ایرانی» خوانده‌اند را به دولت دانمارک خبر داده و دستگیری فرد ایرانی مرتبط با ماجرا، با استفاده از اطلاعات موساد بوده است.

مسئولان ایران هر گونه دست داشتن در توطئه حمله ادعایی را رد کرده و رییس دفتر رئیس جمهوری ایران هفته گذشته از دستور حسن روحانی برای بررسی مسئله و اعلام نتایج آن خبر داده بود.

این برای دومین بار در ماه‌های اخیر است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، متهم به دست داشتن در برنامه‌ای برای حمله یا ترور مخالفان خود می‌شوند.

جمهوری اسلامی چند ماه پیش نیز متهم شده بود که به دنبال بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس بوده است. این اتهام از سوی ایران تکذیب شد، اما چند تن از جمله یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در اتریش، به اتهام دست داشتن در این توطئه بازداشت شدند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/11/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-22.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا