اخبار

ایران گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی را «غیرواقعی» خواند

ایران گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی را «غیرواقعی» خواند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بدون اشاره به جزئیات، تازه‌ترین گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی در جهان را «سیاسی، غیرواقعی و مردود» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه دهم خرداد در واکنش به تازه‌ترین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران این گزارش را غیر واقع‌بینانه، بی‌پایه‌ و اساس و مغرضانه می‌داند» که به گفته او «تنها با هدف بهره‌برداری‌های خاص سیاسی تهیه شده است».

در گزارش سالانه «آزادی ادیان در جهان» که روز سه‌شنبه با حضور مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ارائه شد با اشاره به فشار و سرکوب پیروان ادیان مختلف در ایران، نام جمهوری اسلامی همچنان در فهرست کشورهای «مورد نگرانی خاص» ذکر شده است.

اما بهرام قاسمی توضیحات مربوط به ایران در این گزارش را «تصویری تحریف‌شده» خواند که به گفته او «همراه با ایراد اتهاماتی ناروا» ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون اشاره به موردی خاص، این گزارش را شامل «تفسیرهای خیالی و خودساخته» خواند و آن را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش مفصل خود درباره آزادی‌های دینی در جهان، صفحات ۴۴ تا ۵۰ را به ایران اختصاص داده و از جمله به سرکوب پیروان ادیان و باورهای مختلف در جمهوری اسلامی پرداخته بود.

در این بخش به مواردی از قبیل سرکوب نوکیشان مسیحی و بهاییان و همچنین فشارها بر دراویش، سنی‌مذهبان و دگراندیشان مسلمان اشاره شده بود.

با این حال بهرام قاسمی آمریکا را به «بهره‌برداری سیاسی از وجود تنوع مذهبی در برخی کشورهای جهان» متهم کرده است.

بنابر دو اصل ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی ایران، تنها مذهب رسمی کشور «شیعه دوازده امامی» است و ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی «تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند».

در طول چهار دهه اخیر، نه فقط پیروان دیگر ادیان و باورهای مذهبی در ایران با آزارها و محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده‌اند، بلکه شماری از شیعیان منتقد، دراویش و سنی‌مذهبان نیز بارها مورد آزار قرار گرفته‌اند.

با این حال بهرام قاسمی ادعا کرده است که «پیروان همه مذاهب» در ایران «در چارچوب قانون» به انجام امور مذهبی خود در مراکز دینی می‌پردازند و «قانون نیز از این آزادی‌ها حراست می‌کند».

در طول یک سال گذشته با آنکه شماری از بهاییان از زندان‌های ایران آزاد شدند، اما جامعه جهانی بهایی از موج جدید دستگیری‌ها و همچنین ادامه محدودیت‌های اعمال‌شده بر تحصیل و اشتغال این اقلیت ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته گزارش وزارت خارجه آمریکا، نوکیشان مسیحی و رهبران کلیسا‌های خانگی در ایران نیز همچنان تحت تعقیب و آزار قرار گرفته و برخی از آنها به مجازات‌هایی تا میزان ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

بنابر همین گزارش، فشار علیه ادیان مختلف در ایران حتی به «حوزه آنلاین» هم رسیده و کاربران اینترنت را به دلیل اظهار نظرهای دینی‌شان با خطر مواجه کرده است.

وضعیت سپنتا نیکنام و کنار گذاشته شدن او از شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بودن او نیز در گزارش وزارت خارجه آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است.

این گزارش با اشاره به مواردی دیگر که در یک سال گذشته روی داد تأکید کرده است: «دولت حسن روحانی وعده داده بود به برخی امور مرتبط به آزادی ادیان بپردازد، ولی هنوز هیچ وعده‌ای در این حوزه عملی نشده است.»

نهادهای بین‌المللی، از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل، عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، بارها از فشارهای جمهوری اسلامی بر پیروان ادیان مختلف در ایران انتقاد کرده‌اند. با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران ارزیابی آمریکا از شرایط جمعیتی و مذهبی کشورهای مختلف را «غیر دقیق و غیر واقع‌بینانه» خوانده است.

با استفاده از گزارش‌های مهر، وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا / ج. / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا