اخبار

«ای آنکه مذاکره شعارت…»؛ شعار‌نوشته‌های طلاب قم علیه روحانی

«ای آنکه مذاکره شعارت…»؛ شعار‌نوشته‌های طلاب قم علیه روحانی

بررسی مجموع تصاویر مربوط به شعارنوشته‌های توزیع شده در تجمع طلاب مدرسه فیضیه قم٬ گمانه‌ها مبنی بر سازمانی و جهت‌دار بودن روح کلی این تجمع و پیام‌های هشدار آمیز آن علیه شخص حسن روحانی و دولت یازدهم را تقویت می‌کند.

روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد در مدرسه فیضیه قم گروهی از طلاب تجمعی در اعتراض به «فساد اقتصادی» با عنوان «مطالبه عدالت اقتصادی» برگزار کردند که شعار‌نوشته‌های استفاده شده در آن، پررنگ‌تر و جنجال برانگیز‌تر از اصل برگزاری این تجمع بود.

یکی از سخنران‌های اصلی تجمع یادشده٬ حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ ویژه حوزویان موسوم به «تیپ امام صادق» سپاه پاسداران بود٬ اما این سخنران و گفته‌هایش هم زیر این شعار‌نوشته‌ها مدفون شد و اصل حضور و اظهاراتش نیز در حاشیه قرار گرفت.

از این تجمع تصاویر قابل توجهی منتشر شده٬ اما در خبرگزاری فارس و خبرگزاری تسنیم هیچ نشانی از پوشش تصویری این تجمع دیده نمی‌شود.

ایسنا٬ مهر٬ رسا٬ مرکز خبر حوزه٬ شفقنا و ابنا شش خبرگزاری هستند که اقدام به انتشار گزارش تصویری از این تجمع کرده‌اند.

شعار‌نوشته‌های این تجمع به دو صورت تایپی و دست‌نوشته بود که شعار‌نوشته‌های تایپی یا چاپی حاوی حمله به شخص حسن روحانی٬ دولت یازدهم و توافق‌نامه برجام بود و به طور کلی مضمونی سیاسی داشت.

شعار‌نوشته‌هایی که به صورت دستی نوشته شدند نیز بیشتر دارای مضمون مبارزه با فساد٬ ضرورت برخورد با مفسدین و مربوط به مشکلات اقتصادی بودند که تفاوت آشکاری با شعار‌نوشته‌های تایپی دارد.

شعار‌نوشته‌های تایپی یا چاپی

جنجالی‌ترین شعارنوشته این تجمع٬ شعری یا متنی کنایه‌آمیز در مورد علت احتمالی مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی و هشدار به حسن روحانی نسبت به هم‌سرنوشت شدن با هاشمی رفسنجانی است.

از این شعارنوشته تنها یک عکس از سوی خبرگزاری «شفقنا» منتشر شده و در گزارش‌های تصویری سایر خبرگزاری‌ها٬ تصویر مشابهی از آن دیده نمی‌شود.

در این تک تصویر٬ طلبه‌ای متنی با این مضمون که «ای آنکه مذاکره شعارت٬ استخر فرح در انتظارت» را در دست دارد.

این پیام تهدید‌آمیز در واقع اشاره‌ای به مرگ اکبر هاشمی٬ رئیس سابق مجمع تشخیص در ۱۹ دی سال ۱۳۹۵ است که منتقدان محافظه‌کار وی می‌گویند هنگام شنا در استخر روی داد.

«کوشک» نام این استخر متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ساخته شد و هاشمی رفسنجانی به طور معمول از آن استفاده می‌کرد.

مدت‌ها پس از مرگ هاشمی رفسنجانی٬ این سعید قاسمی از فرماندهان سپاه بود که برای نخستین‌بار از مرگ وی در استخر «فرح» خبر داد و پس از آن دیگر رسانه‌های محافظه‌کاران این موضوع را تکرار کردند.

این در حالی است که دفتر کاری که اکبر هاشمی‌ رفسنجانی در آنجا درگذشت متعلق به لیلا امامی همسر هویدا بود که هاشمی در خاطرات سال ۱۳۷۴ خود به این موضوع اشاره کرده است.

گفته می‌شود پس از استقرار هاشمی رفسنجانی در این خانه٬ تصمیم گرفته می‌شود در آن استخری ساخته شود که در نهایت به محل مرگ رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل می‌شود.

حرف و حدیث‌ها در مورد علت واقعی مرگ هاشمی رفسنجانی در این استخر به یکی از نقاط مبهم و شاید تاریک در تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شده و همین ابهام‌ها چندی است که وارد ادبیات گروهی از محافظه‌کاران شده و آنها هم به برخی از رقبای یا مخالفانشان هم‌چون حسن روحانی وعده این استخر را می‌دهند.

دومین شعارنوشته جنجالی در این تجمع باز هم مربوط به شخص حسن روحانی است که در آن رئیس جمهوری کنونی ایران را به طور تلویحی «مزدور انگیس» خطاب کرده که «حنایش» دیگری رنگی ندارد.

جنجال مدرک تحصیلی حسن روحانی از دانشگاه «گلاسگو»٬ از سال ۱۳۹۲به این سو٬ دست‌مایه‌ای برای «انگلیسی» خواندن وی از سوی گروهی از محافظه‌کاران تندرو در ایران شده است.

در شعار‌نوشته سوم نیز که بازهم مربوط به شخص حسن روحانی است٬ بدون اشاره به نام رئیس جمهوری ایران خطاب به وی نوشته شده بود که «محصل انگلیس٬ مذاکره کلید نیس.»

این شعار‌نوشته در واقع کنایه‌ای دیگری به موضوع تحصیل روحانی در بریتانیا، نماد انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و اصرار وی بر مذاکره با آمریکا و غرب برای حل و فصل مسائل ایران است.

انتقاد از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و توافق‌نامه برجام هم چهارمین شعار‌نوشته سیاسی دیده شده در این تجمع بود که مضمون آن این‌چنین بود: «برجامیان برگردید/ مطیع رهبر گردید»

این شعار‌نوشته نیز در واقع تکرار این اعتقاد محافظه‌کاران است که حسن روحانی و همراهانش٬ میانه‌ای با علی خامنه ای ندارند و راهی را که انتخاب کرده‌اند با مشی و روش او در تضاد است.

شاید تنها شعار‌نوشته کمتر سیاسی تایپی یا چاپی این تجمع٬ این پیام باشد که در دست این روحانی دیده می‌شود که مضمون آن اقتصادی و معیشتی است.

این شعار‌نوشته در واقع اقتصادی‌ترین شعار‌نوشته تایپی است که به طور تلویحی اعتراف می‌کند که تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی منجر به «خالی شدن» جیب‌های مردم در ایران شده است.

آخرین تصویر مربوط به شعار‌نوشته‌های تایپی نشان می‌دهد که مجموع این شعار‌ها پیش‌تر آماده شده و به محل تجمع آورده شده بود که پس از مدتی در میان جمعیت پخش شد.

شعار‌نوشته‌های دستی

نزدیک‌ترین و واقعی‌ترین شعار‌نوشته‌ها با هدف اصلی اعلام شده تجمع‌کنندگان٬ آنهایی بودند که با ماژیک نوشته شده بودند.

نخستین این دست‌نوشته‌ها در هفتمین تصویر مورد بررسی از این تجمع مربوط به دو نقل قول از دو تن از مراجع تقلید ساکن قم در ضرورت برخورد با «مفسدان» است.

در یکی از این شعار‌نوشته‌ها از عنوان «مدیران فاسد» استفاده شده و درخواست برخورد با آنها شده است.

در تصویر هشتم از این تجمع دو دست‌نوشته دیده می‌شود که در یکی از آنها نقل قولی از روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی در خصوص موضع خصمانه «روحانیت متعهد» در قبال «سرمایه‌داران زالوصفت» است.

دست‌نوشته دیگر هم ترجمه‌ آیه‌ای از قرآن خطاب به مومنان است که به آنها چنین نهیب می‌زند که «شما را چه شده است که در راه خدا و مستضعفین نمی‌جنگید.»

در تصویر نهم از این تجمع نیز دو دست‌نوشته دیده می‌شود که یکی از آنها پیام یک «طلبه انقلابی» را به نمایش گذاشته است.

این طلبه نوشته که در برابر «فساد و تبعیض» ساکت نخواهد نشست. دست‌نوشته دوم در همین تصویر نیز طلبه‌ای نوشته که «حنجره صدای کارگران شلاق خورده آق‌دره» است.

دهمین و آخرین تصویر مربوط به این تجمع مربوط به اتش زدن دلار کپی از سوی گروهی از طلاب معترض بود که این تصویر نیز بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…