اخبار

بازگشت نزدیک به نیم میلیون مهاجر افغان از ایران

بازگشت نزدیک به نیم میلیون مهاجر افغان از ایران

یک خانواده افغان در مرکز انتقال سازمان بین‌المللی مهاجرت در هرات پس از بازگشت از ایران- ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
یک خانواده افغان در مرکز انتقال سازمان بین‌المللی مهاجرت در هرات پس از بازگشت از ایران- ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

در حالی که ایران در چندماه اخیر با بحران اقتصادی و افت ارزش ریال دست و پنجه نرم می‌کند٬ سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است که در ماه جاری میلادی نزدیک به نیم میلیون مهاجر افغان به کشور خودشان بازگشته‌اند.

این سازمان می‌گوید ۴۴۲ هزار و ۳۴۴ مهاجر افغان در هفت‌ماهه اول سال ۲۰۱۸ به افغانستان بازگشته‌اند که برخی از این افراد به طور خودخواسته اقدام به این کار کرده و برخی دیگر به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به این رقم می‌نویسد که این بازگشت در حالی صورت گرفته که ایران درگیر تنش اقتصادی است و ارزش ریال در چند وقت اخیر افت مداوم داشته است.

دولت حسن روحانی اواسط هفته جاری سیاست‌های جدید ارزی خود را اعلام کرد که هدف از آن مقابله با گرانی افسار گسیخته ارزهای خارجی است.
با این‌حال٬ تنها چند روز پس از اعلام این سیاست‌ها، روز پنج‌شنبه، قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ایران بار دیگر از ۱۰ هزار تومان هم بالاتر رفت.

نزول ارزش ریال نه فقط بر زندگی ایرانیان که زندگی مهاجران غیرقانونی افغان نیز تاثیر گذاشته است٬ مهاجرانی که کشورشان را به امید پیدا کردن شغل ترک کرده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت که مقرش در سوئیس است٬ می‌گوید شمار مهاجران افغانی که در هفت ماهه سال جاری میلادی به افغانستان بازگشته‌اند نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

اِوا شووئِرر٬ سخنگوی این سازمان در هرات به خبرگزاری فرانسه گفته است: «شمار افغان‌هایی که در سال ۲۰۱۸ از ایران بازگشته‌اند بی‌سابقه است.»

به گفته وی ۱۹۱ هزار و ۵۶ تن از این افراد به طور خودخواسته به افغانستان بازگشته‌اند و ۲۵۱ هزار و ۲۸۸ تن نیز از ایران اخراج شده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرت افغانستان در خصوص این افراد به رادیو آزادی٬ سرویس دری رادیو اروپای آزاد گفته است: «کسانی که از ایران برگشته‌اند تمامشان افراد مجرد هستند که از لحاظ پیدا کردن کار زیاد آسیب پذیر نیستند. این افراد به ایران رفته بودند و حال برگشته اند، ولی اگر در بینشان تعدادی آسیب پذیر باشند کمک‌های مختصری به آن‌ها صورت می‌گیرد.»

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت این بازگشت «تاثیر مستقیم و فوری» بر اقتصاد افغانستان گذاشته چرا که بسیاری از ساکنین افغانستان وابسته به پولی بودند که مهاجران افغان از ایران برای آن‌ها ارسال می‌کردند.

این سازمان در گزارش اخیر خود می‌گوید که با توجه به وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران انتظار می‌رود بازگشت مهاجران افغان به افغانستان ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا ۱۵ مرداد فرمان بازگشت بخش نخست تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد و این تحریم‌ها از روز ۱۶ مرداد اجرایی شد.

رادیو آزادی ۱۷ مرداد گزارش کرد که اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان گفته است که این تحریم‌ها به تجارت میان افغانستان و ایران ضرر خواهد زد.

طبق این گزارش تجارت میان ایران و افغانستان سالانه به یک میلیارد و صد میلیون دلار می‌رسد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه٬ رادیو آزادی و رادیو فردا/ د.آ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا