اخبار

بدبینی فرمانده کل سپاه به نقش اروپا در “سرنوشت برجام”

در ادامه واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به خروج آمریکا از برجام، فرماندهان نظامی نیز در این باره نظر داده‌اند. فرمانده کل سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می‌گویند برجام از قبل هم اعتبار نداشت و مطلوب ایران نبود.سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران تصمیم شب گذشته دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران را “خروج شرورانه آمریکا از برجام” خواند و افزود این توافق “قبل از آن هم اعتبار نداشت”.

به گزارش خبرگزاری فارس، جعفری صبح چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت/ ۹ مه) در نخستین همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، با بیان این که خروج آمریکا از برجام را “به فال نیک می‌گیریم” گفت: «این اتفاق جدیدی نیست و تأثیر تعیین‌کننده‌ای نیز در هیچ حوزه‌ای که خلاف منافع ملی ما باشد، نخواهد داشت.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ترامپ سه‌شنبه شب، ۱۸ اردیبهشت فرمان اجرایی خروج ایالات متحده از برجام را صادر کرد و وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اعمال خواهد شد.

پیشرفت در سایه تحریم؟

فرمانده کل سپاه می‌گوید از ابتدا مشخص بود که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و این امر اکنون دوباره اثبات شد. او تحریم‌ها علیه ایران را بی‌تاثیر عنوان کرد و افزود “پیشرفت‌های کشور ما در سایه تحریم‌ها حاصل شده است”.

رئیس جمهوری حسن روحانی دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که “یک موجود مزاحم” از توافق هسته‌ای خارج شده و از این پس این توافقی میان ایران و پنج قدرت جهانی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لاریجانی: پاسخ ایران به آمریکا پشیمان‌کننده خواهد بود

حسن روحانی گفت: «ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، علی‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند.»

بدبینی به “نیمه‌امید” ایران به اروپا

سردار جعفری با اشاره به این سخنان روحانی گفت: «نیمه‌امیدی که به برجام بسته شده و فرصت یکی‌دو‌هفته‌ای هم که رئیس‌جمهور دیشب اعلام کرد روشن است که اروپایی‌ها بین ایران و آمریکا نمی‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند و وابسته به آمریکا هستند و سرنوشت برجام روشن است.»

به گزارش خبرگزاری فارس فرمانده کل سپاه می‌گوید خروج آمریکا از برجام نشان داد موضوع غنی‌سازی هسته‌ای بهانه بوده و مسئله اصلی آنها “اقتدار نظامی‌ و موشکی و تأثیرگذاری ایران در منطقه و مقاومت منطقه است”.

بیشتر بخوانید: لغو مجوز فروش بوئینگ و ایرباس به ایران در پی خروج آمریکا از برجام

رئیس جمهوری آمریکا بارها از برجام به شدت انتقاد کرده و خواستار اصلاح آن شده است. او اعتقاد دارد توافق هسته‌ای مانع ادامه برنامه‌های موشکی مناقشه‌برانگیز ایران نشده، جلوی اقدام‌های “بی‌ثبات‌کننده” این کشور در منطقه را نگرفته و محدودیت زمانی مناسب را برای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لحاظ نکرده است.

سرلشکر باقری: برجام از ابتدا مطلوب ما نبود

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در همایش یاد شده، در اظهاراتی مشابه فرمانده سپاه، آمریکا را غیر قابل اعتماد خواند و گفت که توافق هسته‌ای از ابتدا هم مطلوب و “آن چیزی نبود که ما آن را بپسندیم”.

باقری گفته که “برای اتمام حجت با جهان ایران با کرامت و بزرگواری برجام را پذیرفت” اما با اقدام شب گذشته ترامپ همه متوجه شدند که آمریکا به امضای خود وفدار نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا باقری با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌های علیه ایران گفت: «امروز هنگامی که دشمنان احساس می کنند در صحنه دفاع امکان تهاجم به نظام را ندارند به سمت مسیرهای کم خطری مانند جنگ اقتصادی حرکت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه فرانسه: برجام هنوز زنده است

بنابر این گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: «تجریه دیشب [خروج آمریکا از برجام] نشان داد که هرچند به طور تاکتیکی برای مدتی به دنبال عده‌ای دیگر راه افتادیم اما راهکار این است که دست به کمر و زانوی خود بزنیم و روی پای خود بایستیم و حرکت کنیم.»

فرمانده کل ارتش: خدا را شکر

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفته است: «خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد، این طبیعت نظام سلطه است و براساس قرآن آنها تا آخر به دنبال دوری ما از اصول‌مان هستند.»

موسوی می‌گوید از ابتدا اعتقاد داشته که “بزرگترین خسارت برجام مشروعیت بخشیدن و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکاست”، با این حال بزرگترین سود اقدام ترامپ “اثبات عدم پایبندی آنها به برجام است”.

فرمانده کل ارتش با اشاره به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای به کنایه گفت: «هر آدم بی‌عقلی بعضا کارهای خوبی هم از او سر می‌زند که از این بابت از کاری که این فرد انجام داد، متشکریم.»

لاریجانی: تصمیم‌گیری بعد از رایزنی با اروپا

گرچه فرماندهان نظامی ایران به خاطر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شکرگزار و نسبت به تصمیم‌گیری مستقل سه کشور اروپایی درباره برجام بدبین هستند، رئیس مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری نهایی ایران درباره توافق هسته‌ای را وابسته به نتیجه رایزنی با این کشورها اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: بدون آمریکا در برجام، از اتحادیه اروپا چه کاری ساخته است؟

علی لاریجانی در آغاز نشست علنی روز چهارشنبه مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهاد قانون‌گذاری خواست “در این دو یا سه هفته مستمرا مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت کند” و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه دهد.

رئیس مجلس از پاسخ “پشیمان‌کننده” جمهوری اسلامی به خروج آمریکا از برجام خبر داده و در عین حال تاکید کرده که برخلاف آمریکا که به تعهداتش پایبند نیست ایران “راه گفت‌وگو و حل و فصل مسائل را از طریق سیاسی دنبال می‌کند”.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…