اخبار

بعد از اعدام محمد ثلاث و بازداشت وکیلش، قوه قضائیه وکالت «زینب طاهری» را هم از اساس تکذیب کرد

بعد از اعدام محمد ثلاث و بازداشت وکیلش، قوه قضائیه وکالت «زینب طاهری» را هم از اساس تکذیب کرد

یک روز پس از اجرای حکم اعدام محمد ثلاث، از دروایش گنابادی زندانی، رسانه های ایران از بازداشت «زینب طاهری» وکیل او خبر می‌دهند.

کانال تلگرام منسوب به خانم طاهری در پیامی گفت، او روز سه‌شنبه توسط شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و سپس بازداشت شده است.

وبسایت مجذوبان نور، متعلق به دراویش گنابادی، نیز اتهامات زینب طاهری را «تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» عنوان کرد.

خبر بازداشت این وکیل دادگستری در حالی منتشر می‌شود که او به دنبال اعدام موکلش، محمد ثلاث، گفت که اسناد بی‌گناهی او را منتشر می‌کند.

حکم اعدام محمد ثلاث، با وجود ابهام در پرونده قتل چند مامور نیروی انتظامی در جریان درگیری زمستان گذشته با درویشان، روز دوشنبه اجرا شد.

وزیر خارجه ایالات متحده اعدام محمد ثلاث را «بی رحمانه و ناعادلانه» خواند و از متحدان آمریکا خواست این اقدام حکومت ایران را محکوم کنند.

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعدام «تسریع شده» محمد ثلاث را آخرین نمونه بی‌اهمیتی رژیم ایران به حقوق مردم خود توصیف کرد

درویشان گنابادی ۱۴ بهمن ماه در اعتراض به بازداشت یک درویش سالمند، مقابل کلانتری پاسداران تجمع کردند که با دخالت مأموران پلیس به خشونت کشیده شد.

در این درگیری چند مامور پلیس کشته و صدها درویش گنابادی بازداشت شدند. محمد ثلاث متهم بود با اتوبوس به صف مأموران زده و سه نفر از آنها را کشته است.

در این میان خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد به نقل از مقامات قضایی تهران مدعی شد «این خانم اصلا در فرایند دادرسی در دادسرا و دادگاه و مرحله فرجام خواهی در دیوان عالی کشور، وکیل این فرد نبوده و پرونده را مطالعه نکرده و از جزئیات پرونده اطلاع ندارد.»

خبرگزاری فارس به نقل از بازپرس صادر کننده حکم بازداشت این وکیل دادگستری، علت این حکم را «مواضع ضد نظام و خلاف واقع» طاهری در شبکه های مجازی عنوان کرد.

خانواده و وکیل محمد ثلاث درویش اعدام شده ادعای نقش او در مرگ سه مامور را رد می کنند و مدعی هستند او قبل از حمله اتوبوس به ماموران بازداشت شد و نقش در این اتفاق نداشته است.

انتشار خبر اعدام محمد ثلاث، واکنش های گسترده نهادهای حقوق بشری، شخصیت های سیاسی، فعالان مدنی، و کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل، خبر اعدام محمد ثلاث را شوکه کننده خواند و گفت دادگاه او ناعادلانه بوده است.

مرکز حقوق بشر ایران نیز گفت این درویش گنابادی بر اثر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده بود.

این مرکز گفته‌های وکیل او را بازتاب داده که گفته بود محمد ثلاث در جریان بازجویی به شدت کتک خورده بود و به آنچه که در بازجویی می‌گذشته آگاه نبوده است.

دختر و پسر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه ۲۶ خرداد در یک ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر بر بی‌گناهی پدر خود تاکید کردند و از همه مجامع داخلی و بین‌المللی خواستند از هیچ تلاشی برای اعاده دادرسی پرونده او فروگذار نکنند.

نرگس ثلاث، دختر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که اعاده دادرسی پرونده او بار دیگر ثبت خواهد شد.

اواخر روز شنبه مسئولان زندان از خانواده محمد ثلاث خواسته بودند برای آخرین دیدار، به ملاقات او بروند. پیشتر وکیل محمد ثلاث، اعلام کرده بود که ماموران، موکل او را به شدت کتک زده و وادار به اعتراف علیه خود کردند.

در همین رابطه، کسری نوری، از درویشان زندانی، در یک فایل صوتی از تحصن درویشان محبوس در زندان بزرگ تهران، در اعتراض به حکم اعدام محمد ثلاث و بی عدالتی در رسیدگی به پرونده درویشان، خبر داد.

سرکوب و زندانی کردن درویشان گنابادی انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر و وزارت خارجه آمریکا را به دنبال داشت. شاهزاده رضا پهلوی نیز از جمله کسانی بود که به حکم ثلاث اعتراض کرد.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/06/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-80.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا