اخبار

بیانیه ده‌ها فعال سیاسی در حمایت از «مذاکره مستقیم» ایران و آمریکا

بیانیه ده‌ها فعال سیاسی در حمایت از «مذاکره مستقیم» ایران و آمریکا

بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شدند.

غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

بامداد روز سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در سنگاپور برای نخستین بار یک رئیس جمهور از آمریکا با یک رهبر از کره شمالی دیدار کرد.

پس از دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم‌ جونگ‌اون، رهبران آمریکا و کره شمالی در بیانیه‌ای رسمی از «توافق» بر سر «روندی گام‌به‌گام» برای غیراتمی شدن کره شمالی خبر دادند.

در همین حال یک مقام ارشد کره شمالی روز پنج‌ شنبه نامه محرمانه کیم جونگ اون رهبر این کشور را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحویل داد.

بیانیه فعالان سیاسی و مدنی ایران در شرایطی منتشر می شود که دونالد ترامپ که همواره برجام را «توافقی بد» می‌نامید در نهایت ماه گذشته با خروج از برجام، خواستار مذاکره دوباره با ایران شد.

در پاسخ به این خواسته، مقامات جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده اند که حاضر به مذاکره دوباره در این باره نیستند.

از سوی دیگر واکنش جمهوری اسلامی به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی هم تنها حاکی از عدم اعتماد به واشینگتن بود.

ایران روز سه شنبه به کره شمالی توصیه کرد که به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعتماد نکند و هشدار داد که او ممکن است ظرف چند ساعت هر گونه توافقی با پیونگ‌یانگ را لغو کند.

به گزارش وب‌سایت خبری زیتون، نویسندگان این بیانیه استقبال «بخش بزرگی از مردم جهان» از دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی را نشان‌دهنده آن دانستند که «عموم انسان‌ها نسبت به هر حرکتی که به آسایش و آرامش مردمان گوشه‌ای از جهان منجر شود، همدل و همراه‌اند».

دراین بیانیه که روز شنبه، ۲۶ خردادماه، منتشر شد تاکید شده که «وضعیت ناامن و پرخطر منطقه» نیازمند «یک عزم جدی و مسئولانه برای تغییر سیاست‌ها» و وضعیت «تنش‌های بین ایران و آمریکا» است.

نویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به «از دست رفتن فرصت مناسب» دولت باراک اوباما از حکومت جمهوری اسلامی خواستند که «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید… با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

در این بیانیه تاکید شده که این مذاکرات «می تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی و یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است».

پیش از این نیز پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا مطرح شده، اما رهبر جمهوری اسلامی با آنها مخالفت کرده است.

وزرای خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار پس از قطع روابط دو کشور در دولت حسن روحانی به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده که موضوع این مذاکرات تنها توافق اتمی بوده و ایران درباره موضوعات دیگر با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

در سال ۸۶ در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز حسين کاظمی قمی و رایان کراکر، سفرای ایران و آمریکا در عراق، با یکدیگر به صورت مستقیم مذاکره کرده بودند.

در سال‌های پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد نیز معاونان وزرای خارجه دو کشور به شکل محرمانه در عمان مذاکره کردند.

پیش از آن نیز مذاکرات پنهانی بین مقامات دو کشور برگزار شده که مشهورترین آن سفر رابرت مک فارلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت رونالد ریگان، به ایران است که بعدها به «ایران‌گیت» مشهور شد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا