اخبار

بیانیه وزرای خارجه کشورهای اسکاندیناوی: اقدام ایران غیرقابل قبول است

بیانیه وزرای خارجه کشورهای اسکاندیناوی: اقدام ایران غیرقابل قبول است

وزرای خارجه پنج کشور اسکاندیناوی در بیانیه‌ای مشترک که روز چهارشنبه صادر کردند، ضمن ابراز نگرانی از تلاش ایران برای حمله به یک مخالف در دانمارک، اعلام کردند که این مساله برای آن‌ها «به شدت جدی» است.

وزیران خارجه پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و دانمارک روز چهارشنبه در نروژ با هم ملاقات کردند. براساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت امورخارجه دانمارک منتشر شده، آن‌ها تلاش ایران برای سوقصد به یک مخالف سیاسی را «غیرقابل قبول» توصیف کردند.

این کشورها اعلام کردند که دانمارک اطلاعاتی به آن‌ها ارائه کرده که آن را بررسی کرده‌اند و با این کشور «همبستگی کامل» دارند. آن‌ها همچنین در بیانیه خود نوشتند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

رییس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که پلیس این کشور یک فرد دوتابعیتی ایرانی-نروژی را به ظن همکاری با دستگاه امنیتی ایران و تلاش برای حمله به حبیب جبر، یکی از سران گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» – که در ایران عموما با نام «الاحوازیه» شناخته می‌شود – بازداشت کرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی این گروه را «تروریستی» توصیف و آن‌ها را مسئول چند حمله در سال‌های اخیر در ایران معرفی می‌کنند که تلفات غیرنظامی هم داشته است.

پس از حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز – که ۲۴ کشته و ۶۰ زخمی داشت – ابتدا این گروه مسئولیت حمله را پذیرفت و مسئولان ایرانی هم از «گروه‌هک‌های جدایی‌طلب» به عنوان عامل حمله نام بردند. با این حال کمی بعدتر اعلام شد گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفته است. سپاه پاسداران هم در اطلاعیه‌ای مدعی شد که با حمله به مواضع گروه داعش در سوریه، طراح اصلی این حمله را کشته است.

دانمارک پیش از این اعلام کرده بود که سفیر خود در تهران را برای مشورت بیشتر به این کشور فرا می‌خواند. سفیر دانمارک در تهران روز گذشته و پیش از ترک ایران، به وزارت امورخارجه ایران هم احضار شده بود.

مسئولان جمهوری اسلامی هر گونه دست داشتن یا اقدام برای چنین حمله‌ای را رد می‌کنند. با این حال محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، روز سه‌شنبه خبر داده بود که رییس‌ جمهور ایران دستور داده است این مساله بررسی و نتایج آن اعلام شود.

هم‌زمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، پس از پایان سفر به پاکستان، در حساب توییتر خود، تلویحا این مسئله را به «اقدامات انحرافی و کینه توزانه موساد» نسبت داد. به عقیده او «تعهد ما را به برقراری ارتباط سازنده با جهان تقویت می‌کند.»

به نظر می‌رسد اشاره ظریف به خبری است که روز گذشته خبرنگار شبکه دهم تلویزیون اسراییل منتشر کرد که براساس آن موساد، سرویس امنیتی اسراییل، اطلاعات لازم درباره این حمله را به سازمان اطلاعات دانمارک داده است. هم‌زمان برخی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی هم عمدتا این مساله را ناشی از برنامه اسراییل و‌ آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران در آستانه آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا می‌دانند.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از دولت دانمارک برای بازداشت این فرد تقدیر کرد و در صفحه توییتر خود نوشته بود: «ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می‌گوییم.»

این برای دومین بار در ماه‌های اخیر است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، متهم به دست داشتن در برنامه‌ای برای حمله یا ترور مخالفان خود می‌شوند.

چند ماه پیش نیز جمهوری اسلامی متهم شده بود به دنبال بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس بوده است. این اتهام از سوی ایران تکذیب شد، اما چند تن به اتهام دست داشتن در این حمله بازداشت شدند. از جمله بازداشت‌شدگان یکی از دیپلمات‌های ایرانی در اتریش است که متهم شده مواد منفجره در اختیار یک زوج قرار داده است.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/11/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا