اخبار

تحریم‌های جدید آمریکا علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با شرکت‌‌های هواپیمایی ایران

تحریم‌های جدید آمریکا علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با شرکت‌‌های هواپیمایی ایران

شرکت‌هایی که به گفته وزارت خزانه‌‌داری آمریکا به ماهان ایر ایران خدمات داده‌اند، تحت تحریم‌های ثانوی آمریکا قرار می‌گیرند
شرکت‌هایی که به گفته وزارت خزانه‌‌داری آمریکا به ماهان ایر ایران خدمات داده‌اند، تحت تحریم‌های ثانوی آمریکا قرار می‌گیرند

ایالات متحده آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های خود علیه چهار شرکت هواپیمایی ایران، روز پنج‌شنبه چندین شرکت ترکیه‌ای و ایرانی را نیز به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ خود اعلام کرده شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌هایی که با شرکت‌های هوایی ماهان ایر، ‌معراج ایر، پویا ایر و خطوط هوایی کاسپین در تماس هستند، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که این شرکت‌ها با دادن خدمات برای حمل و نقل سلاح، نیروهای نظامی و پول و انتقال آن به طرف‌های سوم در سوریه و لبنان، تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته شرکت‌ها و طرف‌هایی که خدماتی به این شرکت‌های هوایی ارائه داده‌اند، مجازات خواهند شد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه گفته است: «روش‌های فریب‌دهنده این شرکت‌های هوایی برای دسترسی غیرقانونی به خدمات و کالاهای آمریکایی،‌ مثالی دیگر از روش‌های گول‌زننده‌ای است که رژیم ایران به آن متوسل می‌شود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا «گل‌نهال یگانه» را که شهروند ترکیه است همراه شرکت‌های چند منظوره‌ای که در استانبول دارد، در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

گل‌نهال یگانه شرکت‌هایی با عناوینی چون «تری جی لجستیک»، «آر آی هواچیلیک» و «تریگرون لجستیک» دارد و طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این‌ شرکت‌ها به هواپیمایی ماهان خدمات ارائه داده‌اند.

شرکت هوایی ماهان ایر در اکتبر سال ۲۰۱۱ به اتهام «تامین بودجه، مواد و حمایت فناوری برای شاخه سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»‌ از سوی آمریکا تحریم شده بود.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌‌داری آمریکا، مدیریت شرکت‌های گل‌نهال یگانه که اجازه دستیابی به برخی از قطعات هواپیما را دارد، آن‌ها را به ماهان ایران داده است. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا این اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم‌های ثانوی آمریکا قرار گرفته‌اند.

آمریکا همچنین شرکت هوایی «بلو ایرویز» در ایران و نیز شرکت صنایع هوایی اوتیک از ترکیه را به دلیل ارتباط با ماهان ایر به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو شهروند ایرانی هم در راستای تحریم‌های شرکت هوایی معراج ایر، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. ایرج رونقی و تورج زنگنه این دو تن هستند.

شرکت هوایی دنا نیز به اتهام فرستادن قطعات برای ایرج رونقی و تورج زنگنه و که با معراج ایر در ارتباطند تحریم شده است. این دو شخص حقیقی و شرکت هوایی دنا، همه تحت تحریم‌های ثانوی قرار می‌گیرند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرستی از کدهای شناسایی هواپیماهای این شرکت‌ها را منتشر کرده و گفته هر شخص حقیقی یا حقوقی که به این هواپیماها اجازه فرود و دیگر خدمات بدهد،‌ به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهد شد.

در این فهرست ۹ هواپیما از شرکت هوایی کاسپین، پنج هواپیما از معراج ایر، پنج هواپیما از پویا ایر و ۱۲ هواپیما هم از شرکت هوایی ماهان معرفی شده‌اند.

این آخرین دور از تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران اعمال کرده‌ است. با خروج ایالات متحده آمریکا از پیمات توافق اتمی با ایران موسوم به «برجام»، واشینگتن گفته بود تحریم‌هایی را که طبق این پیمان تعلیق شده بود به ایران بازمی‌گرداند.

تحریم‌های اخیر آمریکا فراتر از تحریم‌های قبلی است و بین سه تا چهار ماه آینده، ایالات متحده تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی را بنا دارد بازگرداند.

پیشتر آمریکا چند شخص حقیقی ایرانی را به اتهام حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن تحریم کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در زمان اعلام برنامه نقشه راه خود در مورد ایران گفته بود ایران باید به ‍۱۲ مورد عمل کند. او تهدید کرده بود «شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال خواهند شد.»

ایران در حال حاضر در جریان مذاکره با اتحادیه اروپا برای بررسی اشکال احتمالی حفظ برجام است. دیگر طرف‌های این توافق گفته‌اند هنوز مایل به حفظ آن هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود پس از خروج آمریکا از برجام در روز سوم خرداد گفت ایران محدودیت‌های مربوط به غلظت اورانیوم، حجم اورانیومی که غنی کرده و محدودیت‌های دیگر را رعایت کرده است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، سایت رسمی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا