اخبار

ترکیه: ایران از عملیات احتمالی آنکارا در شمال عراق حمایت می‌کند

ترکیه: ایران از عملیات احتمالی آنکارا در شمال عراق حمایت می‌کند

چانیکی می‌گوید ترکیه در مورد عملیات نظامی احتمالی در قندیل با دولت عراق توافق کامل دارد، ولی بغداد این ادعا را رد کرده است.
چانیکی می‌گوید ترکیه در مورد عملیات نظامی احتمالی در قندیل با دولت عراق توافق کامل دارد، ولی بغداد این ادعا را رد کرده است.

نورالدین چانیکی، وزیر دفاع ترکیه، روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد گفت ایران اعلام کرده که از عملیات احتمالی ارتش ترکیه علیه پیکارجویان کرد در شمال عراق حمایت خواهد کرد.

ارتش ترکیه حملات هوایی به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا، در کوهستان قندیل واقع در مرز ایران و عراق را تشدید کرده است. گفته می‌شود اعضای ارشد پ ک ک در این منطقه مستقرند.

دولت ترکیه اعلام کرد نیروهای این کشور در حدود ۳۰ کیلومتری داخل خاک عراق که از کوهستان قندیل چندان دور نیست، مستقر شده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ای با «آناتولی»، خبرگزاری رسمی آن کشور، گفت: «پیشنهاد ما به ایران این بود که این عملیات را به طور مشترک انجام دهیم. ایران در واکنش خود حداقل حمايت خود از این عملیات را که بسیار مهم است اعلام کرد».

تاکنون مقامات حکومت ایران این اظهارنظر وزیر دفاع ترکیه را تایید نکرده‌اند.

نورالدین چانیکی گفت ترکیه در مورد عملیات نظامی احتمالی در قندیل با دولت عراق توافق کامل دارد و افزود آنکارا در مورد این موضوع «با تمام کشورهای محتمل» در حال مذاکره است.

اما دولت عراق اعلام کرده که عملیات ارتش ترکیه در قندیل و یا سایر پایگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه را نمی‌پذیرد.

سعد الحدیثی، یک سخنگوی نخست‌وزیر عراق، به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «حکومت عراق هرگونه عملیات زمینی ارتش ترکیه علیه پ‌کاکا در سنجار، مخمور و کوهستان قندیل را نمی‌پذیرد».

او در عین حال افزود دولت عراق به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای حمله به ترکیه و یا کشور دیگری استفاده شود.

وزیر دفاع ترکیه مدعی است که از ناحیه کوهستانی قندیل «حملات شدید و رخنه» به خاک ترکیه صورت می‌گیرد و تا زمانی که تمام گروه‌های تروریستی پاکسازی نشده‌اند نیروهای ترکیه در شمال عراق باقی خواهند ماند.

او افزود: «هدف ما اکنون این است که تا پاکسازی کامل تروریست‌ها در شمال عراق باقی بمانیم».

ترکیه که در نواحی جنوب شرقی آن جمعیت کردتبار زیادی زندگی می‌کنند همواره با هر گونه اقدامی برای استقلال کردهای ساکن سوریه، عراق و ایران مخالفت کرده و نگران است چنین رویدادی باعث تقویت جدایی‌طلبان کرد آن کشور شود.

حمله احتمالی ترکیه علیه پ‌کاکا در کوهستان قندیل سومین عملیات برون‌مرزی آن کشور از سال ۲۰۱۶ علیه گروه‌های کرد خواهد بود. هدف دو عملیات قبلی ارتش ترکیه نیروهای کرد در شمال سوریه بوده‌اند.

هفته گذشته نیز ترکیه و آمریکا در مورد طرحی برای خروج نیروهای کرد سوریه از شهر منبج به توافق رسیدند. دولت ترکیه پیکارجویان کرد سوریه را که از متحدان اصلی آمریکا در جنگ علیه گروه «خلافت اسلامی» هستند یک گروه تروریستی و وابسته به پ‌کا‌کا می‌داند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، گفت در هفته جاری مقامات آمریکا و ترکیه برای مذاکره در مورد جزییات این طرح که محور اصلی آن برقراری امنیت در شهر منبج توسط نیروهای دو کشور است در آلمان ملاقات خواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…