اخبار

تلاش برای حمله به یک مخالف: تاکید دانمارک و تکذیب ایران

تلاش برای حمله به یک مخالف: تاکید دانمارک و تکذیب ایران

در حالی که مسئولان دانمارکی، ایران را متهم به تلاش برای ترور یک عضو گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در دانمارک می‌کنند، مقام‌های ایرانی ضمن تکذیب این مساله، گفته‌اند که چنین مسایلی برای «ایجاد بی‌اعتمادی و تنش میان ایران و اروپا» صورت می‌گیرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، با اشاره به این‌که رئیس‌جمهوری ایران «بلافاصله» بعد از انتشار خبر «دستور دادند تا بررسی کنیم که موضوع چیست»، گفت چنین مساله‌ای «خیلی مشکوک» است، چرا که به گفته او در آستانه ۱۳ آبان و اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران عده‌ای به دنبال آن هستند که «فضا را تغییر دهند» و در گفت‌وگوها میان ایران و اروپا درباره برجام «خللی ایجاد کنند.»

رئیس‌دفتر روحانی اضافه کرد که پس از مشخص شدن تحقیقات و بررسی‌ها، نتیجه آن اعلام خواهد شد.

هم‌زمان بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هم گفت اروپا در حال حاضر نیاز به «هوشیاری بیشتر، دقت و آگاهی نسبت به اقدامات معاندین روابط فی مابین» دارد.

دانمارک روز سه شنبه ایران را متهم کرد که به دنبال حمله به مسئول یک گروه جدایی طلب (جنبش الاحواز) است که در این کشور زندگی می‌کند. رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک خبر از بازداشت یک ایرانی- نروژی در همین زمینه داد. وزیر امورخارجه دانمارک هم گفت این کشور با اتحادیه اروپا در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد و خواستار اعمال تحریم‌ بر ایران به این دلیل شد.

دانمارک همچنین اعلام کرد که سفیر خود را از تهران فرا می‌خواند. به گزارش رسانه‌های ایران، سفیر دانمارک روز چهارشنبه پیش از ترک تهران به وزارت امورخارجه رفت. وزارت خارجه ایران در این دیدار نسبت به «واکنش‌های شتا‌ب‌زده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی» اعتراض کرد.

در تحولی دیگر، خبرنگار شبکه ده تلویزیون اسرائیلی به نقل از یک مقام این کشور نوشت که موساد، سازمان امنیت اسرائیل، این اطلاعات را در اختیار دانمارک قرار داده است.

هم‌زمان حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا باید «هوشیار» باشد، نوشت که اتهام‌های مربوط به دخالت ایران در «به طور عجیبی» برنامه‌ریزی شده‌اند.

«لارس لوک راسموسن» نخست وزیر دانمارک روز سه شنبه ۸ آبان در حساب توییتر خود نوشت: «این که ایران یا هر دولت خارجی دیگری برای ترور در خاک دانمارک برنامه ریزی کند، کاملا غیرقابل قبول است.»

پیش از این وزیر خارجه آمریکا از دولت دانمارک برای بازداشت این فرد تقدیر کرد و در صفحه توییتر خود نوشته بود: «ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می‌گوییم.»

این برای دومین بار در ماه‌های اخیر است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، متهم به دست داشتن در برنامه‌ای برای حمله یا ترور مخالفان خود می‌شوند. چند ماه پیش نیز جمهوری اسلامی متهم شده بود به دنبال بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس بوده است. این اتهام از سوی ایران تکذیب شد، اما چند تن به اتهام دست داشتن در این حمله بازداشت شدند. از جمله بازداشت‌شدگان یکی از دیپلمات‌های ایرانی در اتریش است که متهم شده مواد منفجره در اختیار یک زوج قرار داده است.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-140.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…