اخبار

توافق موردی آمریکا و اروپا برای “اصلاح” برجام

دیپلمات‌ها آمریکایی از پیشرفت موردی مذاکرات “اصلاح” برجام با دیپلمات‌های اروپایی خبر می‌دهند. رهبران آلمان و فرانسه و بریتانیا برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور آمریکا به حفظ برجام راهی واشنگتن خواهند شد.خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه (۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین) به نقل از دو دیپلمات آمریکایی نوشته است مذاکرات نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان برای “اصلاح” برجام پیشرفت‌هایی داشته است. دیپلمات‌های اروپایی از هفته گذشته مشغول مذاکره با وزارت خارجه آمریکا هستند تا راهی برای برطرف کردن “ایرادهای برجام” پیدا کنند. این ایرادها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا به طور مشخص ۴ خواست دارد: محدود کردن برنامه موشکی ایران و مقابله با رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه که ارتباطی با برجام ندارند و دسترسی کامل بازرسان بین‌المللی به تمامی سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران و همچنین تغییر بندی در برجام به نام “مقررات غروب خورشید” که به ایران اجازه می‌دهد پس از چند سال غنی سازی اورانیوم را بدون محدودیت از سر گیرد.

دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی هفته گذشته در چهارمین دیدار خود برای گفتگو در مورد این “خواست‌ها” به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. دیپلما‌ت های ‌آمریکایی و دو مشاور خارج از مجموعه کارمندان دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفته‌اند که طرف‌های مذاکره کننده در مورد برنامه موشکی و بازرسی از تأسیسات ایران به توافق “نزدیک”‌شده‌اند.

اما هنوز در مورد تغییر سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اختلاف نظر وجود دارد.

مقابله با “رفتار بی‌ثبات کننده ایران” که به طور مشخص از نظر آمریکا شامل حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حمایت از شیعیان حزب‌الله لبنان و شیعیان حوثی یمن است در جلسه جداگانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته اما به گفته دیپلمات‌های آمریکایی به نتیجه نرسیده است.

هنوز روشن نیست که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و مایک پمپئو، وزیرخارجه احتمالی او تا ۱۲ مه در مورد برجام چگونه موضع‌‌گیری خواهند کرد. جان بولتون و مایک پمپئو هر دو مخالف برجام بوده‌اند. مایک پومپئو که قرار است جانشین رکس تیلرسون شود، پنج‌شنبه (۲۳ فروردین/ ۱۲ آوریل) در کمیته روابط خارجی سنا گفت که از حساسیت کشورهای اروپایی در مورد برجام آگاه است و تأکید کرد که خواست او “اصلاح” برجام با همکاری متحدان اروپایی آمریکاست.

دیپلما‌ت‌های اروپایی خواستار حفظ برجام هستند. به عقیده دیپلمات‌های اروپایی “ایرادهای” برجام باید در مذاکراتی فراتر از این توافق برطرف شوند.

سفر رهبران اروپایی به واشنگتن برای حفظ برجام

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفته آینده در دو سفر جداگانه برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن خواهند شد. زمان سفر مکرون ۲۴ آوریل، چهارم اردیبهشت و زمان سفر مرکل ۲۷ آوریل، هفتم اردیبهشت اعلام شده است.

گفته می‌شود که ترزا می‌، نخست‌وزیر برتیانیا نیز به زودی سفر غیرمنتظره‌ای به واشنگتن خواهد داشت. خبرگزاری آسوشیپتدپرس این سفرها را آخرین تلاش‌های دیپلماتیک رهبران اروپایی برای نجات برجام در دقیقه نود خوانده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق اتمی با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا می‌داند و تهدید کرده که اگر “ایرادهای” این توافق برطرف نشود، تمدید لغو تحریم‌های ایران را امضا نمی‌کند. تمدید لغو این تحریم‌ها هر ۱۲۰ روز یکبار باید به تأیید رئیس‌جمهور آمریکا رسد. این مهلت ۱۲۰ روزه ۱۲ مه ۲۲ اردیبهشت سر می‌رسد.

ایران تهدید کرده است که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز به این توافق پایبند نخواهد ماند و‌برنامه اتمی خود را از سر می‌گیرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۲۷ فروردین در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار مقامات آمریکایی و اروپایی درباره اصلاح برجام و توافقات حاصل شده آنها گفت: «من از تعداد نشست‌های کشورهای اروپایی با آمریکا اطلاعی ندارم و اینکه چه موضوعاتی را مورد تبادل نظر قرار دادند، اما برجام موضوعی است که بین ایران و ۵+۱ توافق شده و سایر موارد گمانه زنی است و ما اطلاع رسمی درباره این موضوعات نداریم تا اظهار نظری کنیم.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…