اخبار

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی در جریان است

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی در جریان است

جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، از صبح یک‌شنبه، چهارم شهریور، در مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شده است.

طرح استیضاح شامل ۱۷ مورد است که از بین آنها می‌توان به «ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور»، «عدم تدبیر لازم در ساماندهی اقتصاد کشور»، «عدم توجه به اقتصاد مقاومتی»، «عدم توانایی در مردمی‌سازی اقتصاد» و «عدم توانایی در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور» اشاره کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در این جلسه حضور ندارد و معاون اول او، اسحاق جهانگیری، به همراه شماری از مقام‌های کابینه‌اش در جلسه استیضاح حاضر شده‌اند.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد دولت روحانی حدود سه هفته پس از استیضاح وزیر کار برگزار می‌شود که به برکناری علی ربیعی منجر شد. در آن جلسه، موافقان و مخالفان استیضاح به طور کم‌سابقه‌ای یکدیگر را به فساد مالی و اداری متهم کردند و از مواردی مشخص و صریح نام بردند.

با این که رئیس مجلس گفته بود ظرف دو هفته به این اتهام‌ها رسیدگی خواهد شد، پس از آن خبری در این باره منتشر نشد.

جلسه صبح یک‌شنبه در حالی آغاز شد که به گزارش ایرنا، علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، بدون اشاره به این که چه پیگیری‌هایی درباره اتهام‌های مطرح‌شده در جلسه قبلی استیضاح انجام شده است، آنها را «برخی بداخلاقی‌ها و حواشی» خواند و گفت «تدابیری اتخاذ شده» که در جلسه امروز آن موارد تکرار نشود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز در ابتدای جلسه یک‌شنبه از سخنرانان جلسه خواست که فقط «در محور استیضاح بحث کنند و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای خودداری شود».

در جلسه صبح یک‌شنبه ابتدا موافقان استیضاح صحبت کردند و از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، گفت: «رکود تورمی کمر تولیدکنندگان، کسبه و بازاریان را شکسته است.»

هادی بهادری، نماینده ارومیه، نیز با تأکید بر این که «لباس اقتصاد به تن کرباسیان نمی‌آید» گفت: «وزارت اقتصاد توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد.»

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه، نیز در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان گفت: «ایشان در یک سال گذشته هیچ استراتژی برای پیشبرد اقتصاد کشور نداشتند و برنامه‌ای برای اداره امور اجرایی و مدیریتی وزارتخانه و سازمان‌های تابعه خود ارائه نکردند.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام، نیز گفت که «فساد در گمرک یکی از دلایل اصلی استیضاح است».

پس از سخنان نمایندگان موافق استیضاح، مسعود کرباسیان در دفاع از خود، با اشاره به این که «تنوع سوال‌های نمایندگان بسیار است» گفت: «در صورت عدم وقوع حوادث غیرمترقبه، امروز می‌توانستیم روند رو به بهبود حوزه اقتصاد را ملاحظه کنیم.»

مسعود کرباسیان از جمله به «اثرات روانی تحریم» اشاره کرد و گفت: برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد «تحت کنترل دولت نیست» و برخی دیگر نیز در پی «بدعهدی‌ نظام سلطه» پدید آمده است.

در پی خروج آمریکا از برجام، دولت دونالد ترامپ گفته است شدیدترین تحریم‌ها را علیه تهران وضع خواهد کرد. نخستین مرحله از بازگشت تحریم‌های قبلی از پانزدهم مرداد به اجرا گذاشته شد و مرحله دوم آن قرار است از سیزدهم آبان عملی شود.

نابسامانی شدید در بازار ارز ایران و همچنین افزایش نرخ تورم و گران شدن قیمت‌ها، در طول یک سال اخیر اعتراض‌های متعددی را در شهرهای مختلف ایران در پی داشته و در آخرین مورد، اوایل مردادماه تهران و چندین شهر دیگر شاهد تظاهرات اعتراضی بودند.

جلسه استیضاح وزیر اقتصاد ایران با سخنان مخالفان استیضاح ادامه دارد و پس از آن درباره رأی مجدد اعتماد به مسعود کرباسیان رأی‌گیری خواهد شد.

منابع: ایرنا، خانه ملت، صدا و سیما، ایسنا و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا