اخبار

خرازی: بود و نبود برجام در گرو تامین نیازهای ایران از سوی اروپا است

خرازی: بود و نبود برجام در گرو تامین نیازهای ایران از سوی اروپا است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران می‌گوید اروپا «به روشنی» به تعهدات خود نسبت به برجام عمل نکرده و اگر نتواند «نیازهای ایران» را تامین کند، دیگر «بود و نبود» برجام تفاوتی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، کمال خرازی شامگاه سه‌شنبه، ۲۰ شهریورماه، این اظهارات را در پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن بیان کرد.

به گفته آقای خرازی، ایران در مورد برجام «منتظر اقدامات عملی بیشتری از سوی اروپا» است و با آن که کشورهای اروپایی «اقداماتی» انجام داده‌اند، اما «انتظارات ما را برآورده نکرده و باید دید چه قدر به تعهدات‌شان وفادار خواهند بود».

وی افزود، اروپا با وجود خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود در این زمینه پایبند است و در راستای حمایت از این توافق‌نامه، «گام‌هایی مانند اجرای قانون انسداد برداشته است، هرچند آن طور که باید به روشنی به تعهدات خود عمل نکرده است.»

امکان برقراری روابط مستقیم بانک مرکزی ایران با بانک‌های مرکزی اروپا و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط همکار با ایران از جمله حمایت‌های اروپا از ایران در زمینه برجام به روایت کمال خرازی است.

وی در عین حال با انتقاد از عملیاتی نشدن «بسته حمایتی» اروپا، ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آینده این بسته به تمامی اجرایی شود و بتواند تضمینی برای شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به فعالیت در ایران باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در عین حال هشدار داد که اگر اروپا نتواند «نیازهای ایران» را تامین کند، جمهوری اسلامی هم «آن‌ وقت تصمیم خود را خواهد گرفت؛ در آن صورت وجود یا عدم وجود برجام تفاوتی نخواهد داشت.»

وی افزود: «ایران حق دارد در آن شرایط بخشی یا تمام تعهدات خود را در برابر برجام متوقف کند، ولی ما هنوز این کار را نکرده‌ایم و منتظر تعهدات طرف مقابل هستیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها ضمن ابراز خرسندی از پایبندی اروپا به توافق‌نامه برجام برخلاف آمریکا، اعلام کرده‌اند که ایران باید در عمل، نتیجه این پایبندی کشورهای اروپایی را ببیند.

آن‌ طور که معاون وزیر خارجه ایران خبر داده، تهران به کشورهای اروپایی‌ تا ۱۴ آبان مهلت داده است تا راه‌ حل عملی برای خرید نفت و تجارت با ایران ارائه کنند.

این تاریخ مقارن با اجرای مرحله دوم تحریم‌های آمریکاست که قرار است صنعت نفت ایران را هدف گیرد.

عباس عراقچی در مصاحبه با شبکه چهار تلویزیون ایران گفته است که سیستم‌های مالی و کانال‌های بانکی کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران باید تا قبل از ۱۴ آبان ایجاد شده باشد و پیش از این تاریخ باید مسیرهای فروش نفت به اروپا هم مشخص شود.

عراقچی نیز با انتقاد از ارائه نشدن راهکارهای «عملیاتی و عینی» برای مقابله با تحریم‌های آمریکا از سوی اروپا، تهدید کرده که اروپایی‌ها «می‌دانند اگر این را تامین نکنند و اگر راهش را پیدا نکنند ما در برجام نخواهیم ماند.»

ایران در حالی منتظر اقدامات عملی اروپا برای نجات برجام است که رهبر جمهوری اسلامی روز هفتم شهریور ضمن تاکید بر «منتفی بودن هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها» اعلام کرد که دولت حسن روحانی نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

با وجود مذاکرات ایران و اروپا برای ادامه برجام و تاکید مقامات اروپایی بر حفظ این توافق، چندین شرکت‌ اروپایی از بازار ایران خارج شده‌اند.

شرکت نفتی توتال فرانسه، سه شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز، کی‌ال‌ام و ایرفرانس، شرکت‌های خودروسازی دایملر، رنو، مزدا، هیوندای و پی‌اس‌ای از جمله شرکت‌هایی هستند که تنها در دو ماه گذشته از بازار ایران خارج شده‌اند.

منابع: ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا