اخبار

دو واکنش متفاوت از تهران به اظهارات ترامپ؛ سکوت روحانی، تهدید قاسم سلیمانی

دو واکنش متفاوت از تهران به اظهارات ترامپ؛ سکوت روحانی، تهدید قاسم سلیمانی

چهار روز بعد از توئیت رئیس جمهوری ایالات متحده در خطاب مستقیم به حسن روحانی، در حالیکه رئیس جمهوری ایران ضمنی از پاسخگویی خودداری کرده، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران به اظهارات پرزیدنت ترامپ، با تهدید واکنش نشان داد.

پرزیدنت ترامپ بامداد دوشنبه در توئیتی خطاب به «حسن روحانی رئیس جمهوری ایران» نوشت: ديگر هرگز آمريكا را تهديد نكن كه گرفتار عواقبى مى شوى كه در تاريخ هم كمتر كسى آن را تجربه كرده است… ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون آميز شما از خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مواظب باش.

این واکنش پرزیدنت ترامپ به سخنان حسن روحانی است که روز یکشنبه ۳۱ تیر گفت: «جنگ با ایران، مادر جنگ‌ها و صلح با ایران، مادر صلح‌ها است.»

چهار روز بعد از این توئیت، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه ۴ مرداد، در تنها واکنش خود گفت حملات تازه دونالد ترامپ «پوچ» است و نیازی به پاسخگویی ندارد. البته پیش از روحانی، وزیر خارجه ایران و سخنگوی او واکنش هایی نشان داده بودند.

اما روز پنجشنبه، یک مقام نظامی ارشد ایران هم به اظهارات پرزیدنت ترامپ واکنش نشان داد. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که شاخه برون مرزی سپاه شناخته می شود، در اظهارنظری گفت: من حریف تو هستم، نیروی قدس حریف شماست. هیچ شبی نیست که ما نخوابیم و به شما فکر نکنیم.

اظهارات قاسم سلیمانی در حالی است که ایالات متحده فعالیت های نیروهای او در خاورمیانه را یکی از دلایل فشار بر جمهوری اسلامی اعلام کرده اند.

پرزیدنت ترامپ از زمان روی کار آمدن، ایران را به نقض برجام از طریف برنامه موشکی و همچنین حمایت از تروریسم در کشورهای منطقه متهم کرد و در نهایت هم از توافق هسته ای خارج شد. ایالات متحده می گوید ایران از طریق سپاه قدس و به طور مشخص قاسم سلیمانی به گروه های تروریستی مثل حماس و حزب الله کمک می کند و از گروه هایی مثل حوثی های یمن برای حمله به متحدان آمریکا از جمله عربستان و امارات پشتیبانی می کند.

روز چهارشنبه، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده که برای پاسخگویی به سیاست دولت در قبال روسیه و کره شمالی به سنا رفته بود، در سخنانی گفت مردم ایران از توسعه طلبی‌های خامنه‌ای و قاسم سلیمانی راضی نیستند

وی گفت گفت مشکلاتی که مردم ایران امروز با آنها روبرو هستند، به تصمیمی که در نهایت باید بگیرند منتهی خواهد شد.

مایک پمپئو در پاسخ به پرسش سناتور جمهوریخواه «جیمز ریش» نکاتی را درباره سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و مسائل داخل ایران بیان کرد. سناتور ریش با بیان این که مشکلات داخلی مردم ایران از موارد نگرانی این کمیته است، از پمپئو خواست توضیح دهد در ایران چه می‌گذرد، چرا که حکومت می‌خواهد آن را به گردن آمریکا بیاندازد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت، چالش‌های اقتصادی بی‌شماری امروز در ایران وجود دارد که با توجه به سیاست‌های حکومت، ساختار اقتصادی آن کشور به روشنی نمی‌تواند پاسخگوی آنها باشد.

پمپئو در توضیح گفت، سیاست رژیم ایران برای دامن زدن به ترور از طریق حزب الله لبنان، شبه نظامیان شیعه در عراق و در یمن، سوء قصد در خارج و حمایت از بشار اسد، هزینه‌بر و گران است.

وی افزود، فکر می‌کنم مردم ایران در حال درک این مهم هستند که این مدل الگویی نیست که آنها می‌خواهند و توسعه‌طلبی مطلوب قاسم سلیمانی و رهبر چیزی نیست که آنها به دنبال آن باشند.

جنگ لفظی رهبران ایران و آمریکا در حالی است که با خروج ایالات متحده از برجام، به زودی تحریم های نفت و گاز ایران باز می گردد.

تحریمهای آمریکا در دو نوبت مرداد ماه و آبانماه برقرار خواهند شد. هدف عمده تحریمهای نوبت دوم، فروش نفت و نظام بانکی ایران است.

پیش از این پرزیدنت ترامپ بارها تکرار کرده که دولت آمریکا حامی مردم ایران است و این موضع در سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در جمع ایرانی آمریکایی‌ها به روشنی مورد تاکید قرار گرفت.

پرزیدنت ترامپ همچنین در یک نشست خبری در بروکسل پیش‌بینی کرده بود که با توجه به اقتصاد در حال فروپاشی ایران، جمهوری اسلامی در نهایت با او تماس خواهد گرفت و تقاضای توافق می‌کند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/07/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-137.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…