اخبار

دیدگاه| تاریخچه اخبار جعلی در ایران؛ دروغ‌ها از دوره خمینی شدید شد

دیدگاه| تاریخچه اخبار جعلی در ایران؛ دروغ‌ها از دوره خمینی شدید شد

مقاله ای در فارین افرز از آرین طباطبایی، استاد علوم سیاسی و کارشناس ارشد اندیشکده رند

مداخله ایران در فضای آنلاین نباید برای واشنگتن جای شگفتی باشد: تلاش های ایران برای پخش اطلاعات نادرست در خارج از کشور محدود بوده و شواهدی در دست نیست که حساب های کاربری به تازگی حذف شده به طور مشخص برای اثرگذاری بر انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر در آمریکا طراحی شده بود، اما تهران با جنگ اطلاعاتی غریبه نیست. جمهوری اسلامی مانند دیگر رژیم های استبدادی به خوبی می داند که اطلاعات سرمایه سیاسی است.

روش های جمهوری اسلامی در پخش اطلاعات نادرست به پیشینه خود رژیم برمی گردد.

مشاوران نزدیک آیت الله خمینی که عمدتا تحصیلکرده غرب بودند به او کمک کردند پیامی پدید بیاورد که همزمان با چند مخاطب ارتباط برقرار کند: ایرانیان در داخل و خارج کشور، خاورمیانه و جهان اسلام، و غرب. خمینی برای مخاطب غربی یک مبارز راه آزادی تصویر شد که می کوشد سعادت و آزادی را برای کشورش به ارمغان بیاورد. مشاوران خمینی این کار را اغلب با حذف یا تغییر بعضی واژه ها و جملات او انجام می دادند. این استراتژی جواب داد، زیرا بیشتر ژورنالیست های غربی اغلب به ترجمه مشاوران خمینی از حرف های او استناد می کردند.

انقلابیون کاربرد اطلاعات نادرست را می دانستند. آن ها در آمار شمار مجروحین اعتراض های ضد رژیم اغراق می کردند و شاه را مقصر حوادثی از جمله آتش سوزی سینما رکس در سال ۱۳۵۷ اعلام کردند که باعث مرگ دست کم ۳۷۷ نفر در آبادان شد. انقلابیون حتی گزافه گویی را به جای رساندند که زلزله طبس در سال ۱۳۵۷ را نتیجه پرتاب زباله های اتمی غرب یا نتیجه آزمایش های زیرزمینی هسته ای آمریکا عنوان کردند. اسناد رسمی جمهوری اسلامی در تضاد با روایات ساخته و پرداخته انقلابیون از چند واقعه قرار دارد.

پس از سقوط شاه، رژیم این ماشین تبلیغاتی انقلابی را نهادینه کرد. یک دستگاه رسانه ای جدید که به کنترل روایات در ایران و پخش مطالب مورد علاقه در خارج کمک کند. طی دهه های آتی، تمام نهادهای اصلی رژیم شروع به راه اندازی رسانه های خود کرده و بسیاری شان به چند زبان برنامه پخش می کردند. امروزه، محتوای تهیه شده به زبان انگلیسی برای ترویج روایت رژیم از مسائل مختلف در غرب به کار می رود، در حالی که از برنامه های تهیه شده به زبان عربی برای تهییج جوامع عرب همراه در منطقه استفاده می شود.

وزارت اطلاعات که پس از انقلاب جایگزین ساواک شد در اجرای کارزار پیام رسانی رژیم نقش اصلی را برعهده داشته است. سپاه پاسداران واحد اطلاعاتی خود را دارد و چند رسانه از جمله «فارس نیوز» و «تسنیم» را اداره یا به طور غیرمستقیم کنترل می کند. سپاه با استفاده از این وبسایت ها و رسانه های اجتماعی سیاست های مخالف انقلاب را به انتقاد گرفته، مخالفان داخلی را تضعیف کرده و فعالیت هایی را در خارج تبلیغ می کند. از جمله این اقدامات انتشار تصاویر فرماندهان نظامی ایران در عراق و سوریه است. همزمان «پرس تی وی» به تهران امکان ارتباط با بینندگان هم نظر در غرب را می دهد. «پرس تی وی» عمدتا به انتشار نظراتی از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها می پردازد که از سیاست های تهران حمایت می کنند.

هر چند رژیم بسیاری از رسانه های اجتماعی شامل فیسبوک و توئیتر را ممنوع کرده است، مقام های رسمی و سازمان هایی در ایران از آن ها برای پخش مطالبی به زبان های مختلف در حمایت از سیاست ایران در داخل و خارج استفاده می کنند. تلاش های آن ها از سوی شبکه ای از حساب های کاربری در فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتزاپ مورد حمایت قرار می گیرد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رژیم در ارتباط هستند.

دیدگاه های ضد سعودی و ضد اسرائیلی ترویج شده در حساب های کاربری مرتبط با ایران بیانگر سیاست های تند در داخل ایران است و در عین حال به جناح چپ سیاسی در آمریکا گرایش دارد. از این رو امکان اثر گذاری شان بر انتخابات آمریکا با تلاش های روس ها که هدفشان بیشتر اثرگذاری بر رای دهندگان جناح راست بوده، متفاوت است.

تاثیر دقیق مسدود کردن حساب های مرتبط با ایران هنوز روشن نیست. هر چند قابلیت های ایران در مقایسه با روسیه برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا محدودتر است، ولی رژیم با فرارسیدن فصل انتخابات میاندوره ای ایالات متحده، در برابر تلاش های آمریکا برای به صفر رساندن صادارت نفت ایران در آبان ماه، بیکار نخواهد نشست.

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/08/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-164.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا