اخبار

رئیس مجلس: درباره لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم «نظر کامل» رهبر را می‌گیریم

رئیس مجلس: درباره لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم «نظر کامل» رهبر را می‌گیریم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه اجلاس شورای عالی استان‌ها با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه اجلاس شورای عالی استان‌ها با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد

یک روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی خواستار کنار گذاشتن لوایح مربوط به پول‌شویی و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم شد، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در بررسی این‌گونه لوایح «نظر کامل رهبری» گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در حاشیه اجلاس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سخنان روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای و سرنوشت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم گفت: «ما حتماً این مسئله را با ایشان در میان می‌گذاریم» و بر اساس تدابیر رهبر «در مجلس پیگیری خواهیم کرد».

رهبر جمهوری اسلامی یک روز پیش‌تر کنوانسیون‌های بین‌المللی را «پخت‌وپز شده» در «اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها» توصیف کرده و از مجلس خواسته بود که در صورت لزوم، «مستقلاً» قانون‌های مربوط را تصویب کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه‌اش با خبرنگاران مشخصا به لوایح مربوط به «کنوانسیون‌های مختلف و مسئله سی‌اف‌تی» (مقابله با تأمین مالی تروریسم)» اشاره کرد اما درباره روند بررسی این لوایح و نحوه مداخله علی خامنه‌ای در آنها توضیحی نداد.

کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم یکی از پیمان‌نامه‌های سازمان ملل است که با هدف همکاری بین کشورها برای قطع منابع مالی گروه‌های تروریستی، در سال ۱۹۹۹ میلادی تصویب شد و تاکنون ۱۸۷ کشور جهان به آن پیوسته‌اند.

دولت حسن روحانی در آذر سال گذشته لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد اما در پی تشدید اعتراض‌ها علیه این لایحه سرانجام حدود دو هفته پیش مجلس به مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه رأی داد.

در ماه‌های اخیر رئیس مجلس گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی نظری درباره این لایحه و سه لایحه مرتبط ندارد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز خبر داده بود که ایرادات این لوایح در «ارتباط با دفتر رهبری» رفع شده است.

هدف از چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی به مجلس ارائه کرده، شامل «پیوستن به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته»، «پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، خروج ایران از لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (اف‌ای‌تی‌اف) ذکر شده است.

مخالفان پیوستن ایران به پیوستن به کنوانسیون‌های یادشده از جمله به مسدود شدن راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» اشاره می‌کنند؛ دو گروهی که آمریکا و شماری از کشورهای دیگر آنها را «تروریستی» می‌دانند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز دست داشتن «اژدهای هفت‌سر فساد در شبکه بانکی» را از دیگر علل مخالفت برخی با تصویب این لوایح عنوان کرده است.

مؤسسه تحقیقات حکومت‌داری بازل در گزارش دو سال پیش خود درباره وضعیت پول‌شویی در ۱۴۹ کشور اعلام کرد که ایران برای سومین سال پیاپی بالاترین «ریسک پول‌شویی» را داشته است.

با استفاده از فارس، خانه ملت و رادیو فردا / ج. / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا