اخبار

رایزنی‌های تازه مقام‌های اسرائیل و روسیه بر سر حضور نظامی ایران در سوریه

رایزنی‌های تازه مقام‌های اسرائیل و روسیه بر سر حضور نظامی ایران در سوریه

گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین، شامگاه پنجشنبه صورت گرفته است. عکس مربوط به دیدار آنها در شهریورماه سال گذشته در بندر سوچی روسیه است.
گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین، شامگاه پنجشنبه صورت گرفته است. عکس مربوط به دیدار آنها در شهریورماه سال گذشته در بندر سوچی روسیه است.

ساعاتی بعد از دیدار وزیران دفاع اسرائیل و روسیه در مسکو در ارتباط با حضور نظامی ایران در سوریه، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگوی تلفنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه پنجشنبه دهم خرداد در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، درباره «نفوذ ایران در سوریه» رایزنی و درخواست‌های خود را تکرار کرد.

آقای نتانیاهو این هفته تأکید کرده بود که کشورش نظامیان ایران و همپیمانان آن را نه تنها در نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل، بلکه در هر جای سوریه که لازم بداند، هدف حمله قرار خواهد داد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز که به مسکو رفته بود، پنجشنبه پس از دیدار با همتای روس خود، ژنرال سرگئی شویگو، گفت هدف اسرائیل جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه است و روسیه به نیازهای امنیتی اسرائیل در سوریه اهمیت می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، جزئیات منطقه کاهش بحران در حنوب سوریه، در صدر مذاکرات وزیران دفاع اسرائیل و روسیه بوده است.

گری کورن، سفیر اسرائیل در روسیه، که در دیدار لیبرمن- شویگو حضور داشته و آن را «مثبت» ارزیابی کرد و به خبرنگاران گفت که کشورش امیدوار است که نفوذ ایران در منطقه و سوریه با یاری روسیه «مهار شود».

به گزارش اینترفاکس، آقای کورن روند مناسبات مسکو و اورشلیم را «مثبت» نامید و نسبت به ادامه «تفاهم روسیه به منافع اسرائیل» ابراز امیدواری کرد.

رسانه‌های اسرائیل و روسیه گزارش داده بودند که تدابیر امنیتی مورد نیاز اسرائیل مربوط به مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه، مانند درعا و قنیطره است که اسرائیل تأکید دارد حضور نظامی ایران و حزب‌الله در آن را «تحمل نمی‌کند».

همزمان با دیدار یک ساعت و نیمه وزیران دفاع اسرائیل و روسیه، که ژنرال تامیر هیمان، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز در آن حضور داشت، خبرگزاری آسوشیتدپرس پنجشنبه گزارش داد که توافق بیرون رفتن نیروهای ایرانی و همپیمانان آنها از هفتاد تا هشتاد کیلومتری مرزهای سوریه با اسرائیل، اجرایی می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز پنجشنبه گزارش داده بود که مقدمات لازم فراهم شده تا ایران و حزب‌الله، نیروهای خود را از مرز سوریه و اسرائیل بیرون ببرند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، چهارشنبه به صراحت تأکید کرد که همه نیروهای غیرسوری باید از مرزهای جنوبی سوریه خارج شوند.

پیشتر فرستاده ویژه روسیه در امور سوریه نیز در تشریح اظهار نظر ولادیمیر پوتین در مورد لزوم خروج نیروهای خارجی از سوریه، اعلام کرد که این هشدار شامل نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان نیز می‌شود.

موضوعی که ایران در واکنش به آن، بر مستقل بودن سیاست‌های منطقه‌ای خود تأکید کرد و از زبان سخنگوی وزارت خارجه خود تأکید کرد کسی نمی‌تواند به ایران بگوید چه کار کند.

در این میان، هر چند سفیر اسرائیل در روسیه از جزئیات بیشتر مربوط به تفاهم به دست آمده وزیر دفاع کشورش با همتای روس او خودداری کرده، اما روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن نوشته است آنچه که اسرائیل آن را «درک روسیه از نیازهای امنیتی اسرائیل در سوریه» می‌نامد، «چراغ سبزی» است که روسیه به اسرائیل در مورد ادامه حملات نظامی اسرائیل به هدف‌های مورد نظر خود در سوریه داده است.

الشرق الاوسط، در گزارش روز جمعه ۱۱ خرداد خود افزوده است، روسیه که خود با بیرون رفتن نیروهای ایران و همپیمانان ایران از جنوب سوریه موافق است و دست اسرائیل را برای ادامه حمله به هدف‌های ایرانی در سوریه باز گذاشته، از اسرائیل خواسته است که در حملات آتی به سوریه، نیروها و تجهیزات ارتش سوریه هدف قرار نگیرند.

همچنین وای.نت، پایگاه خبری و تحلیلی روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، جمعه نوشت، روسیه در مذاکرات روزهای گذشته از اسرائیل خواست تا مانع از بازگشت نیروهای ارتش اسد در جنوب سوریه نشود و نسبت به برخی رخدادهای جنگی میان نظامیان سوریه با معارضان که در جریان آن احتمالاً به طور غیرعمد خمپاره یا راکتی به اسرائیل برسد، «شکیبا» باشد.

روزنامه جروزالم پست نیز جمعه نوشته است که اسرائیل بازگشت ارتش وفادار به بشار اسد در مرزهای خود با سوریه را بر بودن نیروهای ایرانی در این مناطق، ترجیح می‌دهد.

بشار اسد پنجشنبه در مصاحبه با شبکه انگلیسی «روسیه امروز» گفت که نظامیان ایران در امور «مستشاری» به سوریه کمک کرده‌اند، اما مدعی شد که «اسرائیل دروغ می‌گوید» و نظامیان ایران در حملات اخیر اسرائیل کشته نشده‌اند.

ادعای بشاراسد در حالی است که رسانه‌های ایران در هفته‌های گذشته از خاکسپاری دستکم شماری از کشته‌های ایرانی در حمله هوایی اخیر اسرائیل به پایگاه تی-۴ در استان حمص سوریه منتشر کردند و برخی از مقام‌های ایرانی نیز تلویحاً به تحمل تلفات در حملات اسرائیلی اشاره کردند.

ایران از سوی دیگر می‌گوید که پرتاب ۳۲ راکت از جنوب سوریه به بخش اسرائیلی‌نشین جولان، بر خلاف سخنان رهبران اسرائیل، کار ایران نبوده بلکه سوریه از تجاوزهای متعدد اسرائیل «انتقام گرفته است».

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز جمعه ۱۱ خرداد گفت که «برای اولین بار از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی، اسرائیل، ضرب شست جانانه‌ای از جبهه مقاومت در بلندی‌های جولان دریافت کرد و این، آغاز یک راه بزرگ است».

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا