اخبار

رهبر جمهوری اسلامی خواستار کنار گذاشته شدن لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم شد

رهبر جمهوری اسلامی خواستار کنار گذاشته شدن لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم شد

در پی بحث‌های خبرساز درباره لوایح مربوط به مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ خرداد تلویحاً خواستار کنار گذاشته شدن این لوایح شد و از مجلس خواست که «مستقلاً» در این زمینه قانونگذاری کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که در دیدار با نمایندگان مجلس سخن می‌گفت با اشاره به «معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی»، آنها را «پخت‌وپز شده» در «اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها» توصیف کرد و گفت: «اگر کشور مستقلی مانند ایران آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند».

دولت حسن روحانی با ارائه چهار لایحه به مجلس اعلام کرده است که در پی «شفافیت و انضباط بانکی» و همچنین «سازگار شدن با آیین‌نامه‌ها و مقررات بانک‌های دنیا» است، اما مخالفان دولت که با پیوستن ایران به FATF بشدت مخالفند، تصویب این لوایح را مساوی با پیوستن به این گروه دانسته‌اند.

نام ایران از سال ۱۳۸۸ در فهرست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» موسوم به «FATF» قرار داشته اما این گروه که هدف آن «مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان» است، در دو سال اخیر برخی محدودیت‌هایش علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

نمایندگان مخالف پیوستن به FATF دلیل مخالفت خود را از جمله مسدود شدن راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» ذکر کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز چهارشنبه‌اش با اشاره به اینکه «ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد» تأکید کرد «هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد، به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند».

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد کرد که مجلس «مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی قانون‌گذاری کند».

در طول ماه‌های اخیر که مطرح شدن لوایح مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس انتقاد شدید محافظه‌کاران ایران را برانگیخت، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره این لوایح مطرح شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی نظری درباره این لوایح ندارد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز پس از جلسه غیرعلنی سی‌ام اردیبهشت که به گفته او «همراه با تقابل شدید» بین نمایندگان بود، اعلام کرد ایرادات این لوایح از جمله در «ارتباط با دفتر رهبری» رفع شده است.

چند روز پیش نیز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری ایران، تایید کرد که شماری از نمایندگان مجلس به صورت «حضوری و پیامکی» برای واداشتن آنها به مخالفت با لایحه یادشده «تهدید شده‌اند».

هفته گذشته نیز محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، ضمن اعتراض شدید به گفته‌های امام جمعه مشهد که موافقان پیوستن به را تلویحاً «مملکت‌فروش و وطن‌فروش» خوانده بود، خراسان را «یکی از زیستگاه‌های اژدهای هفت‌سر فساد شبکه بانکی غیرشفاف» خواند.

با استفاده از وبسایت آیت‌الله خامنه‌ای و رادیو فردا / ج. / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا