اخبار

روحانی: خروج آمریکا از برجام پشیمانی تاریخی به بار می‌آورد

حسن روحانی می‌گوید ایران برای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای خود را آماده کرده و برای هر تصمیم ترامپ برنامه دارد. او تاکید کرد که ایران درباره “سلاح و دفاع کشور” با کسی مذاکره نخواهد کرد.رئیس دولت دوازدهم بار دیگر از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی دفاع کرد و گفت به جز آمریکا، اسرائیل و عربستان “هیچ کس در دنیا نیست” که بگوید این کار اشتباه بوده است.

حسن روحانی روز یک‌شنبه (۱۶ اردیبهشت/ ۶ مه) در جمع مردم سبزوار گفت: «امروز آمریکایی‌ها نسبت به برجام ممکن است چند طرح را مد نظر داشته باشند؛ یا خارج شوند یا لطمه بزنند.»

اشاره روحانی به موعد تصمیم‌گیری رئیس جمهور آمریکا درباره پایبندی به توافق هسته‌ای و ادامه یا توقف تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران است که باید تا ۲۲ اردیبهشت انجام شود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ بارها توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده و گفته اگر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اصلاح نشود آمریکا به آن پایبند نخواهد بود.

ترامپ معتقد است توافق هسته‌ای مانع ادامه برنامه‌های موشکی مناقشه‌برانگیز ایران نشده، جلوی اقدام‌های “بی‌ثبات‌کننده” این کشور در منطقه را نگرفته و محدودیت زمانی مناسب را برای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لحاظ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسن روحانی در ابتدای سفر استانی به خراسان رضوی گفت: «آمریکا در برابر ملت ایران کاری از پیش نخواهد برد. آمریکا همیشه علیه ملت ما فتنه کرده اما هیچ‌گاه در برابر عظمت نظام و ملت ما، موفقیت به‌دست نیاورده است و این بار هم آمریکا دوباره خطا و اشتباه می‌کند و راهی را که طی کرده اگر بخواهد از برجام خارج شود به‌زودی خواهد دید که پشیمانی تاریخی برای او خواهد بود.»

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران اطمینان داد: «هفته‌ آینده در زندگی ما تغییری نخواهد کرد و هر تصمیمی که ترامپ بگیرد در برابر او طرح و برنامه داریم و مقاومت خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید: تاثیرات خروج احتمالی آمریکا از برجام بر جنگ قدرت در ایران

او می‌گوید دولت از چند ماه پیش سناریوهای مختلف در مورد برجام را بررسی کرده و برای واکنش به آن دستورهای لازم را به بخش‌های مختلف اجرایی از جمله به سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرده است.

ناکامی سیاست ارزی دولت

حسن روحانی افزود: «بخش اقتصادی هم دستورات لازم را اخذ کرده و اینکه شما می‌بینید دولت طرح جدیدی برای ساماندهی ارز اتخاذ کرد بر همین مبنا بود که آمریکا بفهمد هر توطئه‌ای بخواهد علیه ملت اجرا کند مردم باید خیالشان راحت باشد.»

سیاست‌های جدید ارزی ۲۱ فروردین ماه به اجرا گذاشته شد. این سیاست‌ها پس از آن ابلاغ شد که بهای ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران طی چند ماه حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و بهای هر دلار آمریکا به ۵۵۰۰ تومان رسید.

ستاد اقتصادی دولت دوازدهم با اعلام تک‌نرخی شدن دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان، خرید و فروش اسکناس به قیمتی بیش از بهای اعلام شده در صرافی‌ها و بازار آزاد را غیرقانونی و قاچاق اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: ظریف: بر سر برجام مذاکره مجدد نخواهد شد

به رغم ادعای رئیس جمهور در مورد “ساماندهی ارز”، سیاست‌های دستوری و اقدام‌های پلیسی تا کنون به ثبات و آرامش بازار منجر نشده و روند رو به افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. همزمان با سفر روحانی به خراسان رضوی بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۶۳۰۰ تومان رسید.

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه و آلمان) گرچه اعلام کرده‌اند به توافق هسته‌ای پایبند می‌مانند، با نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری ترامپ درباره آینده برجام، بیش از پیش در مورد ضرورت اصلاح این توافق با کاخ سفید هم‌صدا شده‌اند و از “مذاکرات تکمیلی” درباره مسائلی چون برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران سخن می‌گویند.

حسن روحانی در جمع مردم سبزوار، مانند دیگر مسئولان حکومتی، هر گونه مذاکره بر سر برنامه موشکی و آنچه او “سلاح و دفاع کشورمان” خوانده را رد کرد اما افزود که ایران آماده مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای است.

آمادگی برای مذاکره بر سر مسائل منطقه

به گزارش تسنیم رئیس جمهور گفته است: «درباره مسئله منطقه؛ ما می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم تا منطقه ما امن باشد. ما با ترکیه و روسیه، راجع به سوریه در حال مذاکره بوده و با کشورهای مختلف برای یمن در حال مذاکره هستیم اما باید به دنیا بگوئیم با تروریسم در هر کجای منطقه باشد مبارزه خواهیم کرد.»

آمریکا و متحدان منطقه‌ایش جمهوری اسلامی را متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان شیعه حوثی در یمن می‌کنند و ادعا کرده‌اند موشک‌های پرتاب شده به سوی عربستان را ایران در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اروپا هفته آینده برنامه‌اش برای نجات برجام را به ترامپ می‌دهد

تهران حمایت خود از حوثی‌ها را “معنوی و مستشاری” می‌خواند و ارسال اسلحه برای شورشیان یمن را همواره تکذیب کرده است.

حسن روحانی درباره “کشورهای مختلفی” که ایران در مورد یمن با آنها مذاکره کرده توضیح بیشتری نداد. منابع خبری غربی از حدود دو ماه پیش از انجام گفت‌وگوهایی میان کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه‌ای خبر داده‌اند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…