اخبار

زیرمجموعه‌های دولت به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ملزم شدند

معاون روحانی در بخشنامه‌ای دستگاه‌های دولتی، قوای سه گانه و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف کرد که طی یک هفته هرگونه فعالیت و ارائه خدمات را با پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند. موعد فیلترینگ تلگرام فرا رسیده است؟اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های دولتی، قوای سه گانه و نهادهای عمومی غیردولتی داد که همه را به فعالیت و ارائه خدمات از طریق پیام‌رسان‌های داخلی موظف می‌سازد. جهانگیری ساعاتی پیش‌تر اعلام کرده بود که کانال تلگرامی‌اش را بسته است.

اسحاق جهانگیری در این بخشنامه، کلیه نهادهای تابع سه قوا، وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی را به استفاده از پیام‌‌رسان‌های داخلی در فعالیت‌ها و خدمات ملزم کرد.

این بخشنامه یک هفته مهلت داده تا دستگاه‌ها و مؤسسات یاد شده به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ایجاد مزیت رقابتی چنین گامی بردارند و بسترهای لازم در این زمینه را نیز فراهم سازند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

رسانه‌های ایرانی، صبح چهارشنبه ۲۹ فروردین و پیش از ابلاغیه جهانگیری خبر داده بودند که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر خامنه‌ای، فعالیت در شبکه تلگرام را متوقف کرده است. کانال تلگرامی خامنه‌ای که حدود یک میلیون عضو داشت، اعلام کرد که برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و برای رفع انحصار پیام‌رسان تلگرام، از این پس در پیام‌رسان‌های گپ، آی گپ و سروش فعالیت می‌کند.

مقامات امنیتی و اطلاعاتی ایران می‌گویند که پیام‌رسان تلگرام در انتقال خبرها و سازماندهی تظاهرات و ناآرامی‌های سراسری دی ماه نقش موثری داشت. طبق گزارشی که وزیر ارتباطات به شورایعالی امنیت ملی ایران ارائه کرد، در دی ماه که تلگرام حدود یک هفته فیلتر شد، حدود ۳۰ میلیون کاربر با استفاده از فیلترشکن هم‌چنان در این شبکه فعال ماندند. تعداد کاربران تلگرام در ایران حدود ۴۰ میلیون نفر برآورد شده است.

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در گزارشی تحت عنوان “روزهای سخت وزیر جوان”، سخنان حسن روحانی در اجلاس حقوق شهروندی را برجسته کرده که گفت: «وزير ما اينجاست و به مردم قول می‌‌دهد دستش روی دكمه فيلترينگ نخواهد رفت.»

بیشتر بخوانید: نبرد دیجیتالی برای کوچاندن میلیون‌ها ایرانی از تلگرام

اعتماد می‌نویسد محمدجواد آذری جهرمی این روزها می‌کوشد تا هم امکانات رقابتی برای پیام‌‌رسان‌های داخلی ایجاد کند و هم مقابل فیلترینگ تلگرام بایستد.در گزارش اعتماد به نقل از حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آمده است: «اطلاع دارم که روحانی سفت و سخت مقابل فلیترینگ تلگرام ایستاده و حتی برای این مسئله گوش بعضی‌ها را هم پیچانده است.»

جهرمی به “باشگاه خبرنگاران جوان” گفته است که در صدد تصویب قانونی برای اطمینان در حوزه امنیت کاربران پیام‌رسان‌هاست. وزیر ارتباطات ایران پیش‌تر اذعان کرده که سرویس مشابه تلگرام در ایران وجود ندارد و نمی‌توان ظرفیت‌های آن را با استفاده از پیا‌م‌رسان‌های بومی جایگزین کرد.

حسن روحانی در آخرین موضع‌گیری با اشاره به نقش تلگرام در ایجاد اشتغال در ایران گفته است: «کام مردم را با این گونه حرف‌ها تلخ نکنید. در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.»

به تاکید نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق ایران بین ١٠ تا ١۵ هزار کسب و کار در ایران به صورت مجازی اداره می‌شوند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران اوایل فروردین ۹۷ گفته بود که تصمیم فیلترینگ تلگرام در “بالاترین سطح” حاکمیت ایران اتخاذ شده و تا پایان فروردین جای خود را به یک “سامانه مشابه ملی” خواهد داد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…