اخبار

سفارتخانه‌های بدون سفیر، بحران دیپلماسی ایران یا مصلحت سیاسی؟

شماری از سفارتخانه‌های ایران مدت‌هاست بدون سفیر اداره می‌شوند. سخن از آمریکا، مصر و عربستان نیست، سخن از سفارتخانه‌های بی سفیر در کشورهای مهمی همچون هند، ژاپن و سوئیس است.خبرگزاری دانشجویان ایران، “ایسنا”‌، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت (۶ مه) با انتشار گزارشی به پدیده سفارتخانه‌‌های بی‌سفیر پرداخته است. گفته می‌شود که موضوع از یک ماه پیش به طور جدی مطرح شده است.

خبرگزاری ایسنا به تذکر ماه پیش دو نماینده مجلس ایران به روحانی و ظریف اشاره می‌کند. تذکری که ناظر بر روشن شدن وضعیت سفارتخانه جمهوری اسلامی در بلغارستان بوده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

طرح موضوع سفارتخانه بی‌سفیر ایران در بلغارستان از پدیده سفارتخانه‌های بی‌سفیر در دیگر کشورها نیز پرده برگرفته است.

اینکه پس از تشکیل هر دولتی، جابه‌جایی‌هایی در ترکیب وزارت امورخارجه نیز صورت گیرد و شماری از سفیران برکنار شده و عده دیگری جای آن‌ها را بگیرند، پدیده عجیبی نیست. اما دو نکته حساسیت بیشتری به موضوع سفارتخانه‌های بی‌سفیر جمهوری اسلامی می‌دهد:

نخست اینکه، از عمر دولت دوازدهم ماه‌ها می‌گذرد و این موضوع که وزارت امور خارجه پس از گذشته چندین ماه هنوز سفیری برای این کشورها نیافته است، تامل‌انگیز است.

و دوم اینکه، دولت دوازدهم به‌رغم تغییراتی که در چینش وزیران داشته، تغییری در دو پست مهم نداشته است: رئیس دولت دوازدهم، همان رئیس دولت پیشین است و رهبری وزارت امورخارجه در هر دو دولت برعهده محمدجواد ظریف است. از این‌رو، ابهام درباره چرایی خالی بودن صندلی سفیر در این کشورها دوچندان می‌شود.

سفارتخانه‌های مهم و بدون سفیر

سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در این کشورها سفیر ندارند: بلغارستان، یمن، هند، سوئیس و ژاپن. به این تعداد از کشورها، باید آن دسته از کشورهایی را افزود که به علت تیرگی مناسبات دیپلماتیک یا از همان فردای پیروزی انقلاب اسلامی، تبادل سفیر صورت نگرفته، یا در طول سال‌های گذشته سطح مناسبات دیپلماتیک با آن‌ها به کاردار تنزل یافته است.

کشورهایی که به علل سیاسی ایران در آن‌ها سفیر ندارد از این قراراند: امارات، مصر، آمریکا، کانادا، عربستان سعودی، مراکش، بحرین، سودان، سومالی و کومور.

با توجه به انزوای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهان، این پرسش که چرا باید صندلی سفیر در کشورهای مهمی همچون هند و ژاپن از یک سو و سوئیس از سوی دیگر خالی بماند، پرسشی‌ست که مسئولیت پاسخ دادن به آن بر عهده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده تبریز و موضوع وابستگی فامیلی

بر اساس گزارش ایسنا، علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس دو ماه پیش از وزیر امور خارجه درباره انتخاب برخی از سفرا به علت وابستگی فامیلی پرسیده بود. محمدجواد ظریف در جلسه‌ی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع نقش وابستگی فامیلی در انتخاب سفیران را تکذیب کرده بود.

یکی از مواردی که به چنین گمانه‌زنی‌هایی دامن زده است، خبر انتصاب حمید ناطق نوری به عنوان سفیر بلغارستان بود. خبری که به آبان‌سال ۹۵ باز می‌گردد.

حمید ناطق نوری، فرزند احمد ناطق نوری و برادرزاده‌ی علی‌اکبر ناطق نوری است. ظریف درباره انتصاب حمید ناطق نوری به گفتن این موضوع بسنده کرده بود که این فرد در وزارت امور خارجه فعالیت داشته و موضوع انتصاب او به عنوان سفیر بلغارستان ربطی به وابستگی فامیلی او ندارد.

به هر روی، حمید ناطق نوری پیش از رفتن به بلغارستان از این مقام استعفا کرد و همین موضوع باعث شد که بلغارستان نیز به جمع کشورهایی بپیوندد که بدون سفیر اداره می‌شوند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…