اخبار

سفر «اعلام نشده» ظریف به ترکیه

سفر «اعلام نشده» ظریف به ترکیه

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ۷ شهریور در سفری «اعلام نشده» به آنکارا با رئیس جمهور این کشور دیدار و دعوت‌نامه حسن روحانی برای شرکت در نشست سران دو کشور و روسیه در ایران را به او تحویل داد.

وزیر خارجه ترکیه تحریم‌های آمریکا را یکی از موضوعات احتمالی مطرح شده در دیدار محمد جواد ظریف با رجب طیب اردوغان ذکر کرده است.

به گزارش شبکه تی. آر. تی. ترکیه، آقای ظریف در دفتر مرکزی حزب عدالت و توسعه در آنکارا با رجب طیب اردوغان دیدار کرد.

وزیر خارجه ترکیه روابط دوجانبه و مسئله سوریه را موضوع گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با رجب طیب اردوغان عنوان کرد.

مولود چاووش‌اوغلو در پاسخ به سؤالی درباره مطرح شدن موضوع تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور در این دیدار گفت که «مطمئن نیستم، ولی به نظر می‌رسد طرف ایرانی این موضوع را مطرح کند».

ترکیه قبلا اعلام کرده بود که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کند، اما جزئیات آمار اداره کنترل بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد که خرید روزانه نفت این کشور از ایران طی ماه ژوئن با افتی سه برابری نسبت به ماه قبل آن به حدود ۷۰ هزار بشکه رسیده است که کمترین میزان از زمان برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران در ابتدای سال ۲۰۱۶ است.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌های غرب پیش از توافق برجام در ترکیه انجام می‌شد.

رضا ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل که متهم به نقل و انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار ارز و طلا برای دولت جمهوری اسلامی بود به جرایم خود اعتراف کرده و اطلاعات خود را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است.

مهمت هاکان آتیلا، بانکدار ترکیه‌ای بانک دولتی «هالک‌ بانک»، نیز روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در یک دادگاه نیویورک به اتهام نقض تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

خبرگزاری ایسنا سفر آقای ظریف را «اعلام نشده» را خواند و نوشت که پیش از انجام این سفر، خبری در این ارتباط اعلام نشده بود.

پیش از این بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خبر داده بود که آقای ظریف روز پنجشنبه به پاکستان سفر خواهد کرد.

تحویل دعوت‌نامه حسن روحانی به رجب طیب اردوغان یکی از دلایل سفر آقای ظریف به ترکیه اعلام شده است.

آقای ظریف نیز همکاری‌های دو کشور و اجلاس دو کشور به همراه روسیه در تهران را موضوعات سفر خود به ترکیه اعلام کرد.

بنا بر گزارش‌ها روسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که در حال انجام مذاکراتی در ارتباط با بحران سوریه هستند، قرار است ۱۶ شهریور در ایران دیدار کنند. در صورت برگزاری، این سومین نشست در این سطح در رابطه با موضوع سوریه خواهد بود.

ایران و روسیه، مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و ترکیه حامی شماری از گروه‌های مخالف اسد محسوب می‌شود؛ هر سه کشور مذاکراتی را در مورد بحران سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان آغاز کردند که در نهایت به توافق‌هایی، از جمله برای ایجاد مناطق آتش‌بس در سوریه، انجامید.

از سوی دیگر روابط آنکارا و واشینگتن، در پی زندانی کردن کشیش اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، در ترکیه، دچار تنش‌های تازه‌ای شده‌است.

واشینگتن محاکمه کشیش برانسون را «ناعادلانه» نامیده و عبدالحمید گول، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون تحریم کرده است.

تنش‌ها اما به تحریم‌ها محدود نشده و آمریکا تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از آن کشور را نیز اخیرا دو برابر کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا، شبکه تی.آر.تی ترکیه و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…