اخبار

شورشیان حوثی نفت‌کش عربستان را هدف قرار دادند

یک تانکر نفت عربستان سعودی در دریای سرخ مورد حمله موشکی شورشیان حوثی قرار گرفته است. وقوع این حمله از سوی سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تأیید شده است.ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه (۳ آوریل/ ۱۴ فروردین) منتشر شد گفت: «یک نفت‌کش عربستان سعودی در آب‌های بین‌المللی در غرب بندر حُدَیده در معرض حمله حوثی‌− ایرانی‌ قرار گرفته است».

گفته می‌شود که این حمله در ساعت یک و نیم بعدازظهر به وقت محلی انجام شده است. بندر حُدَیده یکی از بنادر مهم تجاری است که در تصرف شبه‌نظامیان حوثی است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گفته المالکی با عملیات واکنش سریع یکی از کشتی‌های نیروی دریایی ائتلاف عربی این حمله با شکست روبرو شده است.

در پی این حمله نفت‌کش عربستان سعودی آسیب کمی دیده و سپس با حمایت یکی از کشتی‌های نیروی دریایی ائتلاف به مسیر خود در جهت شمال ادامه داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای حوثی این حمله را اقدامی در جهت "تلافی حملات عربستان در بندر حُدَیده" خوانده‌اند. روز گذشته اعضای یک خانواده دوازده نفری در بمباران جنگنده‌های عربستان سعودی در شهر بندری حُدَیده کشته شدند.

از سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی و متحدانش برای مبارزه با شیعیان حوثی حملات خود را به یمن آغاز کردند. عربستان ایران را به حمایت از حوثی‌ها و در اختیار قرار دادن موشک به آن‌ها متهم می‌کند. ایران ادعای کمک تسلیحاتی یا ارسال موشک برای شیعیان حوثی را رد می‌کند.

خطر برای تجارت و کشتیرانی بین‌المللی

ترکی‌ المالکی حمله روز سه‌شنبه حوثی‌ها را "یک حمله تروریستی" خوانده که "تهدید خطرناکی برای کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی در باب‌المندل و دریای سرخ" ایجاد می‌کند و "مخرب زیربنای اقتصادی" است.

سخنگوی ائتلاف عربستان تاکید کرد که چنین تلاش‌هایی "خطری است که شبه‌نظامیان حوثی و متحدان‌شان برای امنیت منطقه و آب‌های بین‌المللی" ایجاد می‌کنند. او گفت: «استفاده از بندر حُدَیده به عنوان نقطه آغاز عملیات تروریستی و همچنین مسیری برای قاچاق موشک و اسلحه ادامه دارد.»

بیشتر بخوانید: شورای امنیت حمله‌های موشکی حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد

ترکی المالکی گفت که این حمله بار دیگر بر ضرورت "قرار گرفتن بندر حُدَیده تحت نظارت بین‌المللی و جلوگیری از استفاده از آن به عنوان پایگاه نظامی" تاکید می‌کند.

هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد حملات احتمالی حوثی‌ها به مناطق عربستان را "به شدیدترین وجه" محکوم کرد.

روز سه‌شنبه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر خواهان از سر گرفته شدن مذاکرات صلح برای حل بحران یمن شد.

بیشتر بخوانید: انتقاد عفو بین‌الملل از معامله تسلیحات با طرف‌های درگیر یمن

سازمان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر بدترین فاجعه انسانی دنیا در یمن جریان دارد.

شورشیان حوثی صنعا، ‌پایتخت یمن را در سپتامبر سال ۲۰۱۴ تصرف و در اوایل سال ۲۰۱۵ عبد ربه منصورهادی، رئيس‌جمهور مورد حمایت عربستان را ساقط کردند.

سه سال پیش ائتلافی از چند کشور عربی زیر رهبری عربستان با عملیات خود وارد جنگ داخلی یمن شد. از شروع این مداخله تا کنون حدود ۱۰هزار نفر کشته و ۵۳ هزار نفر زخمی شده‌اند.

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…