اخبار

شکوری‌راد: در بحران فعلی کاری از روحانی بر نمی‌آید؛ مسئولیت بر عهده رهبر است

شکوری‌راد: در بحران فعلی کاری از روحانی بر نمی‌آید؛ مسئولیت بر عهده رهبر است

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت
علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات روز چهارشنبه حسن روحانی، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید که در حل بحران اقتصادی فعلی بعید است کاری از دست رئیس‌جمهوری بربیاید و مسئولیت ارائه راه حل بر عهده آیت‌الله خامنه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، روز پنج‌شنبه هفتم تیر در «همایش ملی احزاب ایران» گفت: «راه حل این بحران فزاینده در دست روحانی نیست» بلکه به گفته او، حسن روحانی باید از آیت‌الله خامنه‌ای بخواهد که راه حلی پیش رو قرار دهد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه با اشاره به تبعات خروج آمریکا از برجام گفته بود که در حال حاضر سه راه پیش‌روست. آقای روحانی این سه راه را تغییر برجام مطابق میل دولت دونالد ترامپ، ادامه اختلافات داخلی و مقاومت در برابر فشارهای آمریکا، در عین کنار گذاشتن اختلاف داخلی، ذکر کرد.

علی شکوری‌راد با اشاره به این سخنان گفت: راه حل سوم «لوازمی دارد. به نظر من اینجا مسئولیت بر عهده رهبری است و ایشان توان لازم را هم دارند».

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه در گذشته محافل سیاسی در برابر بحران‌های مختلف از یکدیگر می‌پرسیدند «چه باید کرد» گفت: امروز کسی این سوال را نمی‌پرسد «و همه می‌گویند چه می‌شود؟ ما فقط ایستاده‌ایم ببینیم چه می‌شود».

پیش از این نیز شماری از فعالان و تحلیلگران اقتصادی با اشاره به نقش مرکزی و اختیارات گسترده آیت‌الله خامنه‌ای، او را مسئول وضعیت فعلی در ایران معرفی کرده یا از سیاست‌های او به طور تلویحی انتقاد کرده بودند.

محمد نوری‌زاد و مهدی خزعلی، دو تن از منتقدان آیت‌الله علی خامنه‌ای، که بارها با احکام زندان روبه‌رو شده‌اند و فعالان سیاسی از جمله ابوالفضل قدیانی و مصطفی تاج‌زاده، صراحتا یا تلویحا از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان کانون اصلی مشکلات فعلی ایران نام برده‌اند.

در تازه‌ترین مورد نیز بهروز بنیادی، نماینده کاشمر در مجلس، روز چهارشنبه از سیاست‌های ایران در سوریه انتقاد کرد و همچنین روسیه را «نامطمئن برای دوستی» خواند.

سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی در همایشی دولتی ایراد شد اما ساعاتی پیش از این همایش محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، گفته بود که سخنرانی رئیس‌جمهور «خطاب به مردم» است.

وضعیت نابسامان اقتصادی ایران که در پی خروج آمریکا از برجام وخیم‌تر شده و همچنین گسترده شدن اعتراض‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر، دولت حسن روحانی به طور اخص و نظام جمهوری اسلامی را به طور اعم با چالشی جدی روبه‌رو کرده است.

واکنش محافظه‌کاران

شماری از فعالان و تحلیلگران محافظه‌کار در ایران، معروف به «اصولگرایان»، ضمن استقبال از سخنان حسن روحانی ابراز تردید کرده‌اند که این گفته‌ها به مقام عمل برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس، گفته است که از «رویکرد جدید» حسن روحانی «برای تغییر در رویه‌های موجود» حمایت می‌کند اما «این حرف‌ها نباید در حد شعار بماند» و «شرایط فعلی ایجاب می‌کند که تیم اقتصادی دولت تغییر کند».

علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس و رئیس سابق «کمیسیون ویژه بررسی برجام»، نیز سخنان حسن روحانی را «صدای بر حق ملت رشید ایران» توصیف کرد اما گفت: «امیدواریم که این سخنان در مقام حرف باقی نماند و لوازم تحقق این سخنان بسیار مهم» فراهم شود.

محمد دهقان، نایب رئیس «فراکسیون ولایی» مجلس، نیز گفته است: «امیدواریم عملکرد آقای رئیس‌جمهور هم مانند صحبت‌های امروزشان مثبت باشد».

با این حال رسانه‌های محافظه‌کاران در روز پنج‌شنبه دو مطلب مربوط به اصلاح‌طلبان را بازنشر کرده و آنها را برجسته کردند.

یکی از این مطالب، توئیت روز سه‌شنبه محمدعلی ابطحی، معاون رئیس‌جمهوری در دولت محمد خاتمی، بود که خواستار سوال از حسن روحانی در مجلس شد.

یادداشت «حلقه خاکستری» که صبح چهارشنبه در روزنامه «آفتاب یزد» منتشر شد نیز از سوی رسانه‌های اصولگرایان برجسته شد.

در این یادداشت با انتقاد از «بی‌تحرکی دولت در مقابل مشکلات اقتصادی» از «برخی نزدیکان رئیس‌جمهور» از جمله محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان انتقاد شده است.

با استفاده از گزارش‌های فارس، وبسایت ریاست جمهوری ایران، ایسنا، توئیتر و رادیو فردا / ج. / ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا