اخبار

ظریف فهرست خواسته‌های ایران از آمریکا را منتشر کرد

ظریف فهرست خواسته‌های ایران از آمریکا را منتشر کرد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای به شروط ۱۲گانه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از ایران پاسخ داده و فهرستی از مطالبات تهران از واشینگتن را مطرح کرده است.

خبرگزار‌‌‌ی‌های ایران چهارشنبه ۳۰ خرداد متن فارسی و انگلیسی این مقاله را منتشر کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف در بخشی از این مطلب نوشته است: «وزیر امور خارجه ایالات متحده در حالی برای مذاکره و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شرط تعیین می‌کند که جامعه بین‌المللی نسبت به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی ایالات متحده برای هر موضوعی تردید جدی دارد. »

مایک پومپئو به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، در اول خرداد ماه سال جاری برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد. آقای پومپئو گفت، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

وزیر امور خارجه ایران در واکنش نوشته است: «دولتی که برجام را که نتیجه صدها ساعت مذاکره دوجانبه و چندجانبه با حضور عالی‌ترین مقامات ایالات متحده است و به وسیله شورای امنیت ملل متحد که آمریکا عضو دائم آن است در قطعنامه‌ای به پیشنهاد خود آن دولت و تصویب تمامی اعضای شورای امنیت به یک تعهد بین‌المللی طبق اصل ۲۵ منشور ملل متحد تبدیل شده است را زیرپا گذاشته، چگونه می‌تواند توقع داشته باشد که دوباره با آن دولت مذاکره شود؟»

محمد جواد ظریف با ارائه مطالبات ۱۵ گانه ایران ،‌ از دولت آمریکا خواسته است به آنچه که اشتباهات گذشته واشینگتن خوانده، اذعان کند.

پایان دادن به بدعهدی در برجام و رفع خسارات های مربوط به نقض آن ، احترام به استقلال و حق حاکمیت ایران ، پایان دادن به آنچه که سیاست تجاوزکارانه اقتصادی علیه مردم ایران خوانده شده و نیز توقف حمایت واشینگتن از اسرائیل و وفای به عهد در مناسبات بین المللی از جمله خواسته هایی هستند که محمد جواد ظریف از طرف آمریکایی خود مطالبه کرده است.

در حالی محمد جواد ظریف از رویکرد دولت دونالد ترامپ در قبال ایران انتقاد کرده است که مایک پومپئو پیشتر گفته بود که هدف راهبرد جدید در قبال ایران تغییر رژیم نیست، بلکه تغییر رفتار رهبران این کشور است.

مایک پومپئو در توضیح خواسته های آمریکا از ایران گفته بود: «این ۱۲ موردی که من به صورت فهرست بیان کردم همه بسیار صریح و مشخص هستند. ما از رهبری ایران چیز زیادی نمی‌خواهیم. فقط می‌خواهیم که مانند رهبران عادی رفتار کنند. مردم‌تان را غارت نکنید؛ پول مردم‌تان را به خاطر این ماجراجویی‌ها در سوریه، یمن، لبنان، عراق و غیره هدر ندهید.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده بود:«ما از آنها خواسته‌ایم تا گسترش تروریسم در سرتاسر جهان را متوقف کنند؛ در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل ندهند؛ دلارها و شهروندان ایران – شهروندانی که دارند در سوریه کشته می‌شوند – را نفرستند. این، هم برای امنیت خاورمیانه بد است و هم برای ایران. ما می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که ایران مثل یک کشور عادی رفتار ‌کند.»

خواسته‌های ۱۲ گانه وزیر خارجه آمریکا با استقبال شماری از متحدان آمریکا، از جمله دولت‌های اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین روبه‌رو شد و شماری دیگر از متحدان آمریکا نیز انتقادها و یا تردیدهایی را در این خصوص مطرح کردند.

دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت با تأکید بر اینکه برجام «نه آرامش آورد، نه صلح» و جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد، خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران را اعلام کرد.

اروپایی‌ها که خواستار حفظ برجام هستند، در عین حال در انتقاد از برنامه موشک‌های بالیستیک و «دخالت‌ها» و «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه با ایالات متحده همراه شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛ خ.ک

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا