اخبار

عراقچی: مذاکرات آتی ایران با اروپا ربطی به برنامه موشکی ندارد

عراقچی: مذاکرات آتی ایران با اروپا ربطی به برنامه موشکی ندارد

چند هفته مانده به برگزاری سومین دور مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا درباره یمن، معاون سیاسی وزیرخارجه ایران تأکید کرد که این مذاکرات ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای و نیز برنامه موشکی جمهوری اسلامی ندارد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه هفتم خرداد، خبر داد که دور سوم گفت‌وگوهای ایران، آلمان، ‌بریتانیا، فرانسه و ایتالیا به همراه اتحادیه اروپا، در نیمه دوم ماه ژوئن، اواخر خردادماه، در بروکسل مقر اتحادیه اروپا، برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، موضوع این مذاکرات بحران یمن است.

در این زمینه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیرخارجه ایران، شامگاه یکشنبه ششم خرداد، در یک برنامه تلویزیونی گزارش‌ها درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران در این گفت‌وگوها را رد کرد.

او تأکید کرد که این گفت‌وگوها از مذاکرات هسته‌ای ایران با آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا نیز «جداست».

مداخله نکردن در سوریه، عراق و یمن از جمله ۱۲ خواسته آمریکا از جمهوری اسلامی است که به تازکی توسط مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام شد. آقای پمپئو روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، اعلام کرده بود در صورت اجرا نشدن آنها ایالات متحده «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران وضع خواهد کرد.

یک روز بعد وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج شهروند ایرانی را به اتهام «آموزش و ارائه کمک‌های فنی به حوثی‌های یمن» که به آنها امکان داده تا موشک‌های بالستیک به سمت عربستان شلیک کنند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بر اساس این بیانیه مهدی آذرپیشه،‌ محمد آقا جعفری،‌ محمود باقری کاظم‌آباد،‌ جواد بردبار شیرآمین و سید محمدعلی حدادنژاد تهرانی از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا درباره یمن از اواخر بهمن ۹۶ و درحاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شده بود. پس از آن برخی از رسانه‌ها از جمله رویترز اعلام کردند که هدف از این مذاکرات پاسخ به نگرانی‌های کشورهای عربی و اسرائیل در مورد «نقش ایران در بی‌ثباتی در منطقه» است.

دور دوم این مذاکرات روز پنج‌شنبه ۱۳ اسفند در رم با حضورهلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا برگزار شده بود.

در این زمینه یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته بود که «ایرانی‌ها خیلی خوب همکاری می‌کنند» اما این همکاری به این معنا نیست که «تأثیری واقعی در جهان را شاهد خواهیم بود».

علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان، نیز در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته بود که کشورهای اروپایی انتظار داشتند، جمهوری اسلامی شیعیان حوثی‌ها را راضی کند «تا پای میز مذاکره بیایند» و «ما این کار را کرده بودیم».

خبرگزاری رویترز در روزهای پایانی اسفند به نقل از دیپلمات‌ها و منابع سیاسی یمنی اعلام کرده بود که حوثی‌ها و عربستان سعودی سرگرم مذاکرات محرمانه برای پایان بخشیدن به جنگ سه‌ساله در این کشور هستند.

شبه‌نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در ماه‌های اخیر چندین بار موشک‌هایی به سوی نقاط مختلف عربستان سعودی شلیک کرده‌اند.

این حملات بخشی از درگیری‌های دو طرف در جنگ سه ساله یمن است که به اعتقاد بسیاری ناظران مسائل منطقه، به یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی بدل شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری های ایسنا، رویترز،روزنامه شرق و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…