اخبار

فرمانده سپاه: می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا هیچ‌کس چه مفهومی دارد

فرمانده سپاه: می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا هیچ‌کس چه مفهومی دارد

در پی تهدید تلویحی حسن روحانی درباره «صدور نفت از منطقه، در شرایط عدم صدور نفت ایران»، فرمانده سپاه پاسداران نیز روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر تهدید کرد: «در شرایط محتمل … می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا برای هیچ‌کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، مواضع اخیر حسن روحانی را «قاطعانه» خواند و گفت که مسئولین اجرایی کشور «در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن»، به ویژه آمریکا، هستند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه در سوئیس گفته بود: «اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود، آن وقت نفت منطقه صادر شود».

رئیس جمهوری ایران همچنین بدون توضیحی، خطاب به دولت آمریکا گفته بود: «اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید».

در مورد این اظهارات آقای روحانی، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به رادیوفردا گفته است که ایالات متحده به هر اظهار نظر مقام‌های ایرانی واکنش نشان نخواهد داد.

از سوی دیگر بیل اوربان، یکی از سخنگویان ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت: «نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در منطقه آماده‌اند که آزادی رفت‌وآمد و جریان آزاد تجاری را در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، برقرار کنند».

با این حال پس از انتشار گفته‌های رئیس جمهوری ایران، دو مقام ارشد سپاه پاسداران تهدید «بسته شدن تنگه هرمز در صورت لزوم» را تکرار کردند اما یک نماینده ارشد مجلس گفت که منظور حسن روحانی بستن این تنگه نبوده است.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشت که اظهارات او درباره اینکه «اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد» به گفته او و همچنین سخنانش درباره اسرائیل «مایه مباهات و افتخار است».

اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده «قرارگاه ثارالله» سپاه، نیز گفته است که اگر «لازم باشد»، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

با این حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی مجلس، و همچنین مسعود گودرزی، عضو این کمیسیون، روز پنج‌شنبه گفتند که منظور حسن روحانی «بستن تنگه هرمز» نیست و «تهدید نفتی روحانی اعلان جنگ نبود».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت با تأکید بر اینکه برجام به بهبود صلح جهانی کمک نکرد و جمهوری اسلامی همچنان به فعالیت‌های موشکی و «حمایتش از تروریسم» ادامه داد، خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

بر اساس جدولی که روز دوشنبه برایان هوک، مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد دور جدید تحریم‌ها که بخش خودروسازی و تجارت طلای ایران را شامل می‌شود از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود و تحریم نفت، انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران نیز از ۱۳ آبان مشمول تحریم خواهد شد.

در هفته‌های اخیر مذاکراتی بین ایران و سه کشور اروپایی با هدف «نجات برجام با وجود تحریم‌های آمریکا» در جریان بود و رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که بسته پیشنهادی این کشورها در اختیار ایران قرار گرفته است.

دونالد ترامپ پیش‌تر تأکید کرده بود شرکت‌های اروپایی که به معامله خود با ایران ادامه دهند مشمول تحریم آمریکا خواهند شد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، ایسنا و رادیو فردا؛ ج./م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…