اخبار

لاریجانی: اتهامات مطرح‌ شده در جلسه استیضاح ربیعی را بررسی می‌کنیم

لاریجانی: اتهامات مطرح‌ شده در جلسه استیضاح ربیعی را بررسی می‌کنیم

علی لاریجانی در جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر سابق کار، رفاه و تعاون.
علی لاریجانی در جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر سابق کار، رفاه و تعاون.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، می‌گوید با وجود آنکه «اتهام‌زنی» در جمهوری اسلامی «رایج» شده، اما مجلس به «اتهاماتی» که در جریان جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به برخی افراد نسبت داده شد، رسیدگی خواهد کرد.

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۱۷ مرداد برای دومین بار ظرف کمتر از یک‌سال وزیر کار دولت دوازدهم را استیضاح کرد و پس از شنیدن دفاعیات علی ربیعی، از عملکردش قانع نشد و با ۱۲۹ رای به خروج او از این وزارتخانه رای داد.

شماری از موافقان استیضاح آقای ربیعی، در روزی که وب‌سایت خبرآنلاین آن را روز «بگومگوها و بگم بگم‌ها» نامیده، وزیر پیشین کار را به «لابیگری»، راه‌انداختن «شوی تبلیغاتی» با استفاده از کارگران و «معامله» با نمایندگان مجلس برای جلوگیری از استیضاح متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی ساعاتی پس از این استیضاح با اشاره به «اتهامات» مطرح‌ شده در صحن علنی مجلس گفت که «ما نمی‌گذاریم این رویه ادامه پیدا کند و حتما به آن رسیدگی می‌کنیم».

به گفته وی، در ایران «این نوع اتهام‌زنی‌ها رایج شده است و این از مناظرات انتخابی آغاز شده و لطمه بزرگی به جامعه وارد کرده است».

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «گاهی عده‌ای از این شهر به آن شهر می‌روند و تهمت می‌زنند کسی هم نیست که رسیدگی کند؛ ولی این بار ما در مجلس موضوع را حتما رسیدگی می‌کنیم و نمی‌گذاریم فضا غبارآلود و در ابهام بماند. اینکه فردی حرفی بزند و برود که نمی‌شود؛ حتما باید رسیدگی کنیم».

وی توضیح بیشتری درباره اینکه مجلس چگونه قصد دارد به این اتهام‌ها رسیدگی کند، ارائه نکرد.

با این حال آقای لاریجانی در جلسه استیضاح گفت که «اسم بردن از افراد خیلی غلط است، از دولت و آقای ربیعی که گفتند فلان فرد آمده و پول خواسته، می‌خواهم نام آن فرد را اعلام کنند تا هیات نظارت در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کند».

اشاره وی به اتهام‌های وزیر سابق کار به محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بود. علی ربیعی با متهم کردن پورابراهیمی گفت: «رئیس بهزیستی سبزوار یک خانم برجسته است اما به من فشار می‌آوردند که یا این فرد را بردار یا شما را استیضاح می‌کنیم. در اتاق من در جلوی چشم من بدون این‌که ترسی از من داشته باشند در چشم من نگاه می‌کنند و می‌گویند سالی ۴۰۰ – ۵۰۰ میلیون تومان به حساب فرد مورد نظر واریز کن و به هر کسی که من می‌گویم بده».

اتهام‌های وزیر و نمایندگان علیه یکدیگر

جلسه استیضاح امروز مجلس ایران به صحنه‌ای برای اتهام زدن نمایندگان و وزیر کار ایران و طرح فساد مالی و اقتصادی علیه یکدیگر تبدیل شد.

علی رستمیان، نخستین نماینده موافق استیضاح ربیعی گفت: «توسط یکی از فرستادگان جناب آقای بندپی {رئیس سازمان بهزیستی} به بنده گفته شد ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم به نام یک خیریه، که هیچ حرفی در خصوص مشکلات بهزیستی مطرح نشود».

رستمیان خطاب به وزیر پیشین کار گفت که «این شوی تبلیغاتی نیست» و وی «با مسائل و مشکلات سازمان بهزیستی و اقدامات خلاف قانون ریاست این سازمان برخورد» نکرده است.

این نماینده همچنین مدعی شد که «۹۰۰ میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شده» و وی هزینه‌های زیادی نیز صرف «سفرهای اروپایی» خود کرده که در آنها «با یک تیر دو نشان زده است».

محمود نگهبان سلامی به عنوان دومین موافق استیضاح ربیعی، وی را متهم کرد که «به جای ایجاد اشتغال و فراهم‌سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده» کرده‌ است.

این نماینده با بیان اینکه «فساد در زیرمجموعه اقتصادی» وزارت کار «بیداد» می‌کند، افزود که عده‌ای «بازنشسته و فرصت‌طلب» اطراف ربیعی را گرفته‌اند و به «ثروت‌اندوزی» فکر می‌کنند.

علی اکبری، نماینده بروجرد نیز در انتقاد از ربیعی، گفت که «در زمان استیضاح هم همکاران آقای وزیر به سراغ من آمدند ولی جز وعده اتفاقی نیفتاد».

قاسم جاسمی، از دیگر موافقان استیضاح، نیز گفت که «امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی، شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است».

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار، نیز با انتقاد از حسن روحانی برای ادامه حضور ربیعی در جایگاه وزیر سابق کار، ربیعی را «آخر لابی‌گری و بازی کردن با احساسات مردم» معرفی کرد.

این نماینده خطاب به ربیعی گفت که «شما موجب فتنه‌هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی‌اعتماد کرد» و «لابی‌گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن» ربیعی «زبانزد خاص و عام» است

پس از آنکه حسن نوروزی به پسر ربیعی اتهام وارد کرد که «با پسر آقای تقی‌زاده معاون وی در دبی شرکت دارند»، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس از فضای «تهمت و افترا» در جلسه استیضاح انتقاد کرد و از نمایندگان خواست «انصاف» داشته باشند.

وی در دفاع از ربیعی و مخالفت با استیضاح اضافه کرد که «بنده وقتی وزیر بودم می‌گفتند که بچه‌های من در خارج هستند و دخترم بی‌ام‌و سوار می‌شود. حال که بچه‌های من روی خارج ندیده و آن زمان نه ماشین داشتند و نه از ماشین وزارتخانه استفاده می‌کردند. انصاف هم خوب چیزی است».

پس از اظهارات آقای پزشکیان، محمدرضا پورابراهیمی خطاب به وی گفت: «آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟ آیا شما مطمئن به روی ندادن تخلف در این وزارتخانه نیست؟ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پرونده عریض و طویل اطرافیان ربیعی و مشکلات اقتصادی زیادی ناشی از این مسئله را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند».

وی پرسید: «آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟»

عبدالحمید خدری نیز در مخالفت با استیضاح وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استیضاح ربیعی را «خلاف قانون» خواند و از هیات رئیسه خواست بدلیل اینکه «به سوگندی که یاد کرده عمل نکرده، کفاره» پرداخت کند.

آقای ربیعی اسفند پارسال هم برای شرکت در جلسه استیضاح به مجلس رفت، اما با اختلاف یک رأی توانست رأی اعتماد لازم را برای ماندن در وزارت کار کسب کند.

علی ربیعی در جلسه علنی روز چهارشنبه از استیضاح خود با عنوان «زدن وزیر» یاد کرد و پیش‌بینی کرد که «پنج ماه بعد در همه آن عرصه‌هایی که امروز وزیر به خاطرش استیضاح می‌شود، جامعه پرسش خواهد کرد آیا بهبودهای اساسی صورت گرفته است».

او در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود در مقام وزیر کار با تاکید بر اینکه تا پایان امسال فشار اقتصادی بر کشور و مردم به دلیل تحریم‌های آمریکا بیشتر خواهد شد، پیش‌بینی کرد که در اثر اعمال تحریم‌های تازه یک میلیون شغل در ایران تعطیل می‌شود.

منابع: ایرنا، خبرآنلاین و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا