اخبار

محمود صادقی: ماموران بررسی حساب‌های قوه قضائیه بازداشت شدند

محمود صادقی: ماموران بررسی حساب‌های قوه قضائیه بازداشت شدند

محمود صادقی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی را متهم کرده که سود ناشی از حساب‌های در اختیار را صرف «مسکن و مزایای قضات» خود می‌کند.
محمود صادقی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی را متهم کرده که سود ناشی از حساب‌های در اختیار را صرف «مسکن و مزایای قضات» خود می‌کند.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید شماری از «ماموران» سازمان بازرسی کل که به «طور تصادفی» به بررسی چند حساب سپرده‌گذاری قوه قضائیه ایران مشغول بودند، بازداشت شدند.

وی قوه قضائیه جمهوری اسلامی را متهم کرد که سود ناشی از این حساب‌ها را صرف «مسکن و مزایای قضات» خود می‌کند.

آقای صادقی به عنوان فردی که برای نخستین‌بار این موضوع را مطرح کرده، همچنین گفته که علاوه بر این ماموران، چند نفر از «کارمندان» بانک ملی شعبه مرکز نیز که به «مبالغ بالای» موجود در این حساب‌ها مشکوک شده بودند، از سوی قوه قضائیه بازداشت‌شدند.

آن‌طور که این نماینده روز یکشنبه ۱۴ مرداد در جریان سوال خود از کرباسیان، وزیر اقتصاد، درباره حساب‌های قوه قضائیه مطرح کرد، بازداشت این افراد در سال ۹۵ رخ داده و در این حساب‌ها مبلغی حدود «۲۰۰ میلیارد تومان» وجه بود که به نظر «سود» ناشی از سپرده‌های آنهاست.

محمود صادقی نخستین بار در سال ۹۵ موضوع حساب‌های سپرده قوه قضائیه را مطرح کرد و با وجود پاسخ‌گویی وزیر وقت اقتصاد، وی از پاسخ‌های داده شده قانع نشد و پس از تعیین وزیر اقتصاد دولت دوازدهم، سوالش بار دیگر در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت.

پرسش‌های صادقی در این مدت این بوده که به طور مشخص «مبنای قانونی و شرعی» این حساب‌ها چیست؟ تعداد آنها چقدر است، مبالغ واریز شده به آنها چقدر بوده و سود حاصله و موارد مصرف آن از چه قرار است؟

محمود صادقی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست تا گزارش «هزینه‌کرد» حساب‌های در اختیار را منتشر کند و افزود فقدان شفافیت در مناسبات میان دستگاه‌های حاکمیتی و مردم، موجب شده که «شکاف» میان مردم و حاکمیت و عدم اعتماد مردم به دولت و حاکمیت به «بالاترین» حد خود برسد.

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی، روز یکشنبه در پاسخ به سوال‌های صادقی گفت: این حساب‌ها ۶۳ مورد بوده که از سال ۸۷ تا ۹۵ افتتاح یا بسته شده و همواره در هر دوره، سه یا چهار حساب متعلق به قوه قضائیه که به نام رئیس این قوه بوده فعال بوده است.

وی افزود که شورای پول و اعتبار به عنوان بالاترین مرجع قانونی در زمینه افتتاح حساب بانکی، این اقدام قوه قضائیه را «قانونی» دانسته و مجمع عمومی بانک ملی و حسابرسان و بازرسان آن نیز قانونی‌ بودن این فعالیت‌ها را تایید کرده‌اند.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی ایران، از آنجا که درآمدهای این حساب‌ها نیز «امانی» بوده و جزو درآمدهای دولت نبوده، لزومی به واریز کردن آنها به خزانه وجود نداشته و بنابراین افتتاح این حساب‌ها و کسب سود از آنها «قانونی» بوده است.

این در حالی است که محمود صادقی از کرباسیان خواست گزارش «هزینه‌کرد» حساب‌ها در طول سال‌های گذشته را منتشر کند و افزود بسیاری از فسادهایی که در دولت‌ها صورت می‌گیرد با اجازه و موافقت «همین شوراهاست».

وی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست که گزارش «هزینه‌کرد» حساب‌های در اختیار را منتشر کند و افزود فقدان شفافیت در مناسبات میان دستگاه‌های حاکمیتی و مردم، موجب شده که «شکاف» میان مردم و حاکمیت و عدم اعتماد مردم به دولت و حاکمیت به «بالاترین» حد خود برسد.

وی «استنکاف» دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از شفاف‌سازی را نیز از دلایل ایجاد این بی‌اعتمادی دانسته و افزوده است: در حالی که بر اساس شرع، اختصاص سود به اموال شخصی نیز جایز نیست، قوه قضائیه با «اموال مردم»، کسب سود می‌کند.

این نماینده مجلس اقدام قوه قضائیه را نوعی «تصرف در اموال عمومی» معرفی کرده و خواستار توضیح درباره مبنای قانونی و شرعی افتتاح آنها شده است.

آن‌طور که وی گفته قوه قضائیه سودهای ناشی از این حساب‌ها را «خرج مسکن و مزایای قضات می‌کند» و با وجود تاکید شرع بر حرمت اموال مردم، به «نام اسلام و به نام ولایت فقیه در مال مردم تصرف غیرقانونی صورت می‌گیرد».

بر اساس گزارش رادیویی از جلسه امروز مجلس ایران، اظهارات آقای صادقی با اعتراض نمایندگان اصولگرا و به طور مشخص عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، و محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ، روبرو و به تشنج کشیده شد.

به دنبال این تشنج، و تذکر مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، به وی مبنی بر «نادرستی» زیرسوال بردن کلیت «نظام»، آقای صادقی گفت که «هدف من اهانت به قضات نبود. هدف من رعایت حلال و حرام در قوه قضائیه است».

وی این پرسش را مطرح کرد: «آیا قاضی که از مال مردم می‌خورد می‌تواند با فساد مبارزه کند؟ اگر قوه قضائیه نیاز به بودجه دارد از مجلس تامین کند نه از مال مردم».

به دلیل تشنج در صحن علنی و پاسخ‌های وزیر اقتصاد به صادقی که این نماینده، وی را «فاقد اختیار» معرفی کرد، او گفت که این موضوع را در صحن علنی به رای نمی‌گذارد، اما به دلیل ضرورت شفاف‌سازی، مجلس حق تحقیق و تفحص در این زمینه را دارد.

اظهارات آقای صادقی موجب شد ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» در مجلس، از وی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کند.

قوه قضائیه ایران و خود صادق لاریجانی، در واکنش به انتقاهای مکرر صادقی از این حساب‌ها، هر گونه «تخلف» و سواستفاده» در این زمینه را تکذیب می‌کنند.

محمود صادقی پیش از این به دلیل طرح این سوالات از قوه قضائیه، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود و پس از تامین قرار کفالت آزاد شد.

شماری از حساب‌های قوه قضائیه از سال ۷۴ و یک سال پس از آنکه آیت‌الله محمد یزدی، ریاست وقت قوه قضائیه از رهبر جمهوری اسلامی خواست با راه‌اندازی آنها موافقت کند، افتتاح شدند.

بر اساس گزارش رادیو فرهنگ، ایلنا و رادیو فردا/ ب.ب/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا