اخبار

محکومیت ایران به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت به قربانیان انفجار «الخبر»

محکومیت ایران به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت به قربانیان انفجار «الخبر»

نمایی از ساختمان هشت طبقه الخبر که در سال ۱۹۹۶ با یک کامیون بمبگذاری شده هدف قرار گرفت
نمایی از ساختمان هشت طبقه الخبر که در سال ۱۹۹۶ با یک کامیون بمبگذاری شده هدف قرار گرفت

یک قاضی فدرال در آمریکادر واشینگتن روز دوشنبه ۱۹ شهریور ایران را به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان محکوم کرد.

به گزارش رویترز، در حالی قاضی برلی هاول این حکم را صادر کرده است که ایران و سپاه پاسداران برای در این دادگاه حاضر نشده بودند.

خانواده قربانیان بر اساس قانون مصونیت‌های حاکمیت خارجی در برابر تروریسم درخواست غرامت کرده‌اند.

پل گاستون، یکی از وکلای خانواده های قربانیان این حمله گفته است:شاکیان از رای دادگاه بسیار خوشحال هستند و اکنون به دنبال راه هایی برای اخذ این غرامت هستند.

در شامگاه ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶، يک کاميون نفتکش مملو از«تی.ان.تی» در پاركينگ مقابل ساختمانی که حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل نيروی هوايی آمريکا در آنجا اقامت داشتند، منفجر شد.

در بمب‌گذاری برج های «الخبر»، ۱۹ آمریکایی کشته و ۳۷۲ نفر مجروح شدند و دو نفری که کاميون نفتکش را پارک کرده و با يک ماشين شورلت از محل دور شده بودند، بعدا توسط پليس سعودی دستگیر شدند.

عربستان و ایالات متحده آمریکا پس از انفجار در پایگاه آمریکایی یاد شده انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند ولی مقام‌های تهران هرگونه دست داشتن در این انفجار را رد کردند.

تحقیقات اف بی آی درباره پرونده بمب‌گذازی «الخُبَر» در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ به تنظيم ادعانامه‌ای عليه ۱۳ عضو حزب الله لبنان منجر شد.

نمایی از ساختمان هشت طبقه الخبر که در سال ۱۹۹۶ با یک کامیون بمبگذاری شده هدف قرار گرفت. بیشتر بخوانید:

مغز متفکر حمله به پایگاه «الخبر» عربستان پس از ۲۰ سال «دستگیر شد»

یک دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۶ ایران را به اتهام آنچه که دست داشتن در این انفجار خواند، به پرداخت ۲۵۴ میلیون دلار به خانواده‌های ۱۷ قربانی این انفجار محکوم کرد.

در کیفرخواست ۲۰۹ صفحه‌ای این دادگاه آمریکایی اشاره شده بود که کامیون بمب‌گذاری شده مورد استفاده در انفجار الخبر، در یک پایگاه نظامی در دره بقاع که تحت کنترل حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران است، تجهیز شده بود و این حمله با مجوز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صورت گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…