اخبار

مرکز پژوهش‌های مجلس: بیش از «۵۹ میلیارد دلار» سرمایه طی دو سال از ایران خارج شده است

مرکز پژوهش‌های مجلس: بیش از «۵۹ میلیارد دلار» سرمایه طی دو سال از ایران خارج شده است

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران می‌گوید که خروج سرمایه در سال ۹۶ برابر با ۸۳ درصد درآمد ایران از محل صادرات غیر نفتی در این سال است.
مرکز پژوهش‌های مجلس ایران می‌گوید که خروج سرمایه در سال ۹۶ برابر با ۸۳ درصد درآمد ایران از محل صادرات غیر نفتی در این سال است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارش‌هایی از خروج بیش از ۵۹ میلیارد دلار «سرمایه» از ایران طی دو سال گذشته خبر داد و پیش‌بینی کرد که خروج سرمایه از کشور در سال ۹۷، به دلیل خروج آمریکا از برجام افزایش یابد.

بر اساس گزارش سایت «خبر آنلاین» در روز دوشنبه هفتم خرداد، این مرکز همچنین اعلام کرد که رقم ۵۹ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور در مقایسه با گردش مالی اقتصاد ایران «رقم قابل توجهی» است.

بر اساس این گزارش، طی سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار «سرمایه» از ایران خارج شده که برابر با ۸۳ درصد درآمد ایران از محل صادرات غیر نفتی در این سال است.

به گفته این مرکز، در سال ۹۵ نیز ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار «سرمایه» از ایران خارج شده است.

«غيرقابل پيش‌بينی بودن وضعيت سياسی و اقتصادی» ، «خلاءهای موجود در سياست عمومی كشور برای حمایت از سرمایه» ، «دشوار بودن فعاليت اقتصادی»، «ریسك بالای سرمایه‌گذاری» و «تمایل به زندگی در خارج از كشور» از مهم‌ترین دلایل خروج سرمایه از ایران از نظر این مرکز است.

بر اساس این گزارش، خروج سرمایه از کشور با هدف خرید دارایی در خارج كشور از جمله خرید مسكن و سرمایه‌گذاری در بانک و بورس کشورهای خارجی انجام می‌شود.

این مرکز در گزارش دیگری درباره وضعیت بازار ارز ایران اعلام کرد که در پی خروج سرمایه از کشور طی دو سال گذشته، ذخایر ارزی کشور ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

در این گزارش پیش‌بینی شده که پس از خروج آمریکا از برجام، خروج سرمایه از ایران در سال ۹۷ افزایش پیدا کند.

پس از بحران ارزی در ایران بانک مرکزی جمهوری اسلامی میزان خروج ارز همراه مسافر را محدود کرد و بر اساس آخرین تصمیم، هر مسافر فقط می‌تواند معادل پنج هزار یورو با خود به همراه داشته باشد.

با این حال حسین پنداروند، دبیر انجمن طلا و جواهر، روز ۲۵ اردیبهشت گفته بود که «اکنون طلا جایگزین ارز شده است و هر عددی که قرار بود ارز از ایران خارج شود، به شکل طلا خارج می‌شود» .

در همین حال احمد علوی اقتصاددان روز ۱۶ اردیبهشت در یادداشتی در رادیو فردا، افزایش تعداد بنگاه‌های ایرانی در کشورهایی همچون ترکیه یا گرجستان و آذربایجان را نمادی از خروج سرمایه از ایران دانسته بود.

از سوی دیگر، به گزارش سایت خبری اقتصادی (ترنیو) پس از اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ نیز خروج سرمایه از ایران شدت گرفته و مقصد این سرمایه بازار مسکن در کشورهای بریتانیا، کانادا و ترکیه است.

همچنین براساس پیش‌بینی بسیاری کارشناسان، خروج آمریکا از برجام بسیاری از برنامه‌های مقامات دولت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بر اساس گزارش سایت خبر آنلاین، سایت مجلس و رادیو فردا / ا.م/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا