اخبار

مقام پیشین وزارت خارجه: عربستان یک هفته قبل از حمله به سفارتش در تهران، از آن مطلع بود

مقام پیشین وزارت خارجه: عربستان یک هفته قبل از حمله به سفارتش در تهران، از آن مطلع بود

به گفته حسین امیرعبداللهیان، عربستان یک هفته قبل از حمله، خودروهای متعلق به سفارت و دیپلماتهایش را در معرض فروش گذاشته بود
به گفته حسین امیرعبداللهیان، عربستان یک هفته قبل از حمله، خودروهای متعلق به سفارت و دیپلماتهایش را در معرض فروش گذاشته بود

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با تسنیم که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد، سندی وجود دارد مبنی بر این که سفارت عربستان سعودی در تهران یک هفته پیش از حمله به ساختمان این سفارت، از حمله مطلع بوده است.

حسین امیرعبداللهیان که پیش از این معاونت عربی، آفریقایی وزارت خارجه ایران را برعهده داشت در این گفت‌وگو توضیح داد که «سفارت عربستان یک هفته قبل از این حادثه به سفارتخانه‌های خارجی در ایران اطلاعیه داده و تمامی خودروهای سفارت و [خودروهای] دیپلمات‌های خود را به فروش گذاشته بود».

به گفته این مقام پیشین وزارت خارجه ایران در مصاحبه با این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، «سند این موضوع در وزارت امور خارجه موجود است.»

آقای امیرعبداللهیان گفت: «سفارت عربستان سعودی در شرایطی تصمیم به فروش تمام خودروهای متعلق به سفارت و دیپلمات‌هایش کرد که هنوز نه سفارت آتش زده شده، نه اتفاقی افتاده و نه آیت‌الله نمر اعدام شده است.»

به گفته مدیرکل امور بین‌الملل قوه مقننه، یادداشت مربوط به فروش این خودروها تنها برای بعضی از «سفارتخانه‌هایی در ایران ارسال شده بود که با عربستان سعودی رابطه نزدیک داشتند، نه سفارتخانه‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیک دارند.»

به گفته آقای امیرعبداللهیان، این یادداشت یا اعلام فروش خودروهای متعلق به سفارت و دیپلمات‌های عربستانی را سفیر یکی از سفارتخانه‌‌ها به او داده است.

سفارت عربستان سعودی در تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۴، پس از اعدام شیخ نمر، از روحانیون شیعی‌مذهب مخالف حکومت عربستان سعودی، از سوی معترضان به آتش کشیده شد.

پیش از آن معترضانی که آنها را نیروهای بسیجی یا جوانان اصولگرا توصیف می‌کردند به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در مشهد، حمله کرده بودند و ضمن پایین کشیدن پرچم عربستان سعودی، خسارات و آسیب‌هایی به اموال آن وارد آوردند.

پس از حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و ساختمان کنسولگری این کشور در شهر مشهد، روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی که به سردی گراییده بود، به کلی قطع شد.

حسین امیرعبداللهیان، در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده است که برمبنای تحلیل و ارزیابی او، «افرادی که با پرتاب «کوکتل‌مولتوف» سفارت عربستان را به آتش کشیدن نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند بلکه عوامل نفوذی بودند که کاملا هدایت شده این کار را انجام دادند.»

پس از حمله به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، مقام‌های قضایی در این دو شهر ایران از بازداشت حدود ۴۰ نفر خبر دادند که در جریان حمله به این اماکن دیپلماتیک دست داشتند.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵، خبرهایی مبنی بر محکومیت بازداشت‌شدگان منتشر شد، یک روحانی اصولگرای تندرو به نام حسن کردمیهن، که از او به عنوان یکی از نزدیکان و حامیان محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران یاد می‌شد، رهبری و هدایت حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی را در دست داشت که پس از آن اقدام به عنوان «مدافع حرم» به سوریه سفر کرده بود و پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.

برخی از متهمان آن پرونده به تحمل سه تا شش ماه حبس محکوم شدند و شماری از متهمان در جریان رسیدگی به اتهامات‌شان، تبرئه شدند.

با این حال امیرعبداللهیان معتقد است که «احساسات پاک مردم ایران و عصبانیت از رفتار عربستان در حادثه منا، از عدم مسئولیت‌پذیری در این حادثه و اعدام آیت‌الله نمر این فرصت را فراهم کرد که عوامل نفوذی بتوانند از شرایط پیش آمده سوء استفاده کنند.»

در مهرماه سال ۹۴ و در جریان مراسم حج آن سال، در محل منا و در حین انجام مناسک حج به دلیل ازدحام جمعیت، شماری از زائران از کشورهای مختلف کشته شدند.

بیشترین شمار کشته‌شدگان را زائران ایرانی تشکیل می‌دادند که بیش از ۴۶۰ نفر از آنان در حادثه منا کشته شدند.

جمهوری اسلامی، مقام‌های عربستان سعودی را مقصر اصلی این حادثه خواند و آن را حاصل «اهمال» و «بی‌کفایتی» مسئولان برگزاری مراسم حج، دانست.

منابع: خبرگزاری تسنیم و رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا