اخبار

ممانعت از حضور ایرانی‌ها در کنفرانس انرژی مربوط به ایران

ممانعت از حضور ایرانی‌ها در کنفرانس انرژی مربوط به ایران

گزارش‌ها حاکی است که از حضور ایرانی‌ها در یک کنفرانس نفتی در لندن با میزبانی شرکت رسانه‌ای آمریکایی «گلوبال پلاتز» ممانعت شده است.

روزنامه فایننشال تایمز لندن می‌نویسد که داغ ترین موضوع مورد بحث میان تاجران و مقامات شرکت‌های نفتی در کنفرانس یاد شده موضوع بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود، اما کنفرانس با موضوعی ناراحت‌کننده همراه بود: ایرانی‌ها به دلیل واهمه میزبان از تنبیه آمریکا، اجازه حضور نداشتند.

این گزارش می افزاید که روز چهارشنبه هفته جاری در دفتر ثبت اسامی شرکت‌کننده‌ها با «جملاتی مودبانه» موضوع عدم اجازه به ایرانی‌ها گوشزد شده بود.

بر اساس این گزارش، ممنوعیت اعمال شده در کشوری که برای مدت‌ها مرکز دیدارهای جهانی بوده است، با انزجار و خشم مواجه شد.

فایننشال تایمز بعدا در گزارش دیگری نوشت که گلوبال پلاتز روز پنج شنبه ممنوعیت ورود برای ایرانی‌ها را لغو کرد.

پلاتز با انتشار «عذرخواهی» گفت که این شرکت در تصمیم خود بازبینی می‌کند: «احتمالا تصمیم ما برای پایبندی به تمامی قوانین تحریمی آمریکا باعث رنجش خاطر شرکت کنندگان شده باشد. سیاست ما خارج کردن ایرانی‌ها از کنفرانس نیست. ما از کسانی که رنجش خاطر یافته اند، عذرخواهی می‌کنیم.»

این اولین بار نیست که حضور ایرانی‌ها در یک کنفرانس نفت و گاز در لندن با مشکل مواجه می شود.

دو سال قبل علی کاردر، معاون وقت مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد که کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی ایران در لندن که قرار بود در ماه فوریه آن سال برگزار شود، به خاطر «مشکلات صدور ویزای بریتانیا» لغو شد.

البته آقای کاردر درباره چرایی این موضوع گفت که «پیش از این از طریق شرکت برگزارکننده کنفرانس لندن مطلع شده بودیم که سفارت انگلستان در تهران برای سخنرانان اصلی و مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس ویزا سفر صادر خواهد کرد. ما با این موضوع مواجه شدیم که شرکت‌های ایرانی هم می‌خواهند در کنفرانس حاضر باشند».

کنفرانس معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران از سال ۲۰۱۵ تا دو سال قبل چندین بار به تعویق افتاد و نهایتا ایران هرگز چنین کنفرانسی برگزار نکرد.

عدم اجازه به ایرانی‌ها برای حضور در یک کنفرانس نشان می دهد که چگونه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها می تواند از جوانب مختلف بر ایران تاثیر داشته باشد.

شرکت‌های ایرانی برای توسعه پروژه های داخلی نیاز به تعامل و همکاری با شرکت‌های خارجی دارند و کنفرانس‌ها یا نمایشگاه‌های بین المللی فرصت مهمی برای دیدار و مذاکره پیرامون این موضوع است، اگرچه شرکت‌های بزرگ بین المللی به خاطر تحریم‌های آمریکا یکی پس از دیگری از پروژه های ایران کنار می کشند.

فایننشال تایمز می‌نویسد که شرکت‌های غربی از افتادن به مخمصه تحریم‌های آمریکا به شدت نگران هستند و برخی از آنها مانند شرکت نفتی توتال و خودروسازی پژو فرانسه اعلام کرده اند که فعالیت خود در ایران را تعلیق کرده اند.

در همین زمینه روزنامه واشینگتن پست نیز با اشاره به گزارش فایننشال تایمز از عدم اجازه پلاتز به ایرانی‌ها برای حضور در نمایشگاه گزارش داده است که شرکت‌های اروپایی دولت‌های متبوع خود و مقامات اتحادیه اروپا را واسطه کرده اند تا از تحریم‌های آمریکا معافیت بگیرند.

جیسون هانگرفولد، کارشناس تحریم، می گوید که شهروندان آمریکایی از داد و ستد با شهروندان ایرانی منع نشده اند، اما با دولت و مقامات ایران چرا.

این گزارش از قول حقوقدانان می افزاید که حساسیت بیش از حد پلاتز برای رعایت تحریم‌های آمریکا در این زمینه، می تواند از سوی دیگر نقض قوانین بریتانیا باشد.

ریچارد کنیون از شرکای شرکت فیلدفیشر در لندن می گوید که هر شرکتی که خدماتی ارائه کند و موضوع تبعیض ملیتی را در دستور کار قرار دهد، نقض قانون برابری در بریتانیا است که در سال ۲۰۱۰ تصویب شد.

شرکت گلوبال پلاتز یک نهاد مالی و اطلاعاتی آمریکایی است که با سرمایه ای ۵۱ میلیارد دلاری در نیویورک ثبت شده است و اطلاعات تجاری، مالی، قیمتها، اخبار و تحلیل حوزه نفت و گاز جهان را منتشر می کند. این نشریه از ایران نیز گزارش تهیه می کند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…