اخبار

مهدی کروبی: ظاهراً سرنوشت حصر را عزرائیل تعیین می‌کند

مهدی کروبی: ظاهراً سرنوشت حصر را عزرائیل تعیین می‌کند

مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸
مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸

مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، با اشاره به اینکه ظاهرا پایانی بر حصر غیرقانونی نیست، گفته است که به نظر مى‌رسد تعیین‌کننده سرنوشت حصر، عزرائیل باشد «که یا ما زودتر می‌رویم و یا آن دیگری».

در حدود هشت سالی که از بازداشت خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد می‌گذرد، چندین مقام جمهوری اسلامی گفته‌اند که تصمیم‌گیرنده اصلی درباره این موضوع شخص آیت‌الله خامنه‌ای است.

این نامه که تاریخ نهم خرداد در زیر آن ذکر شده خطاب به اعضای شورای مرکزی «حزب اعتماد ملی» نوشته شده و روز چهارشنبه در وب‌سایت سحام‌نیوز، وابسته به این حزب، منتشر شد.

مهدی کروبی در نامه جدیدش حصر را «غیرقانونی، بی‌ضابطه و خودسر» خوانده و با اشاره به اینکه «کسی هم خود را در قبال آن پاسخگو نمی‌داند» گفته است فقط مرگ یکی از طرفین می‌تواند به این بازداشت پایان دهد.

مهدی کروبی در این نامه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را «مضحک و فرمایشی» خوانده است که رئیس جمهوری مستقر «با افزایش ۷ میلیونی رأی بر کرسی ریاست جمهوری نشانده شد» و اعتراض‌های مردم به «تقلب و مهندسی انتخابات» با خشونت سرکوب شد.

آقای کروبی همچنین با اشاره به اینکه پس از انتخابات ۸۸ دفتر شخصی او، ساختمان حزب و روزنامه اعتماد ملی همگی توقیف شدند، این «هزینه سنگین» را بهای نامه‌های هشداردهنده‌اش «در اعتراض به سرکوب خشن معترضین» دانسته است.

اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری با واکنش خونبار نیروهای امنیتی روبه‌رو شد. بر اساس آمارهای حکومتی، دست‌کم ۳۰ تن در این اعتراض‌ها کشته شدند اما گروه‌های مدافع حقوق بشر و منابع غیردولتی شمار قربانیان را بسیار بیشتر ذکر می‌کنند و کمیته پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شهریور ماه ۸۸، فهرستی شامل اسامی بیش از ۷۰ کشته را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

علاوه بر کشته‌های خیابانی، شماری از دستگیرشدگان نیز در بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیدند و گزارش‌هایی نیز از شکنجه بازداشت‌شدگان منتشر شد.

رهبر جمهوی اسلامی و اطرافیان او از اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸ با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

مهدی کروبی در نامه‌اش به شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، برای دومین بار از آنها خواسته است که با درخواست استعفایش از سمت دبیرکلی این حزب موافقت کنند.

حزب اعتماد ملی در سال ۸۴ توسط مهدی کروبی تأسیس شد و با دبیرکلی او آغاز به کار کرد. اما در سال‌های اخیر و پس از بازداشت خانگی او، رسول منتجب‌نیا به عنوان قائم مقام او، مسئولیت اداره این حزب را بر عهده دارد.

نامه جدید مهدی کروبی پنج روز پس از آن منتشر شده است که برگزاری دومین کنگره سراسری حزب اعتماد ملی با تنش روبه‌رو شد. نخستین کنگره این حزب در سال ۹۵ نیز با استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی این حزب مخالفت کرده بود.

با استفاده از سحام‌نیوز و رادیو فردا / ج. / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا