اخبار

نازنین زاغری در دادگاه اخیر خود با اتهام جدیدی روبه‌رو شده است

نازنین زاغری در دادگاه اخیر خود با اتهام جدیدی روبه‌رو شده است

یکی از تجمعاتی که با درخواست آزادی نازنین زاغری در لندن برگزار شده است.
یکی از تجمعاتی که با درخواست آزادی نازنین زاغری در لندن برگزار شده است.

همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران می‌گوید که خانم زاغری شنبه این هفته، ۲۹ اردیبهشت در جلسه دادگاه با اتهام جدیدی روبه‌رو شده است.

ریچارد رتکلیف در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده، یادآوری کرده است که جلسه دادگاه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده و به همسرش اتهام «تبلیغ علیه نظام» وارد شده است.

خانم زاغری که برای مؤسسه خیریه تامسون رویترز فعالیت می‌کرد، بیش از دو سال پیش در فروردین ماه ۹۵ هنگام خروج از ایران بازداشت شد و پس از متهم شدن به جرائمی از جمله «مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با براندازی نرم» به پنج سال زندان محکوم شد.

در آن زمان نازنین زاغری با دختر خردسالش گابریلا و برای دیدن خانواده خود به ایران سفر کرده بود، و از زمان بازداشت او، گابریلا که اکنون سه ساله است، نزد پدر و مادر خانم زاغری در تهران زندگی می‌کند. گزارش شده که خانم زاغری خواستار آن است که دست کم ماه آینده برای حضور در جشن تولد چهارسالگی دختری مرخصی داشته باشد.

هفته گذشته در آستانه دیدار محمدجواد ظریف و همتای بریتانیایی‌اش بوریس جانسون در بروکسل، کمپین آزادی نازنین زاغری خبر داد که پرونده قضایی او مجدداً بازگشایی شده است.

اکنون ریچارد رتکلیف گفته است که قاضی دادگاه به همسرش اعلام کرده باید در انتظار صدور حکم دیگری علیه خود باشد.

آقای رتکلیف همچنین خبر داده که روز یکشنبه سفیر بریتانیا در تهران موفق به دیدار با نازنین زاغری شده و این دیدار نخستین دسترسی دیپلماتیک به خانم زاغری از زمان بازداشت او بوده است.

رسانه‌ها و مقام‌های رسمی در ایران، هنوز در مورد برگزاری دادگاه جدید این شهروند ایرانی-بریتانیایی گزارشی منتشر نکرده‌اند.

در طول دو سالی که از بازداشت و محکومیت خانم زاغری در ایران می‌گذرد، بریتانیا بارها خواستار آزادی او شده و بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور در سفر چند ماه پیش خود به تهران، خواستار آزادی خانم زاغری به دلایل بشردوستانه شده بود.

در عین حال از ماه‌ها پیش گزارش شده که بریتانیا در صدد با بازپرداخت نزدیک ۴۰۰ میلیون پوند پول مرتبط با یک قرارداد تسلیحاتی پیش از انقلاب به ایران، زمینه آزادی او را فراهم کند.

ایران در آستانه اجرایی شدن برجام، در زمستان ۹۴، به شکل مشابهی چند زندانی ایرانی آمریکایی را همزمان با دریافت یک بدهی قدیمی خود از آمریکا آزاد کرد، گرچه این دو رویداد همزمان به گمانه‌زنی‌هایی در مورد آزادی این زندانیان در ازای پرداخت باج به ایران دامن زد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از جمله کسانی است که به این دلیل منتقد دولت پیشین آمریکاست.

از آن زمان نهادهای حقوق بشری و برخی چهره‌های سیاسی، ایران را متهم می‌کنند که با بازداشت و آزار شهروندان دوتابعیتی، در ازای برآورده شدن توقعات خود از سوی دیگر کشورها از آنها به عنوان گروگان استفاده می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، و رادیوفردا؛ م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا