اخبار

نامه ۱۰۰ اصلاح‌طلب جوان به محمد خاتمی برای اصلاح «اصلاحات»

نامه ۱۰۰ اصلاح‌طلب جوان به محمد خاتمی برای اصلاح «اصلاحات»

۱۰۰ اصلاح‌طلب در نامه به خاتمی (نفر دوم راست) از محمدرضا عارف (نفر اول راست) رئیس «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» انتقاد کرده‌اند.
۱۰۰ اصلاح‌طلب در نامه به خاتمی (نفر دوم راست) از محمدرضا عارف (نفر اول راست) رئیس «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» انتقاد کرده‌اند.

۱۰۰ فعال سیاسی جوان اصلاح‌طلب در نامه‌ای به محمد خاتمی، ضمن انتقاد از به گفته آنان، قدرت گرفتن «بروکرات‌ها و محافظه‌کاران» در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، خواستار تغییر ترکیب این شورا و تشکیل «نهاد ملی اصلاحات» شدند.

نویسندگان این نامه که روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در خبرگزاری ایلنا منتشر شد، همچنین هشدار داده‌اند که در صورت «بی‌توجهی» به این توصیه‌ها «بیم آن می‌رود که حتی نام و اعتبار» محمد خاتمی نیز در انتخابات آینده «برای جذب آرای مردم موثر نیافتد».

در بیانیه یاد شده از این موضوع که جریان اصلاحات، ۲۱ سال پس از دوم خرداد هنوز «از سامان سیاسی متناسبی برخوردار نیست» انتقاد شده است.

به گفته نویسندگان این بیانیه، تشکیل شورای مشورتی و سپس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته «راهکاری کارآمد و گامی به جلو بود» اما نحوه تعیین فهرست انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر نشان داد که عملکرد این شورا و ساختار و ترکیب آن «دچار ضعف‌ها و نقایص جدی‌ است».

فهرست‌های اعلام شده از سوی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و همچنین مجلس دهم انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشت.

نامه ۱۰۰ فعال اصلاح‌طلب به محمد خاتمی از نگاه محمدصادق جوادی‌حصار و امیرحسین گنج‌بخش please wait Embed share

نامه ۱۰۰ فعال اصلاح‌طلب به محمد خاتمی از نگاه محمدصادق جوادی‌حصار و امیرحسین گنج‌بخش

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

No media source currently available

0:00 0:06:23 0:00 لینک مستقیم

  • 32 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با حمایت محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران، از سال ۹۲ آغاز به کار کرد و پس از آن نامش را به «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» تغییر داد.

محمدرضا عارف رئیس این شورا و تعدادی از نمایندگان احزاب و مدیران دولت محمد خاتمی از جمله عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی و مرتضی حاجی عضو آن هستند.

در برخی از گزارش‌ها اعضای این شورا ۴۴ نفر اعلام شده است. علی محمد غریبانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، پیش از این گفته بود که این شورا متشکل از ۲۱ عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ۱۱ عضو کمیته شورای مشورتی و چند نفر از دبیران کل احزاب تازه تاسیس است.

۱۰۰ فعال اصلاح‌طلب در نامه خود تاکید کرده‌اند که در دهه ۹۰ «نیروهای کمتر سیاسی و یا کمتر متعهد به آرمان‌های اصلاحات» یعنی «بروکرات‌ها و محافظه‌کاران» در «مناسبات درونی» جریان اصلاحات «دست بالا را پیدا کرده‌اند».

نویسندگان این بیانیه همچنین اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبی به «‌نوعی سیاست‌ورزی صرفا بروکراتیک، بی‌‌‌‌‌برنامه و تهی از آرمان به منظور جابجایی در میان حلقه‌ای محدود از مدیران سیاسی تقلیل پیدا کرده» است.

۱۰۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه خود همچنین خواستار آن شده‌اند که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان «مشروعیت خود را از مشارکت تمامی فعالان ملی و منطقه‌ای واقعا اصلاح‌طلب کسب کند».

در سال‌های گذشته و به خصوص پس از پیروزی دوباره حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ انتقادهای زیادی از عملکرد اصلاح‌طلبان در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است.

«بی‌توجهی به خواسته‌های معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و همچنین پیگیری نکردن موضوع حصر رهبران جنبش سبز»، «حمایت نکردن از تجمع‌های اعتراضی دی‌ماه و توهین به این معترضان» و «حمایت نکردن از فعالان صنفی و مدنی» از جمله این اعتراض‌ها است.

این ۱۰۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه خود همچنین خواستار آن شده‌اند که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان «مشروعیت خود را از مشارکت تمامی فعالان ملی و منطقه‌ای واقعا اصلاح‌طلب کسب کند».

شکل‌گیری شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به روش «انتخابی و از پایین به بالا» و جلوگیری از «سهم‌خواهی» در این شورا از دیگر خواسته‌های نویسندگان این نامه است.

این فعالان جوان اصلاح‌طلب پیشنهاد کرده‌اند که با عضویت «چهره‌های ملی» در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به این شورا ماموریت داده شود تا نسبت به ایجاد«نهاد ملی اصلاحات» اقدام کند.

عبدالله مومنی، عماد بهاور، ضیاء نبوی،حسن اسدی زیدآبادی، امین احمدیان، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، مسعود باستانی، میلاد اسدی، احسان بداغی، آمنه شیرافکن، ریحانه طباطبایی، علی پیرحسین لو، سیمه توحیدلو، مهدی حاجتی، مجید دری، متین غفاریان، غنچه قوامی، اسماعیل صحابه و نفیسه زارع کهن از جمله امضاءکنندگان این نامه هستند.

این ۱۰۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین تاکید کرده‌اند که «فشارها» به جریان اصلاحات و «برخی ناکارآمدی‌های درونی» این جریان باعث شده که «در میان بخش‌هایی از مردم این تصور ایجاد شود که اصلاحات دیگر توان ایجاد تغییر در زیست اجتماعی ایشان را نداشته و باید در جستجوی راه‌های دیگری برای تغییر بود».

شعار معترضان تجمع‌های اعتراضی دی‌ماه پارسال با عنوان «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا»، از جمله شعارهایی بود که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، همان زمان اذعان کرد که اعتراض‌های دی‌ماه «عبور از همه جریان‌های سیاسی کشور بود».

همچنین در ماه‌های گذشته کمپینی با عنوان «براندازم» در شبکه‌های مجازی شکل گرفته است.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری ایلنا، فضای مجازی و رادیو فردا /ا.م/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا