اخبار

نماینده ایران در سازمان ملل: تحریم‌ ایران نقض قوانین بین‌المللی است

نماینده ایران در سازمان ملل: تحریم‌ ایران نقض قوانین بین‌المللی است

غلامعلی خوشرو٬ نماینده دائم ایران در سازمان ملل- عکس آرشیوی است.
غلامعلی خوشرو٬ نماینده دائم ایران در سازمان ملل- عکس آرشیوی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی است و جامعه بین‌المللی وظیفه دارد جلوی این بی‌قانونی بایستد.

غلامعلی خوشرو در یادداشتی که روز چهارشنبه٬ ۱۷ مرداد٬ در وبسایت بریتانیایی گاردین منتشر شد٬ آورده است که ایالات متحده با خروج از برجام نه تنها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، که حتی کشورهایی را که به این قطعنامه پایبند مانده‌اند مجازات می‌کند.

برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل، ایالات متحده – عضو دائم شورای امنیت که حق وتو دارد- قصد دارد ملل تمام دنیا را، نه به خاطر نقض قطعنامه شورای امنیت که به خاطر متعهد بودن به آن مجازات کند. غلامعلی خوشرو٬ نماینده دائم ایران در سازمان ملل

آقای خوشرو در این یادداشت می‌گوید: «برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل، ایالات متحده – عضو دائم شورای امنیت که حق وتو دارد- قصد دارد ملل تمام دنیا را، نه به خاطر نقض قطعنامه شورای امنیت که به خاطر متعهد بودن به آن مجازات کند.»

اشاره آقای خوشرو به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که در مورد توافق هسته‌ای، برجام، است. متن این قطعنامه به دنبال توافق هسته‌ای تابستان ۱۳۹۴ توسط اعضای شورای امنیت٬ از جمله آمریکا، تنظیم و به اتفاق آرا مورد تایید قرار گرفت.

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه با تاکید بر این که کمک به برقراری شرایط عادی اقتصادی و تجارتی در ایران «بخشی اساسی» از توافق هسته‌ای است، می‌افزاید که حال دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کشورهایی را که در همراهی با این توافق سعی در وارد کردن دوباره ایران به عرصه اقتصادی دارند، هدف قرار داده است.

دور اول تحریم‌های ایران که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، با فرمان اجرایی دونالد ترامپ از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح ۱۶ مرداد به وقت تهران اجرایی شد.

به دنبال اجرایی شدن تحریم‌ها دونالد ترامپ در پیامی در صفحه توئیتر خود هشدار داد که «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت.

همان روز مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا نیز در پیامی توئیتری از متحدان این کشور خواست به ایالات متحده «پیوسته و تامین مالی سران ایران را متوقف کنند».​

با این‌حال آقای خوشرو می‌گوید «جامعه بین‌المللی باید مقابل این ارعاب بین‌المللی و بی‌حرمتی به نظم قانونی بین‌المللی بایستد» و با تن ندادن به «اقدامات غیرمسئولانه» و درخواست پاسخگویی از هر آن که قانون را زیر پا می‌گذارد٬ با «این بی‌قانونی و تحقیر حاکمیت قانون» مقابله کند.

در این خصوص مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که این نهاد شرکت‌ها و تجار را به افزایش مبادلات با ایران تشویق کرده و این کار را برای حفظ توافق اتمی، امنیت بین‌المللی و پیمان‌نامه منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای ضروری می‌داند.

علیرغم تاکید دیگر اعضای ۵+۱ بر حفظ برجام٬ بسیاری از شرکت‌های خارجی نسبت به دوام همکاری تجاری با ایران ابراز تردید کرده و برخی نیز تصمیم به ترک ایران گرفته‌اند.

[دولت ترامپ] باید به خاطر نقض تعهداتش در قبال برجام٬ عواقب اعمال نادرستش … و همچنین خسارات و آسیب جبران‌ناپذیری که به ایران و روابط تجاری بین‌المللی‌اش وارد کرده٬ پاسخگو باشد. غلامعلی خوشرو٬ نماینده دائم ایران در سازمان ملل

غلامعلی خوشرو در یادداشت خود هشدار می‌دهد که رفتار «بی‌ملاحظه و تهدیدآمیز» دولت ترامپ راه را برای عواقب خصومت آمیز باز می‌کند و می‌افزاید: «[دولت ترامپ] باید به خاطر نقض تعهداتش در قبال برجام٬ عواقب اعمال نادرستش که آشکارا با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی مغایر است و همچنین به خاطر خسارات و آسیب جبران‌ناپذیری که به ایران و روابط تجاری بین‌المللی‌اش وارد کرده٬ پاسخگو باشد.»

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند. وزارت خارجه آمریکا نیز با تاکید بر تمایل واشیگتن به مذاکره با آمریکا گفته است که ایالات متحده به دنبال تعهد تهران به ایجاد تغییرات بنیادین در رفتارش است.

با این‌حال حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران در اظهار نظرهایی جداگانه با انتقاد از «عدم صداقت» آمریکا، از عدم اعتماد به آمریکا برای مذاکره سخن گفته‌اند.

غلامعلی خوشرو نیز در یادداشت خود خروج آمریکا از برجام را «مصیبتی برای دیپلماسی چندجانبه» خوانده که به گفته وی تا مدت‌ها «زخم عمیقی» بر اعتبار تلاش‌های دیپلماتیک خواهد گذاشت.

نماینده ایران در سازمان ملل گفته است تصمیمات آمریکا در خصوص برجام حاکی است که دولت آقای ترامپ به جای «همکاری» به دنبال «مقابله» و استفاده از «منطق زور» به جای «نیروی منطق» است.

با استفاده از وبسایت گاردین٬ توئیتر و رادیو فردا/ د.آ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا