اخبار

هشدار آژانس انرژی در مورد اثر منفی تحریم ایران بر آرامش اخیر بازار

هشدار آژانس انرژی در مورد اثر منفی تحریم ایران بر آرامش اخیر بازار

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که آرامش نسبی اخیر در بازارهای جهانی نفت معلول افزایش تولید برخی کشورها و کاهش آهنگ رشد تقاضا است، اما احتمالا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران دچار «چالش جدی» خواهد شد.

بر اساس این گزارش در سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی نفت مشاوره می‌دهد، فعلا تحت تاثیر افزایش نسبی تولید عربستان، روسیه، لیبی و آمریکا قیمت نفت مقداری فروکش کرده است، اما با اعمال تحریم‌های آمریکا در آبان‌ماه سال جاری، بازار نفت می تواند دچار تلاطم شود.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت از ۷۹ دلار در اواخر ماه ژوئن به حدود ۷۲ دلار سقوط کرده است.

این گزارش می‌افزاید که تقاضای روزانه جهانی نفت به طور متوسط در سال جاری ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.

اما نقطه ثقل این افزایش، افزایش چشمگیر تقاضای سه ماهه اول و چهارم سال جاری است که حدود ۱.۸ میلیون بشکه ارزیابی می شود، در حالی که میزان رشد سه ماهه دوم و سوم تنها یک میلیون بشکه خواهد بود. بدین ترتیب، تقاضای نفت برای سه ماهه چهارم که اتفاقا همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود، مانند سه ماهه اول بسیار بالا خواهد بود.

این گزارش می‌گوید برای سال آینده میلادی، میزان رشد روزانه تقاضای نفت حدود ۱.۴۹ میلیون بشکه خواهد بود که ۱۱۰ هزار بشکه بیشتر از پیش‌بینی ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی است، اما این رقم می تواند تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و تنش‌های تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها که خطر افت رشد اقتصاد جهانی را در پی دارد، کاهش یابد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز با پوشش گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید که تولید نفت عربستان هم اکنون به ده میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و این کشور مدعی است که تولید خود را می تواند به ۱۲ میلیون بشکه افزایش دهد.

رویترز می نویسد با وجود این، اگر چنین اتفاقی بیفتد، عربستان تنها افت تولید نفت ایران تحت تاثیر تحریم‌ها را جبران خواهد کرد و ظرفیت اضافی برای جبران اختلالات احتمالی در تولید نفت دیگر کشورها مانند لیبی، ونزوئلا و نیجریه را نخواهد داشت.

هر سه کشور طی سال جاری با مشکل افت تولید مواجه بوده اند، به‌ویژه ونزوئلا که تقریبا نیمی از ظرفیت تولید نفت خود را طی دو سال گذشته از دست داده و ماهانه حدود ۵۰ هزار بشکه از تولید این کشور کاسته می شود.

در این میان اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارش ماهانه خود که روز شنبه در سایت رسمی خود منتشر کرد، پیش‌بینی کرده است که متوسط قیمت نفت شاخص برنت برای سال جاری حدود ۷۲ دلار باشد و برای سال آینده نه تنها افزایش نیافته، بلکه یک دلار نیز کاهش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید که تولید نفت آمریکا برای سال جاری روزانه ده میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود که نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۴ درصدی را نشان می دهد و سال آینده نیز تولید نفت این کشور با یک میلیون بشکه افزایش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز اوج خواهد گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش جدید خود به افزایش صادرات نفت آمریکا به ۳ میلیون بشکه در روز اشاره کرده است.

چنین میزانی از صادرات که در تاریخ صنعت آمریکا بی سابقه است، نسبت به ابتدای سال جاری افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ نیز طی گزارشی از روی آوردن برخی مشتریان ایران به نفت آمریکا خبر داده است.

برای نمونه پالایشگاه «ایندین اویل» طی قراردادی با آمریکا، واردات نفت از این کشور را در سال جاری مالی هند که از آوریل شروع می شود، به ۱۶.۶ میلیون بشکه خواهد رساند. این رقم در سال گذشته ۶.۶ میلیون بشکه بود. پالایشگاه یاد شده یکی از مشتریان عمده نفت ایران است.

منابع: آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، رویترز، بلومبرگ، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا