اخبار

واکنش به حکم اعدام متهمان اقتصادی| یک فعال حقوق بشر: متهمان اخیر قربانی هستند

واکنش به حکم اعدام متهمان اقتصادی| یک فعال حقوق بشر: متهمان اخیر قربانی هستند

احکام اعدام برای سه تن از متهمان پرونده اخلال در نظام اقتصادی در حالی صادر شده است که به گفته فعالان حقوق بشر به نظر می‌رسد، در کنار ابهامات حقوقی، هدف از صدور این احکام ایجاد ترس در جامعه برای مقابله با اعتراضات مردمی علیه فساد اقتصادی باشد.

سابقه صدور احکام اعدام برای اتهامات مالی در جمهوری اسلامی به سال های نه چندان دور باز می گردد که می توان به اعدام مه‌آفرید امیرخسروی در دهه نود و فاضل خداد در دهه هفتاد اشاره کرد؛ احکامی که در آن زمان نیز با شائبه‌های حقوقی روبرو بود.

این بار نیز در حالی مقامات قضایی اعدام را راه برخورد با فساد مالی انتخاب کرده و از صدور حکم اعدام برای سه متهم پرونده اقتصادی یعنی حمید باقری درمنی، وحید مظلومین (ملقب به سلطان سکه) و محمد اسماعیل قاسمی (متهم پرونده وحید مظلومین) خبر می دهند، که در کنار بسیاری از مشکلات حقوقی، این متهمان از دادرسی عادلانه نیز برخوردار نبوده‌اند.

صدور و اجرای حکم اعدام سالها است که یکی از اصلی ترین موضوعات نقض حقوق بشر در ایران است. در حالی که به اعتقاد فعالان حقوق بشر، به نظر می رسد علی رغم تلاش این فعالان برای پایان دادن به چنین احکامی، حالا مقامات حکومتی از این حکم به عنوان وسیله‌ای جهت سرکوب و ایجاد ترس در جامعه استفاده می کنند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در گفت و گو با صدای آمریکا با بیان این که جمهوری اسلامی از اعدام برای پاسخ به مشکلات عمده جامعه استفاده می کند، گفت: جمهوری اسلامی سالها به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزاران نفر را اعدام کرد، در حالیکه به خوبی میدانست که اعدام به هیچ وجه از میزان قاچاق کم نمیکند. امروز هم راه حلش برای از حل فساد مالی «اعدام» است.

او ادامه داد: اعدام در واقع مهمترین ابزار نظام برای ایجاد وحشت در جامعه، کنترل نارضایتی مردم و شیوه حکومتی برای منحرف کردن توجهات مردم از ریشه مشکلات، است. همانطور که اخیرا هم جمهوری اسلامی، کامیونداران اعتصاب کننده را به اتهام محاربه به اعدام تهدید کرده است.

این فعال حقوق بشر افزود: احکامی که در پرونده‌های اقتصادی اخیر صادر شده است، هیچ ارتباطی با مبارزه علیه فساد اقتصادی ندارند، بلکه تنها هدف آن ایجاد ترس در جامعه برای مقابله با اعتراضات مردمی بر علیه فساد اقتصادی است. آقای خامنه‌ای خود به خوبی میداند که منشاء اصلی فساد اقتصادی که گریبانگیر جامعه ایران است، ساختار غیردموکراتیک، غیرشفاف، و سرتاسر فاسد نظامی است که او رهبری‌اش را به عهده دارد.

امیری مقدم به روند دادرسی سه متهم پرونده اقتصادی اشاره کرد و گفت: این متهمان که به اعدام محکوم شده‌اند از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده‌اند و همگان می‌دانند که قربانیانی بیش نیستند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که در قبال استفاده بی رویه از احکام اعدام توسط مسئولان جمهوری اسلامی، واکنش نشان دهند.

او ادامه داد: این افراد در دادگاه ویژه «مفسدان اقتصادی» محاکمه شده اند که دادگاهی کاملا غیرشفاف است، به همین دلیل جزئیات زیادی در مورد این افراد نمی‌دانیم. فقط می دانیم که آقای مظلومین در تیر ماه دستگیر شده و در مدتی کمتر از ۴ ماه پس از دستگیری به اعدام محکوم شده است. این موضوع نشان دهنده روند شتاب زده رسیدگی به پرونده این متهم است.

امیری مقدم با بیان این که در دادگاه ویژه «مفسدان اقتصادی» کسانی احکام اعدام دارند، تنها ۱۰ روز مهلت تجدید نظرخواهی از دیوان عالی کشور داده می شود و امکان رسیدگی مجدد به پرونده و دفاع در دادگاه تجدیدنظر وجود ندارد، تاکید کرد: همه این موارد بر خلاف دادرسی عادلانه است. نحوه تشکیل این دادگاه ها و پروسه دادرسی هم از نظر قوانین بین المللی غیرقانونی است، و حتی بسیاری از حقوقدانان معتقدند که این دادگاه ها با قوانین ایران هم مغایرت دارند.

این فعال حقوق بشر با طرح این سوال که آیا متهمان محکوم به اعدام در مراحل نخستین پس از دستگیری وکیل مستقل داشته اند یا مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته اند، عنوان کرد: جواب این سؤال ها را نمیدانم، ولی تجارب پیشین از سیستم قضایی ایران، دادگاه‌های انقلاب و بخصوص نحوه دادرسی در پرونده‌های حساس سیاسی و امنیتی نشان میدهد که متاسفانه در جمهوری اسلامی نداشتن دسترسی به وکیل مستقل، اعتراف اجباری و عدم امکان دفاع در محاکمه رایج است و به احتمال زیاد در مورد این سه متهم نیز این موارد صدق می‌کند.

صدور احکام اعدام و زندان‌های سنگین در جمهوری اسلامی، در حالی است که در پرونده وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی مربوط به سکه، به گفته کارشناسان حقوقی و اقتصادی خرید انبوه سکه و نگهداری آن طبق قانون جرم تلقی نمی‌شود.

برخورد قضایی و امنیتی با دلالان ارز و سکه از بهار امسال، پس از افزایش شدید نرخ دلار و سکه صورت گرفت. دولت و دستگاه قضایی دلالان و برخی خریداران را متهم به جمع آوری دلار و سکه از بازار و ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت می‌کنند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-9.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا