اخبار

وزیر دفاع ایران: به هیچ کشوری اجازه دخالت در روابط با سوریه نمی‌دهیم

وزیر دفاع ایران: به هیچ کشوری اجازه دخالت در روابط با سوریه نمی‌دهیم

امیر حاتمی (چپ) وزیر دفاع ایران در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه.
امیر حاتمی (چپ) وزیر دفاع ایران در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه.

پس از انتشار گزارش‌های مختلف درباره تلاش اسرائیل برای خروج نیروهای ایران از سوریه، وزیر دفاع جمهوری اسلامی در سفر به دمشق اعلام کرد که «به هیچ طرف ثالثی اجازه دخالت در روابط دو کشور را نمی‌دهیم».

امیر حاتمی روز یکشنبه چهارم شهریور در دیدار با همتای سوری‌اش گفت که «‌آزادسازی کامل سرزمین سوریه بهانه را از بیگانگان برای مداخله در امور منطقه خواهد گرفت».

وی گفته که «حفظ تمامیت ارضی سوریه موجب ثبات این کشور و ثبات در منطقه خواهد شد».

براساس این گزارش، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در دیدار با وزیر دفاع ایران گفته است که «تمامی شایعات و فرافکنی‌ها» تاثیری «در ارتباط مستحکم‌» دو کشور «نخواهد داشت».

وزیر دفاع ایران روز یکشنبه برای انجام سفری دو روزه وارد دمشق پایتخت سوریه شد.

اسرائیل در دو سال گذشته اخراج نیروهای ایران و متحدانش از سوریه و به ویژه از مناطق مرزی این کشور با اسرائیل را در دستور کار برنامه‌های سیاسی و حملات نظامی خود قرار داده است.

نخست‌وزیر اسرائیل تیرماه امسال گفت که در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه پیام روشن‌اش این بود که کشورش مخالف هرگونه حضور ایران در سوریه است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که بنیامین نتانیاهو به ولادیمیر پوتین گفته کشورش قصد سرنگونی بشار اسد را ندارد اما مسکو باید ایران را به ترک سوریه فرا بخواند.

روسیه با استقرار نیروهای خود در مرز اسرائیل و سوریه، به‌دنبال آن است که از نگرانی‌های اسرائیل در مورد گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه بکاهد. هرچند رهبران اسرائیل تاکید کرده‌اند خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه هستند.

ولادیمیر پوتین اردیبهشت ماه امسال در دیدار با بشار اسد گفته بود که در مرحله استقرار صلح در سوریه، نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند.

بعد از آن هم الکساندر لاورنتیف، فرستاده پوتین در امور سوریه، تاکید کرد که این هشدار شامل نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان هم می‌شود.

با این حال وزارت خارجه ایران در واکنش به این سخنان اعلام کرد که سیاست‌های جمهوری اسلامی مستقل است و کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به کاری کند.

علاوه بر مواضع اسرائیل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نیز روز اول شهریور در دیدار با همتای روس خود، نیکلای پاتروشف، تاکید کرد که خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه برای واشینگتن اولویت دارد.

مشارکت ایران در بازسازی سوریه

وزیر دفاع ایران در دیدار با علی ایوب همتای سوری خود همچنین گفت که «توافق شده» است جمهوری اسلامی در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد.

وی تاکید کرد که بخش خصوصی ایران «از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار است».

ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد در جنگ داخلی هفت ساله این کشور هستند که صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

یحیی رحیم صفوی،دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، ۲۸ بهمن پارسال در یک سخنرانی گفته بود ایران باید هزینه‌هایی که در سوریه کرده است را از طریق «نفت، گاز و معادن فسفات» این کشور «برگرداند».

ایران در سال‌های گذشته کمک‌های مالی زیادی به سوریه کرده‌ است که از جمله آنها ایجاد دو خط اعتباری یک میلیارد دلاری و ۳.۶ میلیارد دلاری برای صادرات کالا به این کشور است.

ایران و سوریه همچنین توافق‌نامه‌های متعددی را در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، برق، انرژی و دیگر حوزه‌های صنعتی به امضا رسانده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ سال ۹۴ بر اساس برآورد‌ها و تحقیقات اعلام کرده بود که تهران سالانه شش میلیارد دلار هزینه حکومت اسد می‌کند و در مواردی این کمک مبلغی تا ۱۵ میلیارد دلار را در بر گرفته‌ است.

بر اساس گزارش خبرگزاری های آسوشیتد پرس ایرنا، روزنامه ایران و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا