اخبار

پومپئو: ترامپ لحن ویژه ای درباره ایران خواهد داشت

پومپئو: ترامپ لحن ویژه ای درباره ایران خواهد داشت

نیکی هیلی، مایک پومپئو  به همراه جان بولتون در یک نشست خبری در نیویورک
نیکی هیلی، مایک پومپئو به همراه جان بولتون در یک نشست خبری در نیویورک

یک روز پیش از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست گشایش هفتادوسومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه دوم مهر گفت تشدید فشار بر ایران برای دست کشیدن از عملکردی است که با ثبات در تضاد است.

مایک پومپئو به همراه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در نیویورک حضور یافته بود.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست با نگاهی به سرفصل شماری از موضوع‌هایی که در سخنرانی روز سه‌شنبه دونالد ترامپ مطرح خواهد شد، گفت که این سخنرانی لحنی «ویژه» در مورد ایران خواهد داشت.

آقای پومپئو جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین دولت حامی ترور در دنیا» معرفی کرد ولی او نیز مانند جان بولتون گفت که هدف آمریکا، ایجاد فشار بر ایران برای دست کشیدن از عملکردی است که با ثبات در تضاد است.

وزیر خارجه آمریکا این را نیز گفت دولت ترامپ در حالی کار خود را آغاز کرد که ایران بخش‌هایی از خاورمیانه را در سیطره داشت و تغییرات در عراق با «آیت‌الله (علی خامنه‌ای) و قاسم سلیمانی (فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران) بود ولی وی ابراز امیدواری کرد که عراق از دولتی ملی برخوردار شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت، هدف واشینگتن نه تغییر حکومت ایران، بلکه تغییر رفتار و عملکرد ایران است.

آقای بولتون این سخنان را در یک نشست خبری در نیویورک و در پاسخ به پرسشی در خصوص گفته‌های رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ بیان کرد.

آقای جولیانی روز ۳۱ شهریور در گردهمایی «سازمان جوامع ایرانیان آمریکا» که ظاهرا برگزار کننده اصلی آن سازمان مجاهدین خلق ایران بوده است، گفته بود که مجاهدین می‌توانند جایگزینی قدرتمند برای جمهوری اسلامی ایران باشند.

اما جان بولتون یادآور شد که دونالد ترامپ بر لزوم تغییر رفتار ایران تاکید کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در این نشست گفت، تا هنگامی که نظامیان ایران از سوریه بیرون نروند، آمریکا سوریه را ترک نخواهد کرد.

این سه مقام ارشد در آستانه سخنرانی آقای ترامپ در سازمان ملل، به مواضع واشینگتن در خصوص برخی مسائل جهان، از جمله ایران، کره شمالی و سوریه اشاره کردند.

کره شمالی

مایک پومپئو همچنین تاکید کرد که تحریم‌های شورای امنیت در مورد کره شمالی کماکان باقی می‌ماند و تعهد پیونگ‌یانگ به خلع سلاح هسته‌ای باید به صورت «غیر قابل برگشت» اجرایی شود.

دونالد ترامپ خود دوشنبه با رسیدن به نیویورک تاکید کرد که دولت او در پی دریافت نامه دیگری از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حال آماده کردن دیدار دوم رهبران است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست خبری دوشنبه در نیویورک گفت که پرزیدنت ترامپ روز سه‌شنبه همراه با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، میزبان شماری از رهبران جهانی خواهد بود.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند؛ این دومین سخنرانی وی در سازمان ملل است اما نخستین حضورش در ملل متحد بعد از خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای با ایران، در ۱۵ مرداد امسال است.

نظر به اینکه آمریکا در ماه جاری میلادی رئیس دوره‌ای شورای امنیت است، دونالد ترامپ همچنین چهارشنبه ۴ مهر در رخدادی کم سابقه، ریاست شورای امنیت را در نشستی از جمله در ارتباط با ایران در دست خواهد داشت اما هنوز معلوم نیست که حضور ایران در این نشست شورای امنیت در چه سطحی خواهد بود.

مایک پومپئو می‌گوید که «رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای است. او صحنه‌گردان کشور است». بیشتر بخوانید:

مایک پومپئو: مذاکره ترامپ با آیت‌الله خامنه‌ای جالب و مهم خواهد بود

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، که از یکشنبه شب برای حضور در مجمع عمومی به نیویورک رسیده، سه شنبه در روز گشایش مجمع عمومی، به فاصله‌ای کوتاه بعد از نطق آقای ترامپ، سخنرانی خواهد کرد.

آمریکا با وجود قرار دادن ۱۲ شرط برای تغییر عملکرد ایران در عرصه‌های مختلف، تاکید کرده که آماده مذاکره با سران جمهوری اسلامی ایران، حتی در سطح دونالد ترامپ با علی خامنه ای، رهبر نظام ایران، از جمله با هدف دستیابی به توافقی جامع در خصوص برنامه هسته‌ای و سلاح‌های موشکی ایران است؛ امری که با پاسخ پی در پی رد از سوی ایران روبرو شده است.

حضور امسال همزمان روسای جمهوری آمریکا و ایران در سازمان ملل متحد در حالی است که تا اِعمال دور بعدی تحریم‌های فلج کننده آمریکا علیه ایران کمتر از شش هفته باقی مانده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه گفته بود که افزون بر تحریم هایی که از ۱۳ آبان برقرار می شود، واشینگتن آماده برنامه ریزی برای تحریم‌های بیشتر از آن نیز هست اما توضیح بیشتری نداد.

بیم از «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» از ۱۳ آبان به بعد، و همچنین نتایج عملی دور نخست بازگشت تحریم‌ها که از ۱۵ مرداد علیه ایران اجرایی شد، شیرازه امور اقتصادی و مالی ایران را به آستانه فروپاشی جدی سوق داده؛ ارزش پول ایران را بشدت متزلزل کرده و آن را به بیش از ۱۶ هزار تومان در برابر هر دلار آمریکا رسانده و همزمان نشانه هایی از قحطی کالاها و وخیم شدن زندگی روزانه و بویژه خورد و خوراک خانواده‌های ایرانی بروز کرده است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…