اخبار

پیروزی حزب‌الله در انتخابات لبنان و تاثیرش بر تنش بین ایران و اسرائیل

انتخابات پارلمانی لبنان از اوضاع سوریه وتنش میان قدرت‌های منطقه‌ای متاثر بود. حزب‌الله و گروه‌های متحدش توانستند اکثریت آراء در پارلمان لبنان را کسب کنند. این پیروزی همزمان است با اوج جنگ لفظی بین ایران و اسرائیل.در روز یکشنبه (۷ مه/۱۷ اردیبهشت) حزب‌الله و متحدان سیاسی‌اش، جنبش شیعه “امل” به رهبری نبیه بری، رئیس پارلمان و جنبش مستقل “میهنی آزاد” به رهبری میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان توانستند در نخستین انتخابات این کشور پس از ۹ سال، بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را کسب کنند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

حزب مستقبل سعد حریری، نخست‌وزیرسنی و مورد حمایت غرب با وجود از دست دادن چندین کرسی، همچنان دولت جدید لبنان را تشکیل خواهد داد. نخست‌وزیر لبنان بر اساس سیستم تقسیم قدرت فرقه‌ای در این کشورباید یک سنی‌مذهب باشد.

احزاب مسیحی هم با افزایش دو برابری نمایندگان خود در پارلمان از هشت به ۱۵ توانسته‌اند به پیروزی بزرگی دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: استقبال ایران از نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان

مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی کم‌تر از انتخابات سال ۲۰۰۹ بود. در آن دوره ۵۴ درصد صاحبان حق رای در انتخابات شرکت کردند. میزان مشارکت این بار اما از ۴۹ درصد فراتر نرفت. در مناطق شیعه‌نشین لبنان برخلاف بقیه نقاط شمار رای دهندگان لبنان بیشتر بوده است.

واکنش اسرائیل: حزب‌الله = لبنان

نفتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش اسرائیل یکی از نخستین سیاستمداران اسرائیلی است که بلافاصله به “پیروزی حزب‌الله” واکنش نشان داد. بنت در یک پیام توئیتری خود نوشت: «نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است. حزب‌الله = لبنان.»

او تاکید کرده است که اسرائیل بین حزب‌الله و دولت مستقل لبنان تفاوتی قائل نیست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز دوشنبه (۷ آوریل/ ۱۷ اردیبهشت) در واکنش به انتخابات پارلمانی در لبنان گفت که ایران از انتخاب مردم لبنان حمایت می‌کند. قاسمی افزود: «ما به کسانی که توانسته‌اند اکثریت آرای مردم لبنان را به دست آورند تبریک می‌گوییم».

درست یک روز پیش از انتخابات پارلمانی لبنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی را به خاطر حضور نظامی‌اش در سوریه به‌شدت مورد حمله قرار داد و گفت: «ما خواهان رویارویی [با ایران] نیستیم، اما اگر چنین تقابلی ضروری باشد، بهتر است همین حالا صورت گیرد تا در آینده».

از نظر نخست‌وزیر اسرائیل، ایران تلاش دارد با کمک متحد منطقه‌ای خود حزب‌الله، جبهه جدیدی را در سوریه علیه اسرائیل بگشاید. سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله درگیری نظامی گسترده‌ای رخ داد.

در چنین شرایطی پیروزی یک جریان طرفدار ایران در لبنان تا چه حد می تواند در تنش بین ایران و اسرائیل تاثیرگذار باشد؟

“فقط حزب‌الله پیروز نشد”

منشه امیر، کارشناس امور خاورمیانه از اسرائیل به دویچه وله می‌گوید اکثریت مطلق حزب‌الله با همکاری حزب امل و دیگر سازمان‌های شیعه بوده است و حزب‌الله به تنهایی آن را بدست نیاورده و به تنهایی قدرت نرسیده است.

او افزود: «بزرگترین فراکسیون حزبی در لبنان همچنان حزب مستقبل متعلق به حریری خواهد بود. حزب مستقبل و اهل تسنن در لبنان هنوز بزرگترین حزب سیاسی لبنان محسوب می‌شوند. گرچه ما فالانژها و مارونی‌ها را هم حساب می‌کنیم. مارونی‌ها دو دسته‌اند. یک گروه طرفدارحزب‌الله است و از حکومت ایران پشتیبانی می‌کنند و گروه دیگر مخالف ایران هستند و طرفدار مستقبل است.»

به گفته منشه امیر بزرگترین خطر برای اسرائیل از دو جهت است از یک طرف وجود سپاه پاسداران در سوریه و از جهت دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان است. این کارشناس اسرائیلی امور خاورمیانه گفت: «باید توجه کرد که از درگیری نظامی بین حزب‌الله با اسرائیل ۱۰ سال می‌گذرد و در این ۱۰ سال حزب‌الله جرئت نکرده است به تعرض تازه‌ای علیه اسرائیل دست بزند. اما تنش بین حکومت ایران و اسرائیل به نقطه حساسی رسیده و ایران طرفدار جنگ نیابتی است و شاید بخواهد یک بار دیگر حزب‌الله لنبان را در برابر اسرائیل قرار بدهد.»

به گفته آقای منشه حزب‌الله در موقعیت دشواری قرار گفته و متهم است به فرار ده‌ها هزار سوری به خاک لبنان. او همچنین “پولی کلانی که حکومت ایران در انتخابات لبنان صرف کرده” را یکی از عوامل پیروی حزب‌الله دانست.

قوی شدن حزب الله و بیشتر شدن تنش بین ایران و اسرائیل

آقای منشه امیر در ادامه افزود: «هرچه حزب‌الله در لبنان قوی‌‌تر بشود تنش بین اسرائیل و ایران بیشتر خواهد شد. چون حزب‌الله یک جنبش داخلی و ملی لبنان نیست بلکه بازوی عملیاتی یک حکومت بیگانه است که با کمک پول‌های کلان توانسته این قدرت را درلبنان بدست بیاورد. اسرائیل مایل به جنگ نیست و می‌خواهد آرامش در منطقه حفظ شود و واکنش اسرائیل به کنش حزب‌الله بستگی دارد.»

بیشتر بخوانید: وعده میلیاردها دلار کمک مالی به لبنان

گیل مورسیانا، از بنیاد علم و سیاست در برلین هم درگفت‌وگو با دویچه وله فارسی در باره تاثیر پیروزی حزب‌الله بر تنش اسرائیل و ایران گفت که از نظر اسرائیل حتی بدون توجه به نتیجه انتخابات در لبنان، حزب‌الله در این کشور همچنان دست بالا را خواهد داشت و هر نتیجه‌ای این شرایط را به صورت قابل ملاحظه‌ای تغییر نمی‌دهد.

این کارشناس بنیاد علم و سیاست در برلین تاکید می‌کند: «توان نظامی حزب‌الله متاثر از تحولات سیاسی در لبنان نیست و اسرائیل این گروه را به عنوان یک نیروی سیاسی مستقل نمی‌شناسد که دیدگاه‌های لبنانی‌ها را نمایندگی کند. به عنوان نمونه می‌توان به پیوستن حزب‌الله لبنان به ایران در نزاع سوریه اشاره کرد که بر خلاف نظر بسیاری از لبنانی‌ها بود.»

مناقشه اسرائیل و حزب‌الله بر سر مرز آبی و ساختن دیوار

به گفته آقای مورسیانا اگر حزب‌الله در لبنان به پیروزی سیاسی در لبنان دست پیدا کند، موقعیت بهتری برای حمایت از سیاست‌های منطقه‌ای ایران خواهد داشت.

او در این ارتباط همچنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر حزب‌الله می‌تواند دو موضوع را برای بالا بردن تنش با اسرائیل داشته باشد و از آن‌ها برای حمله به اسرائیل استفاده کند. مورد اول به اختلاف در تعیین مرز آبی میان اسرائیل و لبنان بر می‌گردد که در این منطقه منابع گازی وجود دارد. موضوع دیگر ساختن دیوار در مرز اسرائیل و لبنان است.»

به باور این کارشناس پیروزی سیاسی حزب‌الله و قدرت گرفتن بیشتر این گروه در لبنان می‌تواند به ایران قدرت مانور بیشتری برای حمله به اسرائیل بدهد. همه این‌ها ولی شرایط اسرائیل را تغییر نمی‌دهد، زیرا آن‌ها می‌دانند که در هرگونه فعالیت علیه اسرائیل حزب‌الله مشارکت خواهد داشت.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…