اخبار

چین از تجارت با تهران دفاع کرد؛ کار دشوار معامله با ایران از «مسیر سخت» امارات

چین از تجارت با تهران دفاع کرد؛ کار دشوار معامله با ایران از «مسیر سخت» امارات

وزارت امورخارجه چین می گوید روابط تجاری این کشور با ایران باز، روشن، و قانونی است.

به گزارش رویترز، وزارت امورخارجه چین این مطلب را روز چهارشنبه و بعد از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد.

آمریکا می گوید شرکت هایی که با ایران مراوده تجاری داشته باشند از دسترسی به بازار آمریکا ممنوع خواهند شد.

روز دوشنبه ۱۵ مرداد، پرزیدنت ترامپ فرمان اجرایی بازگشت تحریم های جمهوری اسلامی ایران را که از سه سال پیش توسط باراک اوباما معلق شده بود، امضا کرد.

این تحریم ها از روز ۷ اوت برابر با ۱۶ مرداد اجرایی شد و شامل بازگشت تحریم خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستد های مالی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین ارائه هر گونه کالا و خدمات در ارتباط با بخش خودرو سازی ایران منع می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که توافق اتمی ایران معیوب است و به همین دلیل واشنگتن از آن خارج می‌شود.

پرزیدنت ترامپ از پیش از روی کار آمدن، برجام را توافق بد و یکجانبه خوانده بود.

خردادماه گذشته نیز وزیر خارجه آمریکا راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد و ضمن اعلام فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی، اعلام کرد اگر ایران به ۱۲ شرط آمریکا عمل کند، می تواند با ایالات متحده توافق جدیدی داشته باشد.

دونالد ترامپ گفته است حاضر است با ایران بدون پیش شرط گفتگو کند، اما رهبران ایران این موضوع را تاکنون رد کرده اند. هرچند برخی از چهره های سیاسی در ایران گفته اند این پیشنهاد باید بررسی شود.

رابطه نزدیک تهران – پکن

پکن با ایران به ویژه در بخش انرژی روابط نزدیکی دارد. وزارت امورخارجه چین در بیانیه‌ای که در پاسخ به پرسش های رویترز به این خبرگزاری فرستاده، می گوید چین، پیوسته با تحریم های یکجانبه ای که حوزه اجرایی آنها فراتر از مرزهای داخلی است، مخالف بوده است.

چین همچنین گفته است روابط تجاری اش با ایران ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

چین مشتری اول نفت ایران است و روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از تهران می خرد که معادل ۷ درصد کل واردات نفت چین است. با توجه به قیمت های کنونی بازار نفت، واردات نفت چین از ایران معادل ۱۵ میلیارد دلار در سال است.

شرکت ملی نفت چین میلیاردها دلار در میدان های مهم نفت ایران نظیر یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه گذاری کرده است و از ایران به چین نفت می فرستد.

در همین حال، نشریه وال استریت جورنال گزارش داده است که چین، روسیه و هند که گفته اند با وجود تحریم های آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه می دهند، با مشکلات بانکی برای معامله با ایران روبرو هستند. بر اساس این گزارش، این کشورها دریافته اند که دیگر نمی توانند به شرکای بانکی معمول خود در امارات متحده عربی برای معامله با ایران اتکا کنند.

به نوشته وال استریت جورنال، مقامات شرکت ملی نفت چین می گویند مسیر امور مالی با ایران عمدتا از دبی عبور می کند و آنها در این باره با مشکلات زیادی روبرو هستند.

ماه گذشته میلادی وزارت خزانه داری آمریکا گفت به امارات در متلاشی کردن یک شبکه غیرقانونی انتقال پول به ایران کمک کرده است.

امارات متحده عربی، به همراه عربستان سعودی، از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای با ایران و افزایش فشار بر تهران حمایت کرده اند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/08/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-47.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…