اخبار

کشمکش بر سر تلگرام و پیا‌م‌رسان‌های ‌بی‌ظرفیت بومی

وزیر ارتباطات ایران می‌گوید تلگرام مشابه داخلی ندارد و خواستار آن است که صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی به وزارت ارتباطات سپرده شود. شماری از مسئولان سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی خواستار فیلترینگ تلگرام هستند.نمایندگان فراکسیون “اصولگرایان رهرو ولایت” در مجلس شورای اسلامی می‌گویند تلگرام باید مسدود شود. آنها هفته گذشته دیداری با مسئولان اطلاعات سپاه پاسداران در مورد نحوه کار تلگرام و سرورهای این پیام‌رسان داشتند.

محمد علی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ و یکی از نمایندگان ولایی در مورد دیدار با مسئولان اطلاعات سپاه به اعتمادآنلاین گفته است: «بیشتر سوالاتی که از طرف نمایندگان مطرح بود، پرسیده شد و آن‌ها هم توضیحاتی ارائه کردند. به‌هرحال آن‌ها روی این موضوع کار کرده‌اند. یکی از وظایف اطلاعات سپاه این است که تهدیدها را بشناسد و بر مبنای ارزیابی روش این تهدیدها اطلاع‌رسانی کند.»

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه از پیام‌رسان تلگرام رضایت ندارد. مسئولان سپاه فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی، از جمله تلگرام را تابع “نظام سلطه” و “پروژه‌های اطلاعاتی نفوذ” می‌دانند و معتقدند فضای مجازی در خدمت آمریکا و اسرائیل است.

حسین نقوی، سخنگوی فراکسیون ولایت پس از دیدار نمایندگان این فراکسیون با اطلاعات سپاه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «انتظار می‌رود مراجع ذیربط در حوزه فضای مجازی کشور به وظیفه انقلابی، شرعی و ملی خود عمل کنند. فضای مجازی در خدمت آمریکا و رژیم صهیونیستی است و مردم را باید از چنگ آنها نجات داد.»

دورخیز حکومت برای فیلتر کردن تلگرام

بحث فیلترینگ تلگرام از سال گذشته و پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه آغاز شد. مخالفان می‌گویند که تلگرام به ابرازی برای برنامه‌ریزی حرکت‌های ضدحکومتی از سوی “بیگانگان” تبدیل شده است و باید مانع فعالیت آن در ایران شد. علاءالدین بروجردی، یکی از اعضای فراکسیون ولایت که رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس است، اوایل فروردین‌ماه گفت: «تلگرام به زودی جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.» بروجردی پیش‌بینی کرد که این تصمیم “حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین)” عملی شود و افزود :«این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.»

رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس مشخص نکرد که منظور او از “بالاترین سطح” کدام مرجع تصمیم‌گیری است. بالاترین سطح تصمیم‌گیری در مورد فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی است که ریاست آن بر عهده حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی است. اما حسن روحانی بارها تأکید کرده که مخالف مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام است. او از جمله بر اهمیت اقتصادی این پیام‌رسان تأکید می‌کند. این شبکه به دلیل ظرفیت‌های آن برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا برای دولت روحانی اهمیت قابل‌توجهی دارد.

فروش مستقیم کالا (فروشگاه‌های اینترنتی)، عرضه خدماتی مانند تاکسی‌های آنلاین و تبلیغات بازرگانی از مهم‌ترین کسب وکارهای اینترنتی در ایران به شمار می‌روند که در چند سال گذشته به طرز قابل‌توجهی گسترش یافته‌اند. بیشتر این فعالیت‌ها از طریق تلگرام انجام می‌شود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

حامیان حسن روحانی مقصود اصلی نمایندگان مجلس برای مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام به بهانه اعتراضات دی‌ماه را ترفندی برای ضربه‌‌زدن به دولت روحانی می‌دانند.

برخی از مشاوران روحانی، مانند شهیندخت مولاوردی، دستیار امور حقوق شهروندی، بر آزادی تلگرام تأکید دارند، تا شهروندان میان شبکه‌های گوناگون حق انتخاب داشته باشند. خانم مولاوردی گفته است: «در دولت قائل به این هستیم که انحصار استفاده از پیام‌رسان خارجی شکسته شود، اما این حق را نیز برای شهروندان باید قائل باشیم که بتوانند از میان گزینه‌های مختلف داخلی و خارجی انتخاب داشته باشند.»

تلاش‌های بی‌نتیجه وزیر ارتباطات

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی می‌گوید سرویس مشابه تلگرام در ایران نداریم و نمی‌توانیم ظرفیت‌های آن را با استفاده از پیا‌م‌رسان‌های بومی جایگزین کنیم.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود در مورد “انسداد سرویس‌های بین‌المللی” در ایران هشدار داده است. او نوشته است: «انسداد سرویس‌های بین‌المللی صرفا با هدف تشویق کاربران به استفاده از سرویس داخلی می‌تواند به ضدهدف تبدیل شود. شرکتهای کسب و کار نوپا در کشور نیز بر همین موضوع تاکید دارند.»

جهرمی در پاسخ به “سوالات و اعتراضات زیادی را در خصوص فیلترینگ یا عدم انجام آن” از سوی مخاطبان صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «وزارت ارتباطات مرجع تصویب و تصمیم پالایش (فیلترینگ) یا رفع آن نیست، بلکه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بنابر قانون ملزم به اجرای مصوبات کمیته ها و شوراهای مشخص شده در این حوزه و احکام قضایی است.»

او همزمان تأکید کرده است: «به عنوان وزیر ارتباطات، تا کنون تلاش زیادی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربران در اپراتورهای ارتباطی نموده‌ام و اگر قانون اختیارات لازم را به وزارت ارتباطات بدهد برای صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی نیز تلاش لازم را خواهم نمود.»

وزیر ارتباطات دولت روحانی نوشته است: «برای اصلاح مصادیق مجرمانه و نیز توقف نظام رای گیری آنلاین انسداد سایتهای اینترنتی که در برخی مواقع باعث برخوردهای سلیقه‌ای با سایتهای اینترنتی است، تلاشهایی کرده‌ایم که تاکنون نتیجه لازم را نداشته اما به این تلاش که لازمه رشد ظرفیت‌های بومی نیز هست ادامه خواهیم داد.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا