اخبار

گزارش وال استریت جورنال: اعتصابات کارگری و اعتراضات کارگران در سراسر ایران گسترش می یابد

روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی نوشت: معلمان در یزد دست به اعتصاب زدند. کارگران فولاد و پرسنل بیمارستان در اهواز محل کار خود را ترک کردند. کارکنان راه آهن در حومه تبریز به خیابان ها آمدند؛ و اتحادیه رانندگان اتوبوس در تهران علیه شرکت های خصوصی که راه های شهری را کنترل می کنند اعتراض کردند.

این ها نمونه ای از گسترش صدها ناآرامی در ایران و نشانه ای از نارضایی عمیق از مشکلات اقتصادی کشور است. کارگران نه تنها علیه کارفرما بلکه علیه خود حکومت برخاسته اند و فشارها بر رهبرانی که طی دو سال لغو تحریم های بین المللی وعده روزهای بهتر را داده بودند، افزایش می یابد.

اگر پرزیدنت دونالد ترامپ در ۱۲ ماه مه تصمیم به ترک برجام بگیرد، این وضع بدتر خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا گفته است شنبه تصمیم خود را دراین باره اعلام خواهد کرد.

قیمت تخم مرغ، گوشت و نان امسال ۱۰ درصد بالا رفته است. نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است و سقوط شدید ارزش ریال در برابر دلار باعث افزایش بهای کالاهای وارداتی و مداخله بانک مرکزی در هفته های اخیر شده است. افزایش قیمت نفت کمی آسودگی خاطر به همراه داشته است، اما مصرف کنندگان می گوید هنوز مزایای آن را مشاهده نکرده اند.

صدها میلیون دلار پول دریافت شده در نتیجه لغو تحریم ها به جای این که صرف اقتصاد ملی شود، خرج مداخلات نظامی ایران در سوریه و حمایت از حزب الله لبنان شده است.

جعفر عظیم زاده، دبیرکل اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پیامی در «تلگرام» می گوید: «در کجای دنیا دیده اید که دستمزد چهار برابر زیر خط فقر کارگر را نپردازند، آنوقت گارد ویژه بخواهد به زور سرکوب، کارگر را وادار به کار کند؟ این بردگی است.»

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<