اخبار

گزارش وال استریت جورنال درباره تحریم جدید بانک‌های ایران توسط آمریکا

گزارش وال استریت جورنال درباره تحریم جدید بانک‌های ایران توسط آمریکا

وال استریت جورنال در گزارشی نوشت: تازه ترین اقدام واشنگتن در تحریم شبکه چند میلیون دلاری شرکت ها، بانک ها و صندوق های تامین کننده «بسیج»، زمینه را برای مرحله بعدی تحریم های فلج کننده اقتصادی آماده کرده و هشداری به شرکت ها و دولت های کماکان در تعامل با ایران است.

آمریکا امیدوار است با هدف گرفتن شبکه مالی بسیج و اظهار استفاده این گروه از کودک-سرباز و دیگر موارد نقض حقوق بشر، نه تنها مانع تامین مالی این واحد سپاه پاسداران شود، بلکه شرکت های طرف تجارت با ایران را از ادامه فعالیت بترساند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید: «سپاه پاسداران همه جای اقتصاد ایران ریشه دوانده است. این دقیقا همان فعالیت هایی است که ما به دیگر شرکت ها و دولت ها نسبت به آن به شکل گسترده ای هشدار داده ایم.»

تحریم های وزارت دارایی آمریکا به این معنی است که مالکیت بسیج و کنترل اش بر بانک ها و شرکت ها در سراسر اقتصاد ایران در هم تنیده است. قرار بود بسیاری از این نهادها در دور بعدی تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان هدف شدیدترین تحریم ها قرار بگیرند.

اما تحریم های اعلام شده در روز سه شنبه واحد شبه نظامی ایران را که از سوی گروه های حقوق بشری محکوم شده و در لیست سیاه بسیاری از دولت های غربی از جمله اتحادیه اروپا است به شرکت ها و نهادهای مالی در اروپا و سراسر جهان مرتبط می کند.

با توجه به ابهام و عدم شفافیت در اقتصاد ایران و ابعاد نقش سپاه پاسداران در آن اقتصاد، شرکت ها و بانک ها با ادامه تماس هایشان با ایران با خطر جریمه و لطماتی به سوابق شان روبرو هستند.

وزارت دارایی آمریکا می گوید «بانک مهر اقتصاد» رابط شبکه بسیج است و از طریق سود سهام و خط های اعتباری بی بهره صدها میلیون دلار در اختیار «بنیاد تعاون بسیج» قرار داده است.

«بانک ملت» که در دوره اوباما به دلیل کمک به تامین مالی برنامه هسته ای ایران هدف تحریم بود، همین میزان پول را به «بانک مهر اقتصاد» سرازیر کرده است. بانک ملت متعلق به «بنیاد تعاون بسیج» است و شعبه هایی در آلمان، بریتانیا، ترکیه و کره جنوبی دارد.

موسسه سرمایه گذاری «بانک مهر اقتصاد» مالک یا سهام دار شرکت های ایرانی بسیاری از جمله بزرگترین تراکتورسازی خاورمیانه و شمال آفریقا، تجارت چند میلیارد دلاری زینک و سرب، شرکت های مهندسی، سرمایه گذاری، شیمیایی و ذوب فلزات است.

استیو منوشن، وزیر دارایی آمریکا، می گوید: «این شبکه گسترده، زیرساخت های مالی را در اختیار بسیج گذاشته تا به جذب، آموزش و مغزشویی کودک سربازهایی بپردازد که به دستور سپاه پاسداران به زور به میدان جنگ کشانده می شوند. جامعه بین المللی باید بداند که تعاملات پیچیده تجاری با شبکه بسیج و شرکت های صوری سپاه پاسداران پیامدهای انسان دوستانه واقعی در سطح جهان دارد.»

«دیده بان حقوق بشر» بسیج را به شکنجه، ضرب و شتم و تجاوز زندانیان سیاسی متهم کرده است و آن نهاد را مسئول جذب مهاجران افغان کم سن و سال ساکن ایران برای اعزام به جنگ سوریه می داند.

یکی از موسسات مالی گرفتار شده در روند اعمال فشارهای حداکثری بر رژیم ایران، موسسه پیام رسانی مالی جهانی موسوم به «سوئیفت» در بروکسل است.

ترجیح بعضی سیاستگذاران آمریکایی این است که اگر «سوئیفت» ارتباط مالی اش با ایران را در راستای تعمیق انزوای جهانی تهران قطع نکند، هدف تحریم قرار بگیرد. استدلال دیگران این است که تحریم مبادلات بانکی ایران همان تاثیر را دارد بدون این که با انجام اقدامی علیه یک موسسه متحد اختلافات میان آمریکا و اروپا عمیق تر شود.

برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-77.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…