اخبار

یک صد انگیزه برای شرکت در جنبش اعتراضی ⁩

بسیاری از ایرانیان در طول یک ماه و چند روز گذشته هنوز با تردید نسبت به جنبش اعتراضی و آینده ی آن می نگرند. شاید یکی از بهترین روش های ایجاد انگیزه در آنان این است که تصویری از ایران متفاوتی که به واسطه ی پیروزی این حرکت و عبور از سد جمهوری اسلامی خواهیم داشت ارائه دهیم. 

در این نوشتار نگارنده از دید خویش چنین ایرانی را در قالب صد امر متفاوت و بهبود مشخص وضعیت و شرایط در آینده ارائه داده است. بدیهی است که احتمال و اعتبار تحقق آن چه در این جا می آید در قالب این نوشتار به طور صرف بر اساس باورها و آرزوهای نویسنده است و آن چه در واقعیت روی خواهد داد حاصل عقل و اراده ی جمعی ایرانیان خواهد بود. اما هدف در این جا به طور صرف زایش انگیزه برای خروج از انفعال و شرکت در جنبشی است که ایران را به واقعیتی نو تبدیل خواهد کرد.

**

۱.    به فردایی فکر کنید که در آن آبی که می نوشید آلوده به مواد بیماری زا و گل آلود و سرطان زا نیست، بلکه سالم و تصفیه شده است.

۲.   به فردایی بیاندیشید که در آن هوایی که تنفس می کنید آلوده به ریزگردها و مواد شیمیایی سرطان زای بنزین های غیر استاندارد نیست. 

۳.    به فردایی بیاندیشید که اینترنت پرسرعت و ارزان و بدون کمترین فیلترینگ  و محدودیت در اختیار شماست. 

۴.    به فردایی بیاندیشید که در آن خیابان ها انباشته از ترافیک مرگبار، وقت کش و خسته کننده نیست و عبور و مرور به طور روان و عادی انجام می شود. 

۵.    به فردایی بیاندیشید که در آن مطبوعات بدون سانسور و آزاد بوده و می توانند هر آن چه را که برای خوشبختی و سعادت مردم لازم می دانند منتشر کنند.

۶.    به فردایی بیاندیشید که تمامی ابزارهای شبکه های مجازی در دسترس ایرانیان بوده و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه نخواهد بود 

۷.    به فردایی بیاندیشید که در آن منابع آبی کشور به طور عقلانی و علمی مدیریت شده و از هدر دادن آن و سوء استفاده از آن برای مواردی که به نفع فعالیت های کشاورزی یا صنعتی خصولتی ها ست پرهیز می شود. 

۸.    به فردایی بیاندیشید که در آن در بهترین دانشگاه های خاورمیانه و به تدریج جهان درس می خوانید و هزاران هزار دانشجو از سراسر جهان آرزو می کنند بتوانند در دانشگاه های ایران درس بخوانند. 

۹.    به فردایی بیاندیشید که در آن تمامی دروس مزخرف و بی معنا و بی محتوا حذف شده و جای آن را برنامه های درسی پر محتوا و متناسب با نیازهای جامعه پر کرده است.. 

۱۰.    به فردایی بیاندیشید که در آن مدارس کشور مجهز به بهترین تجهیزات و امکانات آموزشی با بهترین معلم ها و قویترین محتوای به روز شده ی درسی برای دانش آموزان است. 

۱۱.    به فردایی بیاندیشید که به بازسازی منابع آبی زیرزمینی خود پرداخته ایم و با صرفه جویی و ابتکارات علمی و نوآورانه آن را به حد استانداردهای بالای جهانی رسانده ایم. 

۱۲.   به فردایی بیاندیشید که از طریق کشاورزی علمی مانند سیستم آبیاری قطره ای مصرف آب را به حداقل رسانده و با استفاده از انتخاب های بهینه، بیشترین صرفه جویی در مصرف آب و بهره برداری از خاک ها را دنبال می کنیم. 

۱۳.    به فردایی بیاندیشید که مشکل مسکن را حل کرده و موفق شده ایم برای هر خانوار ایرانی یک سرپناه مناسب در ساختمان های دارای استانداردهای بالای مهندسی تقدیم کنیم.. 

۱۴.    به فردایی بیاندیشیم که با بازسازی منابع مالی خود موفق به تقویت پول ملی کشور شده ایم و واحد پولی ما در میان معتبرترین ها در سطح جهانی خواهد بود.

۱۵.    به فردایی بیاندیشیم که در آن کارگران سراسر ایران در بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دارای حداقل دستمزد کافی برای تامین تمامی نیازهای اساسی خود هستند و به واسطه ی اتحادیه های کارگری قدرتمند و گسترده از حق و حقوق خویش دفاع می کنند. 

۱۶.    به فردایی بیاندیشیم که در آن نظام مالیاتی کشور چنان سامان یافته است که هر ایرانی سهم مالیاتی عادلانه ی خود را پرداخت کرده و از آن سوی شاهد به کارگیری بهینه ی مالیات ها توسط دولت برای ارائه ی خدمات و توسعه ی کشور خواهد بود.

۱۷.    به فردایی بیاندیشیم که نظام اداری کشور باز تعریف شده و با استفاده از آخرین فن آوری ها و بازآموزی های حرفه ای، کلیه ی خدمات مورد نیاز کشور را به بهترین و سریعترین شکل ممکن در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد. 

۱۸.    به فردایی بیاندیشیم که در آن فساد مالی و اداری اگر نه به صفر، به حداقل رسیده است چرا که تمامی انگیزه ها برای فساد و ارتشاء و تمامی فرصت ها برای آن از میان رفته است و نظارت دقیق اعمال می شود.  

۱۹.   به فردایی بیاندیشیم که در آن حقوق زنان هم اندازه ی مردان بوده و هیچ تبعیضی جز تبعیض مثبت (positive discrimination) و آن هم برای موارد و مدتی که ضروری است، میان زن و مرد وجود نخواهد داشت.

۲۰.    به فردایی بیاندیشیم که در آن نابرابری های طبقاتی و اجتماعی به حداقل رسیده و ساز و کارهای نهادینه در پی کاهش هر چه بیشتر این نابرابری ها و ممانعت از بازتولید یا گسترش آنها از طریق یک سیستم مالیاتی قدرتمند و یک نظام توزیع عادلانه ی ثروت حکمران است. 

۲۱.    به فردایی بیاندیشیم که در آن تمام نهادها و نیروهای انتظامی در یک نهاد تحت نامی مانند «شهربانی» تجمیع و ادغام شده است و به صورت حرفه ای، ضابطه مند و قانون گرا و تحت نظر، مختص ارائه ی خدمات و امنیت به شهروندان است و بس. 

۲۲.    به فردایی بیاندیشیم که در آن تمامی نهادهای شبه نظامی حذف و تمامی دستگاه های نظامی در یک نهاد واحد و حرفه ای تحت نامی مانند «ارتش ایران» ادغام شده است و با رعایت تمامی استانداردهای قانونی و فنی لازم، بالاترین قدرت در دفاع از سرزمین و ملت ایران را ارائه می دهد. ارتشی که زیر نظر فرمانده ی کل قوا که همان بالاترین مقام منتخب کشور است قرار خواهد داشت. 

۲۳.    به فردایی بیاندیشیم که در آن هیچ نهادی برای جاسوسی کردن از شهروندان در امور شخصی و زندگی روزمره شان وجود ندارد و تنها تامین امنیت ملی کشور در مقابل توطئه های احتمالی بیگانگان را یک نهاد زیر نظر دولت بر عهده خواهد داشت. 

۲۴.    به فردایی بیاندیشیم که صنعت ایران بر اساس ضرورت ها و نیازها و مزیت های نسبی بازتعریف شده و با بالاترین درجه از کارآیی و کارآمدی به اقتصاد کشور خدمت خواهند کرد. 

۲۵.     به فردایی بیاندیشیم که تمامی ثروت های طبیعی ایران زیر نظارت دولت و براساس تصمیمات مجلس منتخب مردم مدیریت شده و کلیه ی درآمدهای آن با مکانیزم های دقیق نظارتی به خزانه ی عمومی کشور واریز می شود. 

۲۶.    به فردایی بیاندیشیم که بساط آخوندها برای دزدی و ثروت اندوزی جمع شده و شغلی به اسم «آخوند» وجود نخواهد داشت. آموزش مذهبی فقط در قالب نهادهای خصوصی و آن هم با نظارت کامل دولت و نهادهای مردمی انجام شده و هر گونه دخالت ورزی مذهب در امور عمومی جامعه ممنوع خواهد بود. 

۲۷.   به فردایی بیاندیشیم که در آن، مذهب و اعتقادات مذهبی هرکس امر خصوصی وی محسوب شده و براساس یک اصل ساده مدیریت می شود: کسی به اعتقاد مذهبی فرد کاری ندارد و فرد با اعتقاد مذهبی خود به کار دیگری نباید کاری داشته باشد. هرگونه دخالت ورزی ناخواسته به زندگی یا افکار دیگری بر اساس اعتقادات مذهبی ممنوع خواهد بود و دولت با تمام قوا مانع از هرگونه حرکتی برای بیرون گذاشته شدن پای مذهب از حوزه ی شخصی خواهد شد. 

۲۸.    به فردایی فکر کنیم که در آن نگارش، چاپ و نشر کتاب آزاد و به دور از هرگونه ممیزی و سانسور می باشد. یگانه خط قرمز رعایت مرزهای هنجارمند جامعه است که بر اساس واکنش جامعه ی مدنی صورت می گیرد. همین امر در مورد مطبوعات و رسانه ها و سایر اشکال چاپ و نشر حاکم خواهد بود و دولت در این امور دخالتی نخواهد داشت. 

۲۹.    به فردایی فکر کنیم که در آن کلیه ی ساختمان های مسکونی یا تاسیسات غیر مسکونی مانند سد و سوله و انبار و امثال آن بر اساس استانداردهای مدرن و امروزی سنجیده و در صورت لطمه به طبیعت و محیط زیست و یا خطرآفرینی برای جان انسان و حیوانات از میان برداشته شده و در جهت بازسازی ویژگی های طبیعی محیط آن اقدام خواهد شد. 

۳۰.    به فردایی فکر کنیم که در آن اعتیاد از ایران ریشه کن خواهد شد چرا که جامعه بستر زاینده ی گرایش به اعتیاد را از میان برده است. به کلیه ی هموطنانی که دچار اعتیاد شده اند خدمات درمانی، پزشکی، روانی، اجتماعی و امثال آن ارائه می شود تا بتوانند سلامت جسمی و روانی خویش را باز یابند.

۳۱.    به فردایی فکر کنیم که در آن ورزش به عنوان رکن اصلی پرورشی کشور در تمامی سطوح آموزشی از کودکستان تا دانشگاه مورد قویترین پشتیبانی مالی، لجستیکی و مدیریتی قرار گرفته و این امکان فراهم می شود که هموطنانمان بتوانند در سراسر کشور از بیشترین امکانات ورزشی برای پرورش جسم و حفظ سلامتی خویش بهره ببرند. 

۳۲.    به فردایی فکر کنیم که با پایان یافتن فقر درآمدی سطح تغذیه و نیز کیفیت آن مورد توجه دقیق و کوشنده ی دولت قرار می گیرد تا یک بار برای همیشه گرسنگی و سوء تغذیه برطرف شده و ایرانیان بتوانند در سنین مختلف تمامی آن چه را برای رشد و حفظ سلامت جسمی خویش نیاز دارند در سبد خوراکی خویش داشته باشند. 

۳۳.    به فردایی بیاندیشیم که در آن هنر در ایران با پشتیبانی گسترده و نهادینه ی دولت و جامعه شکوفا می شود و تمامی قید و بندهای خلاقیت و آفرینش برداشته شده و به جای آن تشویق و حمایت مستمر نصیب هنرمندان خواهد شد. 

۳۴.    به فردایی بیاندیشیم که با بالاترین بودجه های مالی از یک سو و بسیج امکانات و دانش و تخصص لازم به یاری محیط زیست لطمه خورده ی ایران می رویم و شروع به بازسازی زیربنایی و احیای آن می کنیم تا ایران آماده ی گذر از دوران سخت شرایط اقلیمی جهانی و منطقه ای مانند گرمایش عمومی کره ی زمین باشد و بتوانیم با دقیق ترین پیش بینی ها، حداکثر تدارکات و کمترین تلفات و خسارات با این بحران های فراملی برخورد کنیم.. 

۳۵.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن صنایع نظامی خود را تقویت کرده و مدرن ساخته و آن را براساس نیازهای دفاعی کشور در بالاترین سطح ممکن آماده خواهیم کرد، به نحوی که ارتش ایران بتواند بخش اعظم نیازهای تسلیحاتی خویش را در سه عرصه ی زمینی، هوایی و دریایی از دل صنایع مسلح ملی ایران تامین کند. 

۳۶.    به ایرانی بیاندیشیم که در قانون اساسی آن بالاترین و نخستین اهمیت به جان و کرامت انسان داده شده و کلیه ی قوانین دیگر بر مبنای این جهت گیری بارز قانون اساسی یعنی «حفاظت نهادینه از جان و کرامت انسان» تهیه و تدوین می شود. هیچ چیز و هیچ ارزشی بالاتر از ارزش ذاتی جان و کرامت بشر نخواهد بود. 

۳۷.    به ایرانی بیاندیشیم که روابط دیپلماتیک خود را بر دو مبنای پایبندی بی قید و شرط به ارزش های اخلاق انسانی و حفظ منافع ملی برپا و مدیریت خواهد کرد. برقراری روابط گسترده و فعال دیپلماتیک دوستانه با کلیه ی کشورها تا زمانی که این ارزش ها و منافع را زیر پا نگذارند در دستور کار دیپلماسی ایران آینده خواهد بود. 

۳۸.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن، همکاری و همیاری با کلیه ی ملت های جهان در دستور کار دولت و ملت ایران قرار خواهد داشت و از هر طریق ممکن در حد توان و ظرفیت های کشور به کلیه ی کشورهای فقیر و ضعیف یاری خواهیم رساند تا بتوانند به خودتوانمندسازی بپردازند. 

۳۹.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن فن آوری اتمی در بالاترین سطوح مورد توجه بوده و حداکثر بهره برداری عقلانی از انرژی اتمی مد نظر قرار خواهد گرفت، ضمن آن که تمامی تلاش آن بر یک جهان رها شده از سلاح اتمی خواهد بود: تلاش های ایران آینده در این حوزه ی هسته ای متمرکز خواهد بود بر خاورمیانه ی عاری از سلاح اتمی، آسیای عاری از سلاح اتمی و جهان عاری از سلاح اتمی. 

۴۰.    به ایرانی بیاندیشیم که بساط فرامرزی سپاه پاسداران را جمع کرده و ضمن حمایت صادقانه از تمامی ملت های مظلوم و ستمدیده از هر گونه دخالتی که ناقض قوانین بین المللی یا خواست کلیت این مردمان باشد پرهیز خواهد کرد.. 

۴۱.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن ایران استقلال استراتژیک خود را با هیچ ابرقدرتی معامله نخواهد کرد و همیشه بر اساس سیاست «موازنه ی مثبت» با کلیه ی قدرت های بزرگ جهان در چارچوب دو امر پیش از این بیان شده -یعنی حفظ ارزش های اخلاق انسانی و نیز منافع ملی- روابط حسنه و دوستانه خواهد داشت. 

۴۲.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن ساماندهی و سازماندهی عظیمی در قالب یک نهاد حرفه ای صورت خواهد گرفت تا کلیه ی ثروت های بر باد رفته ی تاریخ معاصر ایران را بر آورد کرده و با استفاده از روش های قانونی و ابزارهای دیپلماتیک و بهره برداری از تیم های متخصص در حقوق بین الملل ثروت های دزدی شده را ردیابی، فهرست بندی و برای بازگشت آنها به خزانه ی عمومی کشور بدون محدودیت زمانی پی گیری کند. هیچ استثنایی شامل دزدی ها و چپاول ها صورت نخواهد گرفت و هر پرونده ای بدون محدودیت زمانی باز می ماند تا شرایط بازگشت ثروت غارت شده فراهم شود. 

۴۳.    به ایرانی بیاندیشیم که یکایک موارد ظلم و ستم و قتل و جنایتی که در طی این سال های عمر رژیم اسلامی بر مردم رفته است ثبت، ضبط، طبقه بندی و پی گیری شده و مورد رسیدگی قضایی و قانونی قرار گیرد تا عدالت در مورد آن اجرا شود. هیچ موردی نخواهد بود که شهروندی آن را به صورت مستند در این لیست قرار دهد و مشمول مرور زمان یا عدم رسیدگی باشد. باید تمامی ابعاد خرد و کلان دزدی، غارت، فساد، سوء استفاده، هتک حرمت، بدرفتاری، دستگیری، حبس، شکنجه، اعدام و جنایت مورد توجه قرار گیرد و در این مورد بدون احتساب محدودیت زمانی نسبت به اعاده ی حیثیت، اعاده ی اموال، یا مجازات خاطیان و جنایتکاران در هر جا و هر سنی که باشند اقدام شود. 

۴۴.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه ی امور مربوط به حمل و نقل شهری و بین شهری باید مورد بازبینی قرار گیرد تا میزان وحشتناک تصادفات و مرگ و میر در جاده ها به حداقل برسد. تمامی استانداردهای جاده سازی، خودروسازی و سایر امور مرتبط باید بازتعریف شده و به سمت بالاترین درجه های خود میل کند. حفظ جان انسان ارجحیت کارهای ایران آینده است. 

۴۵.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه ی اعضای هئیت علمی دانشگاه ها از حیث سوابق علمی و دانشگاهی خود مورد بازنگری قرار گرفته و تنها در صورتی موقعیت خود را حفظ خواهند کرد که مدرک آنان واقعی بوده، پایان نامه هایشان را خودشان بر اساس پژوهش علمی تهیه کرده باشند، دارای تالیف و نگارش و تولید محتوا بوده و نیز از نظر دانشجویان، رفتار شایسته ای از خود بروز داده اند. کلیه استادان و استادیاران و مربیان که با مدارک جعلی و یا بی پایه و به واسطه ی مافیاها و وابستگی های پشت پرده به هئیت علمی راه یافته اند و یا در طول کار خود بر علیه دانشجویان دگر اندیش و مخالف توطئه کرده و با دستگاه های امنیتی همکاری کرده اند مورد رسیدگی دقیق، مستند و عادلانه قرار خواهند گرفت. 

۴۶.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن تمامی معلمان کشور از حیث سوابق کاری و علمی مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت عدم اثبات توانایی علمی و یا همکاری امنیتی با نهادهای رژیم از کار اخراج خواهند شد. آموزش و پرورش باید بهترین  معلمان را داشته باشد تا بتوان نسلی آگاه، شجاع و کارآ تربیت کرد. 

۴۷.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه ی کتاب های درسی مورد بازنگری قرار گرفته و از هرگونه محتوای ضد علمی، خرافی، مذهبی و یا ضد ایرانی خالی خواهند شد. کلیه داستان ها ومتون مربوط به شخصیت های مذهب اسلام و شیعه از کتاب ها بیرون کشیده شده و کتاب ها بر اساس داستان ها و حکایت های مرتبط با قهرمانان تاریخ ایران باستان یا ایران معاصر و نیز شخصیت های ناب و اندیشمند تاریخ بشر جایگزین خواهد شد. کلیه ی دروس مذهبی از برنامه ی تحصیلی دانش آموزان حذف خواهد شد و هیچ معلمی حق تدریس متون مذهبی در مدارس را نخواهد داشت. آموزش مذهب امری خصوصی خواهد شد و آموزش و پرورش عمومی راهی برای حضور آموزه های مذهبی باز نخواهد گذاشت.  

۴۸.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن «صدا و سیما» به «رادیو و تلویزیون» ملی ایران تبدیل شده و هرگونه سانسور و غیر حرفه گرایی از آن حذف خواهد شد. به همین ترتیب هرگونه تولید و پخش هرگونه برنامه ی مذهبی و آخوندبازی و امثال آن از رسانه های دولت ممنوع خواهد شد. 

۴۹.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن تفریح و شادی و لذت بردن از زندگی در راءس اهداف دولت و جامعه است و کلیه ی فعالیت های اقتصادی کشور در چارچوب یک الگوی توسعه ی پایدار در مسیر تامین حداکثر بهروزی و خوشبختی شهروندان خویش خواهد بود. 

۵۰.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن ستم رفته بر قومیت ها و اقلیت ها برطرف شده و معیار اصلی برای برخورداری از امکانات عدالت و عقلانیت است. هیچ گونه شاخص منطقه ای، قومی، زبانی، مذهبی، جنسیتی و امثال آن سبب کمترین تبعیضی برای توزیع امکانات و ثروت های ملی نخواهد بود. هم دولت و هم جامعه ی مدنی بر این امر نظارت خواهند داشت. 

۵۱.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن مدیریت منطقه ای و استانی با رعایت هماهنگی مدیریتی با مرکز برای اهداف مشترک و ملی با بالاترین درجه ی تکیه بر نیروها و توانایی های محلی  ساماندهی خواهد شد و بیش از آن که هیچ معیاری بر کار مدیریت استان ها نظارت داشته باشد، استانداردهای حرفه ای و حقوق شهروندی در مورد آن نقش دارند. مدیریت خودگرانی شهروندی در تمامی سطوح گسترش یافته و تقویت خواهد شد.  

۵۲.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن جرم و جنایت بازتعریف شده و قوانین جزایی کشور بر اساس اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و استانداردهای اخلاق عمومی بشری تهیه و تدوین خواهد شد. قوانینی که به هیچ وجه حق اعدام یا مجازات های بدنی و یا ضرب و شتم و شکنجه ی جسمی یا روانی را در خود نخواهد داشت. رعایت جان و کرامت انسان اصل پایه ای ایران آینده است و هیچ فردی را مستثنی نمی کند. 

۵۳.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن سیاست تجاری کشور مورد بازتعریف دقیق و ریشه ای قرار می گیرد و واردات و صادرات ما بر مبنای عقلانی مدیریت خواهد شد. هر آن چه که دارای مزیت نسبی و یا ارزش استراتژیک باشد باید در داخل تولید کنیم و هر آن چه را که عدم تولید آن برای اقتصاد، نیروی شاغل و محیط زیست ایران بهتر است باید وارد کنیم. تعیین این امور باید حاصل یک تعامل سازنده و هدفمند میان سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی باشد. 

۵۴.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه ی تحریم های خارجی و بین المللی مرتبط با دوران جمهوری اسلامی به تدریج پایان یافته و کشور در یک تعامل سازنده و همه جانبه بر اساس دیپلماسی متعارف از یک سو و منافع ملی خود از سوی دیگر در مورد یکایک پرونده های تحریم ها با دولت ها و یا نهادهای بین المللی به تعامل خواهد پرداخت. بدیهی است که باج به هیچ کشوری نخواهیم داد و از هیچ کشوری هم باج نمی خواهیم. سیاست و روابط خارجی ما با جهان بر پایه های سالم، عادلانه و برابر خواهد بود. 

۵۵.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن به تمامی پدیده های منفی اجتماعی که زاییده ی نابرابری اجتماعی و طبقاتی است خاتمه خواهیم داد: کارتن خوابی، خیابان خوابی، تکدی گری، زباله گردی، کودکان خیابانی، کودکان کار، زنان تن فروش و امثال آن. کلیه ی این موارد بر اساس برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی بنیادین یک بار برای همیشه از صحنه ی جامعه ی یک کشور ثروتمند چون ایران محو خواهد شد. 

۵۶.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن قانون کار مورد بازبینی بنیادین قرار گرفته و مقام و حقوق کارگران و مزدبگیران بر اساس بالاترین معیارهای انسانی و اجتماعی تنظیم خواهد شد. کارگران و اتحادیه های آنها می بایست در زمینه ی تدوین قانون کار سهم و نقش اصلی را ایفاء کنند و از کلیه ی خدمات و آزادی لازم برای این منظور برخوردار باشند. 

۵۷.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن میلیون ها ایرانی که به دلیل فقر اقتصادی، فشارهای معیشتی و یا نابسامانی های روانی و اجتماعی از هم جدا شده و در قالب خانواده های از هم پاشیده زندگی می کنند می توانند یکدیگر را بازیافته و خانواده های بازسازی شده را تشکیل دهند. روابط اجتماعی در سطح خرد و کلان و نیز حیات و پیوندهای خانوادگی می تواند به سمت بالاترین حد از همبستگی به پیش رود. 

۵۸.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه آمران و عاملان جنایت و ستم و خیانت و دزدی که توسط مردم در جریان سرنگونی رژیم و پس از آن بازداشت شده اند از امکان قضاوت و محاکمه ی عادلانه برخوردار خواهند شد. به شرط همکاری کامل، بیان حقیقت، قبول مسئولیت و اعاده ی حیثیت و اموال آنها از تخفیف هایی که حد آن را قوانین مصوبه ی آن زمان تعیین خواهد کرد برخوردار شده و می توانند برای بازیابی نقش خود در جامعه وارد فرایندهای سالم سازی و بازسازی رفتاری و اخلاقی شوند و با رعایت معیارهای انسانی آموزش های اجتماعی و حرفه ای دیده و به عناصری مفید در ایران آینده تبدیل شوند. 

۵۹.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن جامعه ی مدنی به طور حداکثری تقویت می شود و می تواند فضای لازم برای دخالت شهروندی را فراهم کند. سازمان های مردم نهاد (سمن ها) تقویت شده و هرگونه تشکل یابی شهروندی برای انجام یک کار جمعی یا نظارت بر عملکرد نهادهای دولتی و امثال آن می تواند به بهترین نحو ممکن با پشتیبانی کامل جامعه و حمایت دولت و بدون کمترین محدودیت و نگرانی انجام شود. 

۶۰.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن همبستگی ملی با تقویت روابط بین استانی در قالب فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی، جشنواره ها و یا طرح های مشترک اقتصادی و زیست بومی و امثال آن به اوج خود برسد و تصویری از یک ایران همبسته، متحد، یکپارچه و خوشبخت و شاد ارائه دهد. 

۶۱.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن جاسوسی کردن شهروند از شهروند و خبرچینی و امثال آن از میان رفته و همه شهروندان داوطلبانه و در راستای تامین امنیت ملی مراقب هرگونه حرکت مشکوک از جانب توطئه گران وابسته به بیگانه خواهند بود. ایرانی آزاد که شهروندان با دقت مراقب آزادی خود هستند.

۶۲.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن خشونت اجتماعی در قالب خشونت نسبت زنان، کودکان، کهنسالان و یا معلولین به حداقل رسیده و با آن به شدت برخورد خواهد شد. جامعه ای که با کار نهادینه و سامان یافته بر روی روابط اجتماعی امکان این را فراهم می کند که نیازی به رفتار خشونت آمیز نباشد و به تدریج آرامش و متانت و مهرورزی به بخشی از فرهنگ اجتماعی تبدیل شود. هرگونه اعمال تنبیه فیزیکی بر روی دانش آموزان و امثال آن با شدیدترین نحو ممکن از طرف قانون مورد برخورد قرار خواهد گرفت. 

۶۳.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه ی احزاب و سازمان های سیاسی می توانند به طور قانونی و با پشتیبانی قانون فعالیت داشته و برای ارائه ی افکار و برنامه های خویش و نیز جلب آراء و گرفتن سهم از قدرت سیاسی در قالب انتخابات مختلف نقش آفرینی کنند. آزادی اجتماعات سیاسی، نشریات سیاسی، دفاتر احزاب و فعالیت های رسانه ای آنها بخشی بدیهی از قانون اساسی آینده خواهد بود. 

۶۴.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن سیاست های جمعیتی بر اساس نیازهای کشور از یک سو و میل و علاقه ی زوج ها و زنان برای باروری تنظیم خواهد شد و هیچ گونه محدودیتی نه در زمینه تعداد فرزندان و یا سقط جنین و امثال آن وجود نخواهد داشت. هر چیز بر اساس قانونی که بر پایه های اخلاق انسانی مستقر است تنظیم و اداره می شود. جامعه ی مدنی در مورد جزییات زندگی خویش تصمیم خواهد گرفت و نیازی به هیچ آقابالاسری در این موارد نیست. انسان آزاد و مختار و جامعه ی مدنی قدرتمند و سازمان یافته پایه ی زندگی ایران آینده خواهد بود. 

۶۵.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن با بازسازی اخلاق اجتماعی بسیاری از بدرفتاری ها، کژرفتاری ها، خشونت های کلامی و نمادین، لات بازی و امثال آن به تدریج از میان رفته و رفتار سالم انسانی بر اساس رعایت کامل حقوق شهروندی جایگزین آن می شود. رعایت حرمت شهروندان باید امری باشد که هم از طریق آموزش و فرهنگ در رفتارهای فردی نهادینه  شود و هم از طریق قانون و سازوکارهای قانونی در ساختارهای جمعی و حکومتی. 

۶۶.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن به واسطه ی تغییر ساختارها و دگرگونی بنیادین شرایط پدیده هایی مانند افسردگی و ناامیدی و غم و غصه و روان پریشی از میان رفته و جای خود را به شادی و خوشحالی و بازی و سرگرمی و امید و انرژی می دهد. 

۶۷.    به ایرانی بیاندیشیم که ساخت و بافت مدیریت دستگاه های دولتی به طور کامل مورد بازبینی قرار خواهد گرفت: هم ساختارها و سازوکارهای مدیریتی و هم بدنه ی مدیران دولتی در سطوح یک، دو و سه. معیار انتخاب مدیران دیگر هرگز فساد و پارتی بازی و رشوه خواری و فامیل بازی و امثال آن نبوده و تنها بر اساس مقررات دقیق و تعریف شده و مبتنی بر شایسته سالاری صورت خواهد پذیرفت. مدیرانی که بایستی دانش و تجربه و خلاقیت و هوش کاری خود را ثابت کنند تا در راءس امور قرار گیرند. دیگر معیارهای جنسیتی و قومیتی و مذهبی و امثال آن معیار نخواهد بود. 

۶۸.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه سیاست ها و امور ضرر و زیان رسان به جان و روان شهروندان باید متوقف شود: ریزگردها، آلاینده هیا ناشی از سوخت غیر استاندارد، پسماندها، آب آشامیدنی آلوده، خوراک های مضر برای سلامتی، پارازیت ها و غیره. حفظ سلامت جسم و روان ایرانیان باید در پس زمینه هر گونه اقدام و تصمیم دولتی و غیر دولتی مرتبط با جامعه و شهروندان باشد. 

۶۹.    به ایرانی بیاندیشیم که به واسطه ی یک ارتش حرفه ای می توان خدمت سربازی را از حالت اجباری خارج کرده و به شکل داوطلبانه درآورد. خدمت سربازی باید از هر گونه محتوای کاهنده ی شخصیت سربازان و برخورد غیر انسانی با آنها خالی شده و تبدیل به فرصتی برای یادگیری و شکوفایی اعضای ارتش باشد. 

۷۰.    به ایرانی بیاندیشیم که با سرمایه گذاری های مالی و مادی و لجستیکی و پشتیبانی های دولتی، تعاونی و خصوصی موفق می شود عقب ماندگی فن آوری و نظری و علمی را جبران کند. سرمایه گذاری های سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی در این زمینه باید هماهنگ شده تا ارجحیت های آموزشی و پژوهشی در دستور کار قرار گیرد و به طور جدی و منظم پی گیری شود. 

۷۱.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن اقتصاد با تکیه بر بخش دانش بنیان و سرمایه گذاری بر روی بخش پژوهش های علمی و صنعتی موفق می شود هماهنگی بالایی را میان دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و واحدهای بزرگ و متوسط تولید صنعتی و یا سایر اشکال محصولات اقتصادی ایجاد کرده و به این ترتیب جنس و رتبه ی اقتصاد ایران را عوض کرده آن را به یک اقتصادی تولیدی، با کیفیت، دانش بنیان و تخصص محور تبدیل کند. 

۷۲.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن اقتصاد ایران دیگر نفت را نه برای فروش به صورت خام و برای سوخت بلکه به شکل مواد خام برای تولید مواد اولیه و پتروشیمیایی صنعت خود مورد استفاده قرار می دهد. نفت باید به عنوان یک ثروت ملی و ماندگار برای نسل های بعد نگاه شود و حق بهره برداری افراطی از آن را نخواهیم داد، به نحوی که نسل های آینده از هر گونه منابعی در این عرصه محروم شوند. 

۷۳.    به ایرانی بیاندیشیم که با رفتن به سوی انرژی های جایگزین و نیز توسعه ی صنایع خودروسازی الکتریک نیاز خود به سوخت های فسیلی را به حداقل می رساند. خروج خودروهای مستهلک و نیز تغییر صنایع آلوده ساز محیط زیست از جمله ارجحیت هایی است که باید در قالب طرح های استراتژیک و تخصصی مد نظر قرار گیرد. 

۷۴.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن علوم انسانی و علوم اجتماعی را که در این سال ها مورد بی اعتنایی عمدی و نیز ستم علمی و آکادمیک قرار گرفته اند به طور گسترده مورد حمایت قرار داده و رشد و گسترش  خواهیم داد. این توسعه هم در حوزه ی آموزشی و هم در عرصه ی پژوهش و تولید نظری خواهد بود تا عقب ماندگی تاریخی خود را جبران سازد. ایران می بایست به تولید کننده ی اندیشه ی فلسفی، اجتماعی و سیاسی بر اساس غنای فرهنگ کهن خویش تبدیل شود.  

۷۵.    به ایرانی بیاندیشیم که امکانات بیمه ی تامین اجتماعی و نیز بازنشستگی باید مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته و برای آن منابع مالی گسترده تدارک دیده شود. به نحوی که کلیه ی کارکنان سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی و نیز بازنشستگان آنها بتوانند در تمام طول عمر خویش از پوشش کامل بیمه برخوردار بوده و نیازهای دوران بازنشستگی آنها به نحوی تامین شود که امکان لذت بردن از این دوران را داشته باشند.

۷۶.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن مدیریت نهادهای خرد و متوسط تا حداکثر امکان به صورت خودگردانی تدارک دیده خواهد شد. به طور مثال برای دانشگاه ها و مدارس و امثال آن، ضمن آن که خطوط کلی کاری زیر نظر دولت است، حداکثر استقلال مدیریتی را به کارکنان و استادان و دانشجویان و شوراهای متشکل از نمایندگان آنها اعطاء خواهد کرد. هم چنین در مدارس نیز شورای مدرسه با حضور نمایندگان کارکنان اداری، معلمان و دانش آموزان می تواند در مدیریت داخلی موسسه بالاترین نقش را داشته باشد. به تدریج و با رشد تجربه های مدیریت خودگردان می توان اختیارات بیشتری را در سطوح فراتر به نهادها واگذار کرد. در کنار آن، نهادهای بخش تعاونی و خصوصی باید از آزادی لازم برای رشد و پیشرفت خویش در چارچوب قانون برخوردار باشند. 

۷۷.    به ایرانی بیاندیشید که اقتصاد از مکانیزم های تورم زا یا رکودزا خلاص شده و پویایی اقتصادی کشور در ترکیبی هماهنگ میان سه بخش دولت، تعاونی و خصوصی به صورت مداوم و پایدار، درصد بالای از رشد و توسعه را در چارچوب «مدل توسعه ی پایدار» که رعایت گر محیط زیست است و در قالب برنامه های ۵ و ۱۰ و ۱۵ ساله تامین سازد. 

۷۸.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن اشکال مختلف فعالیت اقتصادی قاچاق، زیرزمینی و غیر قانونی موضوعیت و نیاز خود را از دست بدهد و به مجراهای متداول و قانونی وارد شوند. دیگر نیازی به فعالیت هایی مانند قاچاق از طریق لنج، کولبری و یا قاچاق سوخت  با ماشین و موتور و امثال آن نخواهد بود و کلیه ی نیروهای شاغل در این بخش ها به تدریج به سوی فعالیت های سازنده ی به مراتب مفیدتر در شرایطی بسیار بهتر و با برخورداری از مزایای قانون کار کشوری مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. 

۷۹.    به ایرانی بیاندیشیم که کلیه ی موانع سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از سر راه برداشته شده و امکان و شرایط قانونی و مادی سرمایه گذاری های کوچک و بزرگ در راستای نیازهای اقتصادی و نیز منافع ملی فراهم خواهد شد. اهداف استراتژیک کشور در قبول سرمایه گذاری های خارجی مد نظر خواهد  بود و هرگز منافع ملی دراز مدت فدای هیچ معامله و مصالحه ای از جانب دولت، بخش تعاونی و بخش خصوصی قرار نخواهد گرفت. 

۸۰.    به ایرانی بیاندیشیم که امکان اشتغال و کارآفرینی در دو بخش تعاونی و خصوصی  فراهم شده و جوانان خواهند توانست با پشتیبانی و حمایت دولت برای خود کسب و کار و شرکت های تولیدی و خدماتی و امثال آن فراهم کنند و برای خود و هموطنان خویش شغل بیافرینند. در این زمینه سیاست های حمایتی و تشویقی مانند تخفیف های مالیاتی می توانند موثر عمل کنند. تقویت بخش تعاونی در این راستا از سیاست های اصلی یک اقتصاد پویا برای کاهش وزن دولت در اقتصاد خواهد بود. 

۸۱.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن ضمن که آن زبان فارسی به عنوان زبان مشترک ایرانیان در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده می شود امکان تدریس و آموزش کلیه ی زبان های محلی و شکوفایی ادبی و رسانه ای آنها فراهم شده و  از سوی دیگر برای ارتباطات بین الملل و ایفای نقش در جامعه ی جهانی، کلیه ی زبان های خارجی در ایران در سطوح مختلف تحصیلی آموزش داده خواهد شد. 

۸۲.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن تحصیلات و آموزش رایگان برای تمام دوره ی پیش دانشگاهی تامین شده و شرایط مناسب برای دسترسی به تحصیلات آموزش عالی برای تمامی جوانان ایرانی به دور از تبعیض و نابرابری فراهم خواهد شد. آموزش حق مسلم هر ایرانی خواهد بود و در یک هماهنگی مدیریت شده میان بخش دولتی و غیر دولتی می بایست امکان انجام تحصیلات تا مقطعی از آموزش عالی بدون هزینه برای هر ایرانی فراهم شود. 

۸۳.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کلیه قوانین و سنت های تاثیرپذیرفته از مذهب که رواج دهنده ی انسان ستیزی، زن ستیزی، صغیر پنداری، استثمارگری کودکان، تجاوز به دختر بچه ها به اسم ازدواج شرعی و امثال آن است ملغی شده و آسیب های اجتماعی و روانی و خانوادگی ناشی از به کار بستن آنها در دهه های اخیر مانند کودک-مادری و امثال آن تا حد امکان ترمیم و جبران خواهد شد. 

۸۴.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن به پایان سیستم بانکداری اسلامی و لجنزار مالی که آفریده است خواهیم رسید. کلیه ی بانک های کشور و سیستم بانکداری مورد بازبینی قرار گرفته و با تصحیحات ساختاری یک سیستم مدرن و مفید که در سه قالب دولتی، تعاونی و خصوصی فعالیت خواهند کرد برای کشور تدارک دیده خواهد شد. 

۸۵.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن پدیده ی شوم بیسوادی به طور ریشه ای و ساختاری به پایان رسیده و به جای آن سوادآموزی عمومی و نیز کتابخوانی و فرهنگ عمومی خوانش فردی و جمعی کتاب و مطبوعات تشویق و تقویت خواهد شد. کتابخانه های کشور مورد حمایت قرار گرفته و بسیاری از مراکز مفت خوری مذهبی و آخوندی به کتابخانه و قرائت عمومی کتاب اختصاص خواهد یافت.  

۸۶.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن با بازسازی ساختارهای زیست محیطی و نیز تاریخی خود آمادگی جذب سالانه ی دهها میلیون توریست منطقه ای و بین المللی را داشته و می توانیم بالاترین درآمد کشور را از این طریق  به دست آوریم. توریسم زیرساخت ها را توسعه بخشیده و رشد اقتصادی و فرهنگی کشور را نیز تقویت خواهد کرد. ایران می تواند به مقصد نخست توریستی جهان تبدیل شود و در این زمینه کلیه ملاحظات زیست محیطی و نیز حفظ آسایش و آرامش ساکنان بومی هر منطقه از ایران مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. 

۸۷.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن به سوی یک ایران-گستری فرهنگی خواهیم رفت. با بازسازی تمامی زیرساخت های فرهنگی و زنده سازی تاریخی ایران زمین و نیز شکوفایی ادبی و هنری به گسترش فرهنگ و فلسفه و ادبیات و زبان خود خواهیم پرداخت و به جای دامن زدن به مذهب و ایدئولوژی کریه اسلامی در میان مردم منطقه با هدف اختلاف و جنگ و کشتار، بسیاری از نقاط ایران بزرگ و تاریخی را بار دیگر زیر پوشش محتوایی و درخشش فرهنگ انسانی و جهان شمول ایرانی قرار خواهیم داد. 

۸۸.    به ایرانی بیاندیشیم که به بزرگترین پلاتفرم مبادلات بازرگانی جهان تبدیل شده و شرق و غرب آسیا و شمال و جنوب آن را با مسیرها و راه هایی که توسعه خواهیم دید به هم پیوند خواهد زد. توسعه ی بنادر و ورودی های بازرگانی، خطوط راه آهن، مسیرهای جدید کشتیرانی و کانال عبور و مرور میان دریای مازندران و خلیج فارس در صورت پاسخ مثبت کارشناسان به ایده پس از مطالعه ی دقیق و با رعایت نکایت زیست محیطی و عدم آسیب به بافت جغرافیایی، جمعیتی، بومی و یا اقتصادی استان های در مسیر کانال. 

۸۹.    به ایرانی بیاندیشیم که به صورت فکر شده به برنامه ریزی برای برخورد با همه گیری هایی مانند کووید -19 پرداخته و خود را برای مدیریت آنها به صورت برنامه ریزی شده آماده می کند تا با کمترین تلفات بتواند آنها را پشت سر بگذراند.  تکیه بر خودکفایی تولید واکسن از طریق کارهای پژوهشی زیربنایی و سرمایه گذاری بر روی صنعت پیشرفته ی تولید آن از جمله ضرورت های آینده ی کشور است. 

۹۰.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن ورزش ایران به بالاترین استانداردها روی آورده و موفق می شود بهترین تیم ها را به مسابقات بین المللی فرستاده و ورزش را به صورت یک زمینه برای آشتی ملی و گسترش دوستی میان انسان ها و همبستگی بین المللی تبدیل کند. حضور قدرتمند ایران در کلیه ی فرصت های رقابت ورزشی در سراسر جهان یکی از ارجحیت های آینده خواهد بود. 

۹۱.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن جنگل ها و مناطق سبز از دست رفته باید مورد بازسازی سیستماتیک، علمی و گسترده قرار گیرد. کلیه ی بناهای ساخته شده ی مسکونی و غیرمسکونی که با از میان بردن جنگل ها و آسیب به بافت آنها ساخته شده است از میان رفته و شرایط احیای کامل جنگل ها و تقویت آنها فراهم خواهد شد. در این زمینه شناسایی دقیق و برنامه ریزی های درازمدت برای حفظ درصد معینی از سرزمین ایران به عنوان «پارک های ملی محافظت شده» باید در دستور کار قرار گرفته و مورد توجه هر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی قرار گیرد. 

۹۲.    به ایرانی بیاندیشیم که پدیده های مانند بیابان زایی، کوه خواری، خاک فروشی و آلوده سازی آب ها هر چه سریعتر به پایان رسیده و جای خود را به سیاست های کاملا برعکس در جهت تقویت و زنده سازی محیط زیست ایران خواهد داد. مطالعه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری های کلان در این زمینه باید از سوی دولت، بخش تعاونی و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد و جامعه ی مدنی می بایست بر اجرای آنها نظارت منظم داشته باشد. 

۹۳.    به ایرانی بیاندیشیم که به واسطه ی آزادی سیاسی و چرخش قدرت موفق می شود برای نخستین بار از نکبت نظام موروثی، خودکامه سالاری و تک سالاری رها شده به یک نظام سیاسی پویا و مبتنی بر گردش مداوم و نهادینه ی قدرت پیش رود. نظامی که با تکیه بر انتخابات در سطوح گوناگون تمامی عرصه های مدیریت دولتی کشور از بالاترین تا پایین ترین را بر اساس انتخابات آزاد و شایسته سالاری به پیش خواهد برد. هرگز نباید اجازه داد نوع نظام سیاسی در ایران در پی فعال کردن زمینه های تاریخی، جامعه شناختی و روانشناختی استبداد فردی در ایران باشد. 

۹۴.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن کشورمان مبتکر بسیاری از قراردادهای جمعی و پادمان های مشترک میان کشورها در سطح منطقه، آسیا و جهان خواهد شد. یک بازیگر واقعی صحنه ی بین المللی که برای صلح و پیشرفت جهانی تلاش خواهد کرد و به یک الگو و نمونه از کشوری صلح طلب، مبتکر، فعال، پویا و متعهد به خوشبختی بشر تبدیل خواهد شد. 

۹۵.    به ایرانی بیاندیشید که به مثالی موفق تبدیل خواهد شد در زمینه به شکست کشاندن سخت ترین، خشن ترین  و بدترین نوع استبداد یعنی دیکتاتوری نظامی-مذهبی بی رحم و ایدئولوژیک و مخرب و به این واسطه، مجهز به دانش و تجربه ای که به اشکال مختلف آن را با ملت های تحت ستم و دیکتاتوری مورد مشارکت خواهد گذاشت. این دانش و تجربه مبارزاتی تاریخی و بی نظیر در قالب کتاب و فیلم و جزوه های آموزشی و تولیدات اینترنتی به زبان های مختلف در اختیار کلیه ملل در جستجوی آزادی و عدالت قرار داده خواهد شد 

۹۶.    به ایرانی بیاندیشیم که کلیه ی خانواده های قربانیان مبارزات این چند دهه مورد تکریم و بزرگداشت قرار گرفته و از بابت تمامی درد و رنج و مشقتی که در راه مبارزه پذیرفته اند مورد سپاس و پاسداشت قرار خواهند گرفت. جبران ضررهای معنوی و مادی در دستور کار دولت آینده خواهد بود تا هیچ مبارزی و هیچ ستمدیده ای بدون قدردانی یا جبران خسارت باقی نماند. تاریخ هرگز کار ارزشمند فردی انسان ها برای جمع را نباید فراموش کند. 

۹۷.    به ایرانی بیاندیشیم که توزیع جمعیت در آن مورد بررسی و باز تعریف قرار می گیرد تا به شکلی مناسب تر درآمده و از انباشت بیش از حد جمعیت در برخی از شهرها و از جمله پایتخت با توجه به خطرات احتمالی مانند زمین لرزه و امثال آن پرهیز شود و جمعیت با توزیع مجدد خود بتواند در خدمت طرح های درازمدت توسعه در کلیه بخش های کشور قرار گیرد. هر گوشه از خاک ایران باید مورد توجه قرار گیرد تا به بالاترین سطح از رشد و توسعه ی اقتصادی خود دست یابد.  

۹۸.    به ایرانی بیاندیشیم که در آن دستگاه دولت در تمامی موارد ضروری و حساس زیر نظر نهادهای شهروند محور قرار گرفته و باید به آنان و گزارش های رصد گیری آنها پاسخ دهد. برقرای سازوکارهای دقیق نظارتی شهروندان بر عملکرد دولت از سطوح خرد تا میانی و کلان می بایست یک سنت جا افتاده برای تقویت عنصر «قدرت اجتماعی» در ایران باشد.  

۹۹.    به ایرانی بیاندیشیم که دستگاه دولت در آن مورد بازتعریف و بازاندیشی قرار گیرد تا از یک سو اندازه ی آن کوچک تر، هزینه ی آن کمتر و کارآمدی آن بیشتر شود. دستگاه دولت باید فرهنگ خدمتگزاری مردم را در خود درونی کند و از بالاترین مقام دولت تا پایین ترین آن باید خود را خدمتگزار ملت و پاسخگوی به آن ببینند. 

۱۰۰.    به ایرانی بیاندیشیم که می تواند با موفقیت خود در استقرار یک دمکراسی در قالب یک جمهوری ایرانی، در واقع یک جمهوری انسانی در ایران را برپا سازد و بدون آن که مدل حکومتی خویش را به کشوری تحمیل کند آن را به الگویی الهام بخش برای تمامی ملت های منطقه و آسیا و جهان تبدیل سازد و یک بار دیگر نقش تاریخی ایران در عرصه ی تمدن سازی بشری را از نو زنده کند. 

نتیجه گیری 

بدیهی است که این لیست قابل گسترش است. موارد ذکر شده در آن به طور نمادین و مثال انتخاب شده اند. دیدگاه مندرج در آن فردی است و برای تبدیل به یک واقعیت جمعی، نیاز به انتخاب و عقل و اراده ی جامعه دارد. بنابراین مطرح کردن آنها در این جا به صرف انگیزه سازی برای کسانی است که از خود می پرسند «برای چه باید در این جنبش شرکت کنیم؟» و یا این که «این ها بروند چه و که به جای آنها می آید؟». آنها می توانند با نگاهی به این لیست ببینند که کمتر شباهتی میان این ویرانه ی لجنزار آخوندی و ایران پویا و شکوفای فرداست و از خود بپرسند در کدام یک می خواهند زندگی کنند. از همان ساعت نخست آزادی ایران می توان گام های در راه عملی کردن یکایک این موارد برداشت و به سوی میهنی رفت که تمامی ساکنان آن از حس لذتبخش آرامش و امنیت و رفاه و پیشرفت برخوردار خواهند بود. امید است که این نوشتار در منظور خود که ارائه ی تصویری از ایران بسیار متفاوتی از آن چه اکنون است موفق بوده باشد. #

ــــــــــــــــــــــــدــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  

برای دنبال کردن برنامه های تحلیلی نویسنده به وبسایت تلویزیون دیدگاه مراجعه کنیدwww.didgah.tv 

برای اطلاع از نظریه ی «بی نهایت گرایی» به این کتاب مراجعه کنید

«بی نهایت گرایی: نظریه ی فلسفی برای تغییر» www.ilcpbook.com

آدرس تماس با نویسندهkorosherfani@yahoo.com

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا