اخبار

مخالفان اردوغان خواستار ایجاد جبهه‌ای واحد علیه او شدند

مخالفان رجب طیب اردوغان در انتخابات آتـی این کشور می‌کوشند جبهه‌ای واحد در مقابل او تشکیل دهند. هنوز مشخص نیست آیا احزاب مخالف اردوغان می‌توانند عبدالله گل را به عنوان نامزد مشترک خود معرفی کنند یا نه.کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP)، روز چهار‌شنبه (۵ اردیبهشت/۲۵ آوریل) با مرال آکشنر، رهبر حزب تازه تاسیس “خوب (IYI)” دیدار و با او در باره برنامه مشترک در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و پارلمانی گفت‌وگو کرد.

هنوز مشخص نیست آیا حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) و حزب تازه تاسیس “خوب” نامزد مشترکی برای ریاست جمهوری ترکیه معرفی خواهند کرد یا نه.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

شورای حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که اصلی‌ترین حزب مخالف و بزرگ‌ترین حزب لائیک این کشور است، روز سه‌شنبه (۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل) کمال قلیچ‌داراوغلو را مسئول گفت‌وگو با احزاب دیگر برای ایجاد ائتلافی در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه کرد.

کمال قلیچ‌داراوغلو اعلام کرده که حزب‌اش به خاطر دستیابی به ائتلاف حاضر به دادن “قربانی” نیز هست.

انتخابات زودهنگام اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه (۱۸ آوریل/۲۹ فروردین) در آنکارا اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه که قرار بود در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود، حدود یک سال‌ونیم زودتر، در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد.

انتخابات زودهنگام در ترکیه برای اردوغان چه سودی دارد؟

رئيس‌جمهوری ترکیه علت پیش کشیدن انتخابات را از جمله وضعیت کشورهای همسایه سوریه و عراق و نیز ضرورت تصمیم‌گیری درباره‌ی مسائل اقتصادی و سیاسی ذکر کرد.

ناظران سیاسی معتقدند که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه می‌تواند سیستم ریاستی (پرزیدیال) در ترکیه را به‌طور گام به گام تحکیم کند. در آوریل سال ۲۰۱۷ در یک همه‌پرسی در ترکیه اکثریتی شکننده‌ به سیستم پرزیدیال رای داد و بدین سان بر اختیارات اردوغان افزوده شد.

احتمال نامزدی عبدالله گل

به گزارش رسانه‌های ترکیه مدتی است در این باره سخن گفته می‌شود که حزب کوچک اسلامی “سعادت” در نظر دارد نظر عبدالله گل، یازدهمین رئیس جمهوری ترکیه را برای نامزدی پست ریاست جمهوری از طرف این حزب جلب کند.

گفته می‌شود اگر حزب اسلامی “سعادت” موفق شود عبدالله گل را که از افراد موسس حزب عدالت و توسعه اردوغان است، به عنوان نامزد خود راهی انتخابات کند، اعتبار حزب عدالت و توسعه زیر سوال خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: احتمال تنش دوباره میان آلمان و ترکیه بر سر کارزار انتخاباتی اردوغان

به گزارش خبرگزاری فرانسه روابط اردوغان و گل مدت‌هاست پرتنش است، اما گل تاکنون نخواسته به طور رسمی از سیاست‌های اردوغان انتقاد کند.

تمل کارامولا اوغلو، رهبر حزب “سعادت” روز چهار‌شنبه (۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل) با عبدالله گل، رئیس جمهوری پیشین ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد. تا روز چهارشنبه هنوز به نظر نمی‌رسید که حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) و حزب تازه تاسیس “خوب (IYI)” نیز از نامزدی گل پشتیبانی کنند.

مرال آکشنر، رهبر حزب تازه تاسیس “خوب (IYI)” که پیشتر وزیر کشور و سخنگوی مجلس ترکیه بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP)، گفت حزب‌اش نامزد مشخص خود را برای انتخابات دارد.

بیشتر بخوانید: کمیسیون اروپا: ترکیه با گام‌هایی بزرگ از اتحادیه اروپا دور می‌شود

حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری اردوغان برای شرکت در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و پارلمانی با حزب راست‌گرای “حرکت ملی (MHP)” به رهبری دولت باغچه‌لی، همکاری می‌کند. “حرکت ملی (MHP)” مدت‌هاست از حزب عدالت و توسعه پشتیبانی می‌کند. این دو حزب قصد دارند در انتخابات در جبهه‌ا‌ی واحد شرکت کنند.

اردوغان امیدوار است در مرحله نخست انتخابات به اکثریت مطلق آرا دست یابد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا