اخبار

لاوروف: اسناد اسرائیل علیه ایران قدیمی به نظر می‌رسند

وزیر خارجه روسیه از اسرائیل خواست اگر اسناد تازه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران دارد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد. اسرائیل به تازگی ادعا کرده که به ده‌ها هزار سند درباره برنامه مخفیانه اتمی ایران دست یافته است.سرگئی لاوروف می‌گوید اگر اسرائیل و هر کس دیگری اسنادی در اختیار دارد که اثبات می‌کنند جمهوری اسلامی همچنان در مسیر تولید سلاح اتمی فعالیت می‌کند باید “هر چه سریع‌تر” این اسناد را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه (۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت) در یک نشست خبری مشترک با همتای اردنی خود ایمن الصفدی در شهر سوچی تاکید کرد که این آژانس مسئولیت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ قدرت جهانی را بر عهده دارد.

لاوروف احتمال می‌دهد اسنادی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چند روز پیش درباره آنها صحبت کرد “قدیمی” و مربوط به فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران هستند که کارشناسان آژانس نیز به آنها دسترسی داشته‌اند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

نتانیاهو در برنامه‌ای که در وزارت دفاع اسرائیل اجرا و به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد ادعا کرد که کشورش به “اطلاعات تازه و شواهد مستندی” دست یافته که اثبات می‌کند ایران برنامه گسترده تحقیقاتی برای ساخت بمب اتمی در آینده را مخفی نگه داشته است.

نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن تعداد زیادی پوشه و سی‌دی به خبرنگاران حاضر در این برنامه، مدعی شد که دستگاه امنیتی این کشور در عملیاتی محرمانه به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال حاوی اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران دست یافته است.

آگاهی آژانس از گذشته برنامه هسته‌ای ایران

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه (اول ماه مه/ ۱۱ اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که “هیچ مدرک معتبری” که تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی پس از سال ۲۰۰۹ را تائید کند در اختیار این نهاد نیست.

در این بیانیه به گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس استناد شده که چند ماه پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ قدرت جهانی و در آستانه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر شد.

بیشتر بخوانید: نتانیاهو: ایران همچنان به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است

مدیرکل آژانس در این گزارش خاطرنشان کرده که تا سال ۲۰۰۳ تشکیلاتی در ایران برای هماهنگی فعالیت‌های مرتبط با یک “وسیله انفجاری اتمی” وجود داشته اما “شواهد معتبری” برای ادامه این فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۹ در دست نیست.

موضوع اسناد ادعایی اسرائیل علیه ایران یک روز پس از نخستین سفر مایک پمپئو به این کشور در مقام وزیر خارجه آمریکا مطرح شد. پمپئو در بازگشت از این سفر گفته است که این اسناد “موثق” و “جدید” هستند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران اقدام نتانیاهو را “یک نمایش بچگانه و مسخره” خوانده است.

برخی ناظران معتقدند اقدام نخست‌وزیر اسرائیل بی‌ارتباط با نزدیک شدن تاریخ تصمیم‌گیری رئیس جمهور ایالات متحده در مورد برجام نبوده است. قرار است دونالد ترامپ تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) درباره پایبندی به برجام و ادامه یا عدم ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصمیم ‌بگیرد.

هشدار روسیه نسبت به خروج از برجام

مطابق گزارش‌ها، برخی منابع نزدیک به دولت آمریکا احتمال خروج این کشور از توافق هسته‌ای را بسیار زیاد ارزیابی کرده‌اند. شماری از مسئولان ارشد ایران، از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز ارزیابی مشابهی دارند.

وزیر خارجه روسیه هشدار داده که خروج آمریکا از برجام، جامعه بین‌المللی را از یکی از مهم‌ترین ابزارها برای اجرای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای محروم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای: اگر آمریکا در برجام نماند ما هم نمی‌مانیم

تقریبا همزمان با نشست خبری سرگئی لاوروف و همتای اردنی او، رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل، نسبت به گسترش حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه هشدار داد.

ریولین در حاشیه دیدار با مایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفت: “محور شیعه” به رهبری ایران در سوریه و منطقه، نه تنها برای اسرائیل که برای تمام “جهان آزاد” یک خطر جدی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ریولین در حاشیه این دیدار که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی انجام شد به خبرنگاران گفت: «اهمیت زیادی دارد که آلمان و همه جهان آزاد به حضور روزافزون ایران در سوریه توجه کنند و در برابر آن بی‌عمل نمانند.»

نگرانی اسرائیل از تحرکات نظامی ایران

رئیس جمهور اسرائیل می‌گوید کشورش با نگرانی تحرکات نظامی ایران در کشور همسایه، سوریه را دنبال می‌کند. توافق هسته‌ای با ایران و جنگ داخلی سوریه از محورهای اصلی مذاکرات ریولین و ماس عنوان شده اما درباره جزئیات این رایزنی‌ها تا کنون گزارشی منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: تاثیرات شکست احتمالی برجام بر مناسبات اقتصادی ایران و آلمان

دونالد ترامپ معتقد است که توافق هسته‌ای مانع ادامه برنامه‌های موشکی مناقشه‌برانگیز ایران نشده، جلو اقدام‌های “بی‌ثبات‌کننده” این کشور در منطقه را نگرفته و محدودیت زمانی مناسب را برای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لحاظ نکرده است.

رئیس جمهور آمریکا شرط پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح آن عنوان کرده است. جمهوری اسلامی هر گونه بازنگری در این توافق و مذاکره مجدد بر سر آن را رد می‌کند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا